Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60AWD2.5T
Ta ur batteriet och få det testat, de har belastningsmätare på t.ex. OK/Q8.
När du skriver klickar är det då i startmotorn du menar att det klickar?
Har du mätt spänningen på batteriet när det "klickar"?
av S60AWD2.5T
Fred skrev:
Det låter tyvärr som om ditt batteri är slut. Vet du när det byttes senast? Bor du i Sthlm? Jag bytte batteri i min bil nyligen, i tron att det var dåligt. Dock fanns symptomen, som jag hoppades skulle försvinna, kvar även med det nya batteriet, så jag har ett fungerande batteri över om du vill testa...

Mvh
/Fred
Vad är ditt symptom Fred, jag menar bilen alltså.
av Fred
S60AWD2.5T skrev:
Fred skrev:
Det låter tyvärr som om ditt batteri är slut. Vet du när det byttes senast? Bor du i Sthlm? Jag bytte batteri i min bil nyligen, i tron att det var dåligt. Dock fanns symptomen, som jag hoppades skulle försvinna, kvar även med det nya batteriet, så jag har ett fungerande batteri över om du vill testa...

Mvh
/Fred
Vad är ditt symptom Fred, jag menar bilen alltså.
Hehe...mina symptom kan inte lösas på detta forum!! 8) Bilens har jag skrivit om men inte fått något bra svar på...vill inte sno denna tråd så om du (eller någon annan) är nyfiken så spana här:

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=30899

Tack för att du frågade! :)

Mvh
/Fred
av AndersWestlund
Fred: Vet inte när det byttes senast men säkerligen längesen, nej bor i gbg tyvärr.

S60AWD2.5T: Oki ska testa mäta spänningen imorn men laddar det nu så får se vad det mäter när det är fullladdat, jag vet inte vad som klickar, antar det är startmotorn, du vet ett sånt där flärpande ljud. Ska mäta det imorn fullladdat, vad ska mät resultatet vara då?
För om det är dålig spänning så köper jag ett nytt batteri imorn och ser om det löser sig.
MVH
av S60AWD2.5T
Ett fullladdat blybatteri skall ha lite drygt 12V även under en viss belastning.
Det är därför man måste mäta med belastning för att veta konditionen på batteriet.
av JK24T
Det flärpande ljudet är solenoiden som drar/släpper/drar etc... när solenoiden drar så kopplas startmotorn in som drar så mycket ström (runt 100Ampere) att solenoiden släpper (pga strömbortfall då startmotorn tar all ström).. allt detta i en snabb takt och orsakar då det ljud du beskriver. Batteriet är slut och orkar inte leverera tillräckligt med ström, köp ett nytt !
av Pallewalker
har samma på min måste dra igång med kablar, batteriet håller bara några timmar sen klickar och så lyser allsjöns blandning av fel koder tex el startspärr se manual. bytte batteri idag ska se om det hjälper.. dock laddar den dåligt ca 13,5v på tomgång kanske generatorn det är fel på :cry: .
av Fred
Pallewalker skrev:har samma på min måste dra igång med kablar, batteriet håller bara några timmar sen klickar och så lyser allsjöns blandning av fel koder tex el startspärr se manual. bytte batteri idag ska se om det hjälper.. dock laddar den dåligt ca 13,5v på tomgång kanske generatorn det är fel på :cry: .
13,5 V på tomgång är väl inte så dåligt...? :roll:
av Fred
Driver64 skrev:Laddningsspänningen ska vara 14,2 - 14,4 V för att ge full laddning av batteriet.

http://www.exide.nu/pdf/Exide_Tekniska_data.pdf (sidan 173)

Stämmer bra med min bil som håller en batterispänning på ca 14,4 V under gång.
Över 14 V gäller väl vid förhöjd tomgång/normal körning? Eller gäller det även vid normal tomgång, 800 rpm?

Mvh
/Fred
Nya Volvo XC70 PHEV

. Ska du ha tre ggr så stort batteri blir d[…]

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]

Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]