Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
borg skrev:Hej, jag har en likadan bil och hade exakt samma problem som du. Mitt problem visade inget vid felsökning via OBD.
Jag bytte tänstift o luftfilter, och testade med en ny magnetventil. Problemet kvarstod. BSR felsökte och efter ca 6 timmar så hittade dom felet, det var laddtrycksgivaren som hade gett upp. Den sitter vid intercoolern och har art.nr 8677288.
Laddtrycksgivaren kostar ca 1000 kr och ca 300 kr för arbete. BSR tog 1900 kr för grundavg för felsökning så det kan vara värt att kolla upp detta.

Men kolla först om det e magnetventilen som spökar.

Hoppas detta kan hjälpa dig. Lycka till
Tack så mycket för tipset. Men om den var trasig så skulle jag väl inte ha något laddtryck enl. DTP-indikatorn?
Men den visar ju 0.51 bar vid full pelle på 3an till 5an. O den sitter ju i OBD-uttaget.

Hmm.. ?!
av borg
WannabeeGBG skrev:
borg skrev:Hej, jag har en likadan bil och hade exakt samma problem som du. Mitt problem visade inget vid felsökning via OBD.
Jag bytte tänstift o luftfilter, och testade med en ny magnetventil. Problemet kvarstod. BSR felsökte och efter ca 6 timmar så hittade dom felet, det var laddtrycksgivaren som hade gett upp. Den sitter vid intercoolern och har art.nr 8677288.
Laddtrycksgivaren kostar ca 1000 kr och ca 300 kr för arbete. BSR tog 1900 kr för grundavg för felsökning så det kan vara värt att kolla upp detta.

Men kolla först om det e magnetventilen som spökar.

Hoppas detta kan hjälpa dig. Lycka till
Tack så mycket för tipset. Men om den var trasig så skulle jag väl inte ha något laddtryck enl. DTP-indikatorn?
Men den visar ju 0.51 bar vid full pelle på 3an till 5an. O den sitter ju i OBD-uttaget.

Hmm.. ?!
Tjena,

det var exakt likadant på min bil, 0,5-0,6 bar enligt laddtrycksmätare. Efter att de bytt laddtrycksgivaren så var laddet ca 0,9 bar vid varmt väderlek. Det du kan göra är att testa dig fram, nåt fel på mjukvaran tror jag nog inte att det är. Men jag kan ha fel... :)
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
borg skrev:Tjena,

det var exakt likadant på min bil, 0,5-0,6 bar enligt laddtrycksmätare. Efter att de bytt laddtrycksgivaren så var laddet ca 0,9 bar vid varmt väderlek. Det du kan göra är att testa dig fram, nåt fel på mjukvaran tror jag nog inte att det är. Men jag kan ha fel... :)
Skillnaden mellan oss är att du antagligen har en vanlig analog mätare. Jag har en digital som får sin signal från laddtrycksgivaren.
En sådan här, som ser ut så här och så här i bilen. Eller har du oxå en sådan här?

Hursom, När jag åkte upp till Brofjorden, Lysekil, idag så märkte jag att den hade ett pulserande laddtryck på lite högre varv på fyran o femman.
När jag jobbat färdigt på Tellus så åkte jag förbi Bilia och inhandlade en ny magnetventil, en ren chansning, vilket visade sig vara ett mycket bra inköp.
Bytte den på Bilias parkering och på hemvägen gick pärlan som hon skulle igen... Brutalt!!

Thomas! Jag kommer gärna förbi någon dag och gör en felsökning ändå, så man vet hur pärlan mår. O så kan vi jämföra bilarna... :wink:
WannabeeGBG: Den där mätaren du har monterad i bilen, kan du på ett bra sätt förklara för mig hur den funkar? Är den alltid inkopplad eller är det något du kopplar in bara ibland? Det jag tänkte på var ju att i den displayen så får man ju upp all annan information (felmeddelande, l/km m m). Jag har också en 2.5t -04 dock ej trimmad/chippad. Men jag älskar "lull-lull" och en sådan manick som du har skulle säkert få plats i min bil någonstans.

Skönt att problemet vart fixat, aldrig kul o ha strul med bilen.

Trevlig sommar
9070 skrev:WannabeeGBG: Den där mätaren du har monterad i bilen, kan du på ett bra sätt förklara för mig hur den funkar? Är den alltid inkopplad eller är det något du kopplar in bara ibland? Det jag tänkte på var ju att i den displayen så får man ju upp all annan information (felmeddelande, l/km m m). Jag har också en 2.5t -04 dock ej trimmad/chippad. Men jag älskar "lull-lull" och en sådan manick som du har skulle säkert få plats i min bil någonstans.

Skönt att problemet vart fixat, aldrig kul o ha strul med bilen.

Trevlig sommar
Du har PM!
falcon skrev:Detta är kanske en dum fråga men, hur fick du färddatorn att visa turbotrycket?
Den är inte dummare än någon annan fråga. Detta forum är enna till för dumma frågor :wink:

Denna manick fungerar så att du ansluter den till diagnosuttaget.
Sen håller du inne meddelande-knappen en liten stund och då kommer texten upp i fönstret.
WannabeeGBG skrev:
falcon skrev:Detta är kanske en dum fråga men, hur fick du färddatorn att visa turbotrycket?
Den är inte dummare än någon annan fråga. Detta forum är enna till för dumma frågor :wink:

Denna manick fungerar så att du ansluter den till diagnosuttaget.
Sen håller du inne meddelande-knappen en liten stund och då kommer texten upp i fönstret.
Och var köper man den och vad kostar den? :)
Användarvisningsbild
av Brainy
WannabeeGBG skrev:Och om det var MV så hade effekten kommit och gått hela tiden.
Så fungerar Saabar iaf. När MV'n ger upp så går bilen bra och dåligt om vartannat.
Fel! Det beror pa om en spole brunnit helt eller ej. Pa saabar kan man onska att den pajjar helt direkt da den till och fran brukar skenladda annars.
Men det vanligaste felet ar att den totaldor och du inte far mer an grundladd.

Nu har du ju redan lost problemet men Har du kort ett tag med mjukvaran sa ar BSR de sista jag skulle misstanka.

mvh
Anders
Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]

Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]