Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alltså, med reservation för att jag kan ha missförstått, jag har bara läst en massa på USA-forum (fast det var ju där de startade ETM-upproret och jag tycker de verkar ha bra koll på läget) samt svenska forum:
Det verkar som om det totalt finns fyra versioner av ETMer från Magneti Marelli (MM) till Volvobilarna. De olika versionerna har ersatt varandra, bl a med syfte att komma till rätta med grundproblemet: att resistansfilmen slits ut med tiden av de metallfingrar som löper över den. Inte ens den senaste versionen - troligen *sista* i själva verket - löser problemet. Bosch ETMer har en annan konstruktion, men såvitt jag förstått kan de ej monteras i bilar med ETMer från MM. Den rengöring som erbjuds löser ej slitageproblemet men kan vara lösningen i de fall spjället är skitigt i den "icke-elektriska" delen dvs t ex sotigt. Programuppdateringen gör bara att mjukvaran blir mindre känslig för den konstiga/inkonsekventa signaleringen som skickas av en ETM som börjar bli sliten. T ex ska den inte lika snabbt ställa sig i Limp Home läge. Kosmetika mao, och så kan bilen med lite tur köras förbi Volvos 20 000-milagräns för ETM-reklamationer vilket reducerar Volvos kostnader - men inte dina...

Jag kan som sagt ha missförstått det jag läst, det vore kul att höra om någon har fått sin ETM från MM bytt till en från Bosch ?
av Pelle
Helt rätt uppfattat. Ett defekt MM spjäll byts ut till ett nytt MM spjäll (av nyare version). Byte till Bosch går ej!
av DoD
Jaha, hade bilen inlämnad hos bilia i fredags för rengöring och uppgrad. av mjukvaran pga spjällproblem. Hämtade bilen senare under dagen och hann bara åka hem för att se den förbannade ETS lampan lysa ige. Alltså det hjälpte inte för mig. Men det riktigt sköna är att bilia i E-Tuna bytte den på goodwill garantin. Ringde mig precis och ska åka och hämta bilen snart. Så stort eloge till bilia i eskilstuna. Har fått riktigt bra bemötande från deras sida :-)-)
av carpe_nemo
DoD skrev:Jaha, hade bilen inlämnad hos bilia i fredags för rengöring och uppgrad. av mjukvaran pga spjällproblem. Hämtade bilen senare under dagen och hann bara åka hem för att se den förbannade ETS lampan lysa ige. Alltså det hjälpte inte för mig. Men det riktigt sköna är att bilia i E-Tuna bytte den på goodwill garantin. Ringde mig precis och ska åka och hämta bilen snart. Så stort eloge till bilia i eskilstuna. Har fått riktigt bra bemötande från deras sida :-)-)
fick du goodwill:en automatiskt eller behövde du säga/klaga något?
Tog kontakt med deras verkstadschef och förklarade mitt problem och han förstod mitt problem. Han ville att jag skulle komma ner med servicebok och sen skulle dom gå igenom bilens historik. Har såklart fullservad bok och då var det inga problem. Och allt löpte på utan nått klagande från nåns sida som förstårs är skönt. Så efter den bemöntandet som jag fått från bilia i Eskilstuna så lär jag återkomma till dom med service mm.
Jag har haft krångel med mitt gasspjäll, ETS lampan tändes på min v70 .00 gick som skit, rengjorde detta men lampan tändes ändå när bilen blev varm gick lika dåligt,då fick jag tips om att det bara var strömkontakten som hade ärgat dålig kontakt, lättade på dom två skruvarna sprutade in elektronik rengöring drog åt skruvarna bilen har aldrig gått bättre. Många kan nog bli lurade på mycket pengar när det kan vara ett så enkelt fel att åtgärda.
Då är ju frågan om inte ETM är lösningen på mina problem i.a.f. Har en S80 -00 automat med MM ETM som strular (18800 mil). Hur yttrar sig elektriska problem med ETM? Min bil rycker och har sig när man kör manuellt och med cruise control. Den rycker bara på de gaspådrag som innebär jämn fart, eller jämn acceleration, dvs de gaspådrag man utnyttjar mest. Skulle kunna tyda på att den elektriska delen i ETM inte är OK. Trodde först att det var reostaten i gaspedalen som gått ner sig, men är inte så säker längre. Enligt Volvo kommer ett eventuellt byte gå på goodwill, men jag har inga förbannade felkoder, och det måste man ha för att goodwill skall gälla. Väldigt konstigt med en bil som går så uruselt konstigt, men ingen felkod.
8) Köpte min s80-2,4-170 för fyra år sedan den hade då en tendens att tjuvstanna når man gasade på från stillastående och den hade ett jäkla dåligt bottendrag samt ? att den tappade varv när man släppte gasen, ”under 500 v m” så den närapå dog. Efter tips rengjorde jag gasspjället. Lossade även flera slangar och kontakter. Efter detta så gick den som en dröm och har så fortsatt! Vet ej om bilens beteende berodde på gasspjället eller ergad kontakt eller lös slang? ?:-/
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]