Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
inge jakobsson skrev: Enligt nollad färddator, snitthastighet 96 km/tim, förbrukning 0,76 liter/mil. Med normal körning ska det inte vara svårt att komma under 0,7 tycker jag. Nu har jag tankat upp för att kolla stadsförbrukningen. Återkommer med svar oavsett om nån är intresserad eller ej :D .
Räkna ut lite siffor när du tankar också, D5ornas färddatorer brukar ju visa helfel så de sifforna brukar man inte kunna lita på alls. 0.76 på färdatorn i min är 0.85 i äkta förbrukning tex..
Användarvisningsbild
av inge jakobsson
Jag ska på långstyrning i sommar och då kan jag dokumentera skillnaden mellan färddator och trippmätare, det ska bli intressant. :D
Användarvisningsbild
av Larre
Härligt att du slog till! Grattis! :)

Har inte tankat igen ännu, så min beräknade förbrukning blir nog mer kuriosa för dig nu när du redan fattat beslut och skridit till verket. Men för ordningens skull så kompletterar jag med det i din tråd när jag tankat. Gissar att det blir om en vecka.
Användarvisningsbild
av Larre
Fyllde upp henne idag. 1,07 liter per mil har hon förbrukat sedan förra tankningen. 0,99 l/mil enligt färddatorn.
av krippa
0.97 säger min färddator att min XC90 D5 MY08 automat drar. Förbrukningen håller sig ganska konstant kring detta över flera tankningar (enligt färddatorn iaf).
av krabi
Hej!
Har enXC90 som gått över 20tmil ligger ganska bra runt 0,8 med varierande körning och lika varierande fot utan släp, vill nog ha en skvätt till med en vagn som väger 2000kg ungefär 0,4 till medhyfsad fart så de tars sig lite framåt på vägen ingen bus men inget pys heller

Mvh Linkan
Användarvisningsbild
av inge jakobsson
Har lite tid över på jobbet så då kan jag passa på att skriva några rader.
Jag körde ca 250 mil på semestern och förbrukningen landade enligt färddatorn på 0,8 med en medelhastighet på 77 km/tim. Enligt tankkvitton och miniräknare så var förbrukningen 0,9. Är ganska nöjd med detta eftersom det var med fullastad bil samt takbox.
Jag hade tänkt lägga in nå bilder men jag duger inte till det ?:-/
Användarvisningsbild
av Guligan
Grattis till bilköpet och en bra förbrukning. Kul också att det finns lite XC90 med manuell låda.
av Nanorch
Jag har en XC90 D5 MY08 Manuell som gått 9700 mil.
Nokian WR 235/65-17 med 2,4 Kg runt om, ingen takbox och inget släp.

Låser jag farthållaren på 130 km/h och kör 10 mil i relativt platt landskap så ligger medelförbrukningen på 1,07. Vilket jag tycker är alldeles för mycket, visst var det -25 ute men detta är förbrukning enligt färddatorn vilket innebär kanske 1,17 i verkligheten. Snitthastigheten var i detta fallet 128 km/h...

Låser jag däremot färddatorn på 95 km/h så stannar förbrukningen på 0,77 l/mil. Medelhastigheten var 94 km/h och det var varmare ute.

Det vore ytterst intressant att höra vad ni XC90 D5 ägare har för förbrukning vid givna hastigheter och över en längre distans/tid, t.ex. 10 mil eller en timme. Mina mätningar ovan är gjorda på samma vägsträcka.

För mig verkar det i alla fall som att hastigheten har sjukt stor betydelse för förbrukningen. Att den drar mer när jag kör fort är väl givet men ska det vara så här stor skillnad?
av PierreGS
Jag har en manuell xc90 D5 -07. Tom samma däck som nedan (vinterdäcken).
Har pendlat några veckor motorväg nu, och min bil ligger på 0.82 enligt färddatorn och ca 0.85 vid pumpen. Jag har faktiskt aldrig tankat bilen så den dragit över 0.9 vid pumpen. Ganska otroligt för en så stor bil där jag använder värmaren nästan varje dag dessutom.
Ovan siffror är vid farthållare ca 115-120. Jag kör 12 mil varje dag.
Och det är mkt riktigt så att på SUV/högbyggda så blir förbrukningen mkt högre vid ökad hastighet (luftmotståndet ökar exponentiellt), därav kör jag aldrig över 120, tycker att den drar markant mer i ex. 130.

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]