Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av A80TD
kofoten skrev:Har snackat lite med säljaren över telefon nu, verkar seriös.

Bränslefiltret är bytt varje år på denna bil, och dieslevärmaren
fungerar som den ska och han var mycket nöjd med den =)

Men han var ärlig och berättade om ett missljud som bilen haft sen han köpte den.
Då hade den gått 13000 mil (nu 21000)
Det är en sorts rassel som hörs ibland, men trampar man ner kopplingen så försvinner det.
De på volvo trodde att det var vaccumpumpen, tror ni att det kan stämma?
De har alltså inte reparerat felet om man säger så.

För jag har ett liknande ljud på min V70 -99 som jag har nu, hade alltid trott att det var urtrampningslagret.
Jag gjorde inget åt det då de sa att det låter så om dessa bilar. Nån som hört/har detta rassel?

Mvh Niklas som är köpsugen =) Nån som vill köpa min v70 -99 ??
Kolla om det är det ett knackande ljud som hörs på tomgång med friläge och som försvinner om man trampar ner kopplingen eller höjer varvtalet lite med gaspedalen.

-Svänghjulet, sa de på min volvoverkstad.

Lycka till med provkörningen! :)
av kofoten
Var och testade bilen igår, men vart ingen afärr, var en och kikade samtidigt som jag och han kunde läga pengar direkt.
Behöver få sålt min först.

Men vet inte nu i efterhand om jag hade köpt bilen, för han drog lite åt vänster, lyktorna som nån nämde var väldigt slitna, och dess torkarblad var borta på ena lytkan och lös på andra. Och 18"s däcken var det inte mycket kvar på.
Övre motorfästet var på sista versen också, nått som brukar slitas?
Och motoroljan var riktigt svart, vet inte när oljan byttes senast.
Jag kikade iof på stickan när motorn var igång (kanske inte det bästa å göra...) och då rök det
även ur "röret", är det normalt?

Har som sagt ett rassel från min V70 -99 som försvinner när man kopplar, hörs rätt ofta.
(Hörs lättast vid vänster framhjul)
Jag hörde inte detta på hans, men säljaren sa att det hörs ibland, och då högre
än mitt rassel ( var alltså samma sorts ljud )

Han som var med och antagligen köpte bilen hade hört liknande ljud på flera andra V70.

Så det får bli att leta vidare, finns ju fler D5er :-D
Funderar lite på att kanske kika på billigare långmilare? Vågar man det?
Användarvisningsbild
av Barkbiten
kofoten skrev:Var och testade bilen igår, men vart ingen afärr, var en och kikade samtidigt som jag och han kunde läga pengar direkt.
Behöver få sålt min först.

Men vet inte nu i efterhand om jag hade köpt bilen, för han drog lite åt vänster, lyktorna som nån nämde var väldigt slitna, och dess torkarblad var borta på ena lytkan och lös på andra. Och 18"s däcken var det inte mycket kvar på.
Övre motorfästet var på sista versen också, nått som brukar slitas?
Och motoroljan var riktigt svart, vet inte när oljan byttes senast.
Jag kikade iof på stickan när motorn var igång (kanske inte det bästa å göra...) och då rök det
även ur "röret", är det normalt?

Har som sagt ett rassel från min V70 -99 som försvinner när man kopplar, hörs rätt ofta.
(Hörs lättast vid vänster framhjul)
Jag hörde inte detta på hans, men säljaren sa att det hörs ibland, och då högre
än mitt rassel ( var alltså samma sorts ljud )

Han som var med och antagligen köpte bilen hade hört liknande ljud på flera andra V70.

Så det får bli att leta vidare, finns ju fler D5er :-D
Funderar lite på att kanske kika på billigare långmilare? Vågar man det?

Hmm...vågar man köpa långmilare? Bra fråga!

Jag tror det är klassisk "due dilligence" som gäller även här. Alltså att vara mycket noggran i sin research av bilens historik. En bil kan vara "pedantskött" och "fullservad" och ändå helt kass och kosta multum i efterföljande reparationer. De kan ha kört skiten ur bilen (även om den sägs hålla för sådant) och den kan ha haft många olika förare med olika körstilar.

Men sedan beror det ju kanske även på hur pass kräsen Du är?

Ett alternativ kan ju vara att köpa en fullservad och pedantskött långmilare och sedan köra försiktigt och skita i alla reparationer. Dock ett varningens finger för besiktningen då de förmodligen hittar flera saker som är svindyra att laga eller som måste bytas ut, trots att Du tycker att bilen går som en klocka.

Vad jag vill säga är att har den gått långt så har den slitits..även om den ser fin ut på både utsidan och insidan. Mycket smådetaljer som kan bli dyrt om man väljer, eller blir tvungen att reparera. Å andra sidan så har ju en ny bil ett högt pris vilket gör att du tappar snabbt i värdeminskning, pengar som du hade fått lägga på reparationer av en äldre bil kanske.

Jag skulle nog säga så här...kör du hårt och mycket är nog en ny bil att rekommendera. Är du däremot försiktigt och varsam och kör ett mindre antal mil per år skulle jag nog inte tveka på en långmilare då priset är så pass mycket lägre.
av kofoten
Tack så mycket för ditt svar barkbiten!

Har en Toyota Supra MK3 som sommarbil, så där kan jag gasa om jag vill...

Så jag kan nog hålla mig rätt lugn tror jag, fast de blir runt 3000 mil per år.

Blir nog till att åka till Örebro, några försäljare hade ett par D5er där.

Mvh Niklas
Användarvisningsbild
av Barkbiten
kofoten skrev:Tack så mycket för ditt svar barkbiten!

Har en Toyota Supra MK3 som sommarbil, så där kan jag gasa om jag vill...

Så jag kan nog hålla mig rätt lugn tror jag, fast de blir runt 3000 mil per år.

Blir nog till att åka till Örebro, några försäljare hade ett par D5er där.

Mvh Niklas

Lycka till! :)
av erbe
Hur gick det?
Var du till Örebro å kika på nån D5á....

Örebro verkar vara fullt med handlare som importerar bilar,de mesta runt 12-17tusen mil.Jag själv var sugen på en d5á så ja kika på denna i Januari http://www.blocket.se/vi/17041653.htm?ca=7_s 14.200mil på mätaren men garanterat långt över 40.000mil å almänt sleten,kolla på bilar Örebro dom har gått minst å är billigast..... :lol: Nej dit åker jag aldrig å ser på bil nått mera,sett på några men det får räcka.
Köpte ist en svensksåld som gått nu 51.000mil,går kanon fint å jag är mycket nöjd med bilen.
av kofoten
hehe tack för tippset då!

Nä har inte varit där och kikat än, är som du också lite sugen på en billigare långmilare.

Får se vad som händer...

Sen har jag och sambon haft lite längre disskutioner, kanske är vettigare att vänta med köp till hon fått
fast jobb, så får hon ta den V70 vi har nu, får så lite för den iaf...

På tal om den (fel forumsdel dock) Går det att montera farthållare i efterhand? Gör Bilia sånt?

Mvh Niklas

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]