Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredenm
Samma med min d5:a hög förbrukning och ryker som en traktor pullare vid hög belastning, för att inte tala om när man hänger på släp då jag tror att tankmätaren har gått sönder för att den sjunker som en gråsten.
några tips?
egr?
intecooler trassel? någon som har haft samma trubbel?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
fredenm skrev:Samma med min d5:a hög förbrukning och ryker som en traktor pullare vid hög belastning, för att inte tala om när man hänger på släp då jag tror att tankmätaren har gått sönder för att den sjunker som en gråsten.
några tips?
egr?
intecooler trassel? någon som har haft samma trubbel?
Ingen aning, har inte haft något sådant fel själv, men om förbrukningen är hög och det ryker mycket så brukar det vara dieseln som inte förbränns som den ska, kan vara tex.

-Läckage på slang/intercooler så inte nog med luft matas in i cylindrarna.
-Turbon laddar dåligt pga turbohaveri eller pga att magnetventil eller dyligt öppnar wastegate för tidigt.
-Motorn är dieselbox-trimmad.
-Insprutarna är kass så dieseln inte finfördelas vid insprut i cylindrarna och förbränns dåligt.
av pocykel
Jag har en V70 D5 AWD -05 Manuell 6 vxl. 164 hk 11.000 mil. Jag köpte den för nästan exakt 1 år sedan och har kontrollerat förbrukningen hela tiden. Jag kör mycket korta sträckor blandat med en del långkörningar o husvagn.
Utan husvagn har den dragit 0,67 höst o vår 0,78 vinter med mycket bränslevärmare 1,0 med husvagn Polar 550 boggie 95 km/t. Lägsta uppmätta förbrukning 0,58. Bilens egen display kan man inte lita på, i mitt fall visar den ännu mindre.
Men nu dom sista 300 milen har förbrukningen ökat till 0,85 och jag känner att den tappat i ork. På displayen kan man se en enorm förbrukning dom första km'erna som gradvis bläddrar ner 99, 54, 24, 12, 6. Bilen känns helt ok fast utan det vanliga trycket. Har varit inne på volvo men inga felkoder. Ibland har den ett fördröjt gaspådrag.
En sak jag gjorde som stämmer med tidpunkten för försämringen var att hälla i en diesel tillsats från ryl 2 nånting som skulle smörja i dieseln, men i minde dos än rekommenderat. Nästan 2 dl högre förbrukning tycker jag är mycket så jag kommer att fortsätta leta fel. Finns det någon som har några tipps.
av xuh
Jag kör en V70D5 AWD -06 med Automat den drar ca 0,8-0,85 blandad körning men jag har hör att tidigare årsmodeller ligger ca en dl lägre... kan detta stämma.?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
xuh skrev:Jag kör en V70D5 AWD -06 med Automat den drar ca 0,8-0,85 blandad körning men jag har hör att tidigare årsmodeller ligger ca en dl lägre... kan detta stämma.?
Ja, det kan skilja ännu mer då den nya adaptiva automaten som kom med 185 hästaren -06 varvar motorn mer och att -06 an har partikelfilter också.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Körde en sträcka på ca 40 mil igår. Tog det lite lugnt eftersom jag har något strul med växellådan som jag inte vet vad det beror på ännu.

Noterade att färddatorn visade 0,58 liter per mil. Så lågt har jag inte haft färddatorn sedan jag toksnålade en sträcka på 7 mil för ett par år sedan. Och denna gång körde jag normala hastigheter, plus lite över ibland. Tex låg jag konstant på 120-130 på motorvägarna. När bränslemätaren var på mitten hade bilen gått 47 mil. I vintras lyste röda lampan när den gått så långt...
av xuh
Det skulle vara roligt att veta vad V70 D5 AWD tar med manuell låda. respektive vad 2 hjulsdrivna bilarna tar med 185 hk...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
xuh skrev:Det skulle vara roligt att veta vad V70 D5 AWD tar med manuell låda. respektive vad 2 hjulsdrivna bilarna tar med 185 hk...
Min drar mellan 0.45 l/m och 0.95 l/m beroende på hur man kör. Körstilen påverkar oerhört mycket. Jämn fart på långkörning kan man pressa ned den under halvlitern, gasar man på kan man förbruka 1 liter per mil.

Om någon svarar att hans bil tex drar 0.68 l/m så säger det inte ett skvatt, det beror på hur man kör.... vad ska jag svara tex på frågan 0.45 eller 0.95.
av xuh
okej det var roligt att höra, för jag körde en sträcka på ca 40 mil i ett sträck och hade farthållaren på 95 km/h och då tog min ca 0.61 räknat på tank och trip. så där ser man att automatlådan vill ha sin dl även på långkörning. vad som är roligt i sammanhanget var att färddatorn visade att den tagit 0,65 l/mil alltså mer än verkligheten.ganska ovanligt för en D5:a
av joppe d5
Hejsan..Jag har en v70 d5 my04 med geartronick.Driver bara på framhjulen den ligger på 0.54 på färddatorn så jag gissar att den drar 0.64 .har alldrig mätt men jag kör ca 100 mil på en tank..
Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Hittade denna också från en gammal tr&[…]