- ons 07 maj 2008, 11:27
#191275
Alltså, med reservation för att jag kan ha missförstått, jag har bara läst en massa på USA-forum (fast det var ju där de startade ETM-upproret och jag tycker de verkar ha bra koll på läget) samt svenska forum:
Det verkar som om det totalt finns fyra versioner av ETMer från Magneti Marelli (MM) till Volvobilarna. De olika versionerna har ersatt varandra, bl a med syfte att komma till rätta med grundproblemet: att resistansfilmen slits ut med tiden av de metallfingrar som löper över den. Inte ens den senaste versionen - troligen *sista* i själva verket - löser problemet. Bosch ETMer har en annan konstruktion, men såvitt jag förstått kan de ej monteras i bilar med ETMer från MM. Den rengöring som erbjuds löser ej slitageproblemet men kan vara lösningen i de fall spjället är skitigt i den "icke-elektriska" delen dvs t ex sotigt. Programuppdateringen gör bara att mjukvaran blir mindre känslig för den konstiga/inkonsekventa signaleringen som skickas av en ETM som börjar bli sliten. T ex ska den inte lika snabbt ställa sig i Limp Home läge. Kosmetika mao, och så kan bilen med lite tur köras förbi Volvos 20 000-milagräns för ETM-reklamationer vilket reducerar Volvos kostnader - men inte dina...
Jag kan som sagt ha missförstått det jag läst, det vore kul att höra om någon har fått sin ETM från MM bytt till en från Bosch ?
Det verkar som om det totalt finns fyra versioner av ETMer från Magneti Marelli (MM) till Volvobilarna. De olika versionerna har ersatt varandra, bl a med syfte att komma till rätta med grundproblemet: att resistansfilmen slits ut med tiden av de metallfingrar som löper över den. Inte ens den senaste versionen - troligen *sista* i själva verket - löser problemet. Bosch ETMer har en annan konstruktion, men såvitt jag förstått kan de ej monteras i bilar med ETMer från MM. Den rengöring som erbjuds löser ej slitageproblemet men kan vara lösningen i de fall spjället är skitigt i den "icke-elektriska" delen dvs t ex sotigt. Programuppdateringen gör bara att mjukvaran blir mindre känslig för den konstiga/inkonsekventa signaleringen som skickas av en ETM som börjar bli sliten. T ex ska den inte lika snabbt ställa sig i Limp Home läge. Kosmetika mao, och så kan bilen med lite tur köras förbi Volvos 20 000-milagräns för ETM-reklamationer vilket reducerar Volvos kostnader - men inte dina...
Jag kan som sagt ha missförstått det jag läst, det vore kul att höra om någon har fått sin ETM från MM bytt till en från Bosch ?