Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fisketorp
Håller fullständigt med, varför ska bilen tappa värde pga att man själv eller en mindre verkstad gör servicarna.
våran lokala verkstad gör ett minst lika bra jobb som volvo om inte bättre dok avsaknar han stämpel.

Enda fördelen med en service är väl att dom kontrolerar även andra saker och påpekar/byter brister eller har jag fel?
av Lövet
Den här diskussionen har vi haft förr så att säga: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=29842
Användarvisningsbild
av Janne3
Tror Cuben är ute o cyklar tex skulle en servad volvo som gått ca 16000 mil vara värd ca 24000-30000 mer än en som är ostämplad, mot en som blivit servad av annan med kvitto o orginaldelar , jag skulle då inte lägga ut dessa pengar extra ?:-/

Fråga 2 Jag har tänkt utfört första servicen utan volvo stämpel om någon vecka 14000 mila med volvo orginaldelar, hur nollar man sevice larmet ? måste ja beställa BSRABs PPC diagnostik eller går de att fixa själv ,eller åka till volvo och kvitta . (http://www.ppc-diagnostic.com/)
v70 03
Användarvisningsbild
av greeeken
Dom garantier du menar är på själva servicen.
Det är klart det finns personer som köper en bil bara för att den har massa stämplar.
Men även det är fel.
Jag kan utan problem stämpla hela min servicebok med volvostämplar även om jag inte servat där.
"problemet" är ju att folk inte vill lägga ut sånna summor som det krävs när man servar sin volvo hos en service verksta.
Kolla bara på en vanlig oljeservice vad den kostar hos volvo o kolla hur mkt det kostar att göra den själv.
För mig kostade det 720 kr för olja + oljefilter
Samma olja på volvo kostar 1200 kr plus olje filter plus jobb.

Som någon skrev det är bara göra servicen själv om man inte vill betala hos mecken.
av zwampen
På en V70 -03 byter dom cupéfilter, olja, oljefilter och luftfilter på 12000 mila servicen . 4700:- vill dom ha på Nordiskabil i Luleå.....Blir till att göra det själv.

/Zwampen
av D2-
0W-30 är en longlife olja man använder på alla volvo bilar med 3000 mil intervall, alltså 05-och framåt (något dyrare)

2000 mil intervall 00-04 används 5W-30

Jag skulle aldrig rekommendera, eller själv göra, eller köpa en bil som inte har fullstämplad servicehistorik!!

och självklart tappar du i värdet på bilen om du gör service själv, som "greken" skrev tidigare är bara dumheter!! finns alldeles för många hemmafixare som inte vet vad dom gör!! jag tror att de flesta medvetna köparna inte godtar ifylld servicebok!
Ej ifylld serrvicebok = prutmån! är nog den generella inställning bland dagens mer och mer medvetna köpare!

man bör nog fundera lite på hur länge man ska ha bilen iså fall! sen går ju allt till sin gräns, serva sin bil på märkesverkstad efter 24000 mil och uppåt har nog ingen större betydelse...
Användarvisningsbild
av eccy243
D2- skrev:0W-30 är en 9longlife olja man använder på alla volvo bilar med 3000 mil intervall, alltså 05-och framåt (något dyrare)

2000 mil intervall 00-04 används 5W-30.
Både ja och nej!
Det normala för ALLA bilar före -05 (med 2000-intervall) är en 0W-30-olja som heter Castrol SLX Longtech. För alla FlexiFuel-bilar och alla bilar med 3000-intervall ska ha en olja som också är 0W-30 och heter Castrol SLX R-Tech. (Specialutvecklad för Volvo.)
Anliggande frambroms 740

Bromsok hållaren får skruvas bort ibla[…]

Växellådsolja

Så vad är skillnaden mellan dessa 2? Me[…]

Du får tänka på att du är en[…]

Rengör sensorer parkingshjälp

Japp, fick bytt en fram och en bak för n&arin[…]