Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mr_Biddlesmooth skrev:Finns det ingenting mellan backarna som du kan justera in klossarna med så att skivan sen kan gå över, den du sen justerar bromsverkan på när skivan väl är på plats?
Nej jag hittar inget där heller. Man ser at vajern går in i trumman men den går det inte heller att vrida på :D
Tror jag blir galen snart :lol:
VolvoXC90 skrev:
Mr_Biddlesmooth skrev:Finns det ingenting mellan backarna som du kan justera in klossarna med så att skivan sen kan gå över, den du sen justerar bromsverkan på när skivan väl är på plats?
Nej jag hittar inget där heller. Man ser at vajern går in i trumman men den går det inte heller att vrida på :D
Tror jag blir galen snart :lol:
Sitter inte de 2 klossarna ihopa med något som liknas på bilden.
Bild
Kugghjulet kan du snurra på bägge hållen och på så sett justera klossarna, men jag är inte säker på att detta ser likadant ut på en XC90
Tack för alla tips!
Jag ringde Bilia idag också och dom sa som Fluffen sagt tid att den skall sitta till vä om tunneln, så jag kollade en gång till. Det är där en vajer delar sig till två och verkar vara den mest logiska stället man skall justera den på men frågan är hur?? Jag hittar inte någon direkt bult/skruv som man kan juster på. Skickar med 2 bilder så ni ser hur det ser ut, om ni kan hjälpa.
Bild

Bild
Tackar så jättemycket för bilderna Clem!!
Jag ringde bilia före jag såg dina bilder och fick mailat samma bilder till mig (mycket trevlig personal på supporten!!)

Men nu till problemt: Justeringen skall ju sitta på den "enkla" vajern som sedan blir två. Jag har inspekterat varenda centimeter från kopplingen(där en blir två) till parkeringsbromsens pedal och inte hittat något som liknar det på bilden som clem gav mig eller bilia, utan det ser ut som en helt vanlig vajer med hölje. Nu undrar jag, kan Volvo ha glömt att sätta dit denna vid tillverkningen, eller är jag helt blind???? Är det någon som har hört att de glömt detta någon gång?
I så fall hur skall jag gå till väga? Jag funderade att köra iväg bilen till Bilia och visa att kopplingen inte finns och vad dom skall göra åt det, men jag har ju fått på backarna så bra men kan inte få på skivorna och då inte heller däcken och kan således inte köra :cry:

De kanske glömde att efterjustera min parkeringsbroms och inte märkte att justeringskruven fattades :D se länk: http://epubl.ltu.se/1402-1617/2005/120/index.html
Tackar så mycket ännu en gång Clem!!!
Jag var på Bilia och pratade med dom om de gav mig samma beskrivning och så visade han lite.
Så imorgon försöker jag igen, det skulle vara riktigt krångligt sa personalen på Bilia så jag frågade vad de skulle ha för fixa det och att jag redan hade bromsbackarna så de kunde de ta bort från priset, då slutade det med 1300kr phuuuuuuuuu... så det är allt värt att försöka några timmar imorgon :D Så kanske man kan få det för 0kr istället för 1300. :D

Tack alla andra för hjälpen också!
av *pettson*
VolvoXC90 skrev:Tackar så mycket ännu en gång Clem!!!
Jag var på Bilia och pratade med dom om de gav mig samma beskrivning och så visade han lite.
Så imorgon försöker jag igen, det skulle vara riktigt krångligt sa personalen på Bilia så jag frågade vad de skulle ha för fixa det och att jag redan hade bromsbackarna så de kunde de ta bort från priset, då slutade det med 1300kr phuuuuuuuuu... så det är allt värt att försöka några timmar imorgon :D Så kanske man kan få det för 0kr istället för 1300. :D

Tack alla andra för hjälpen också!
1,4 timmar i list tid på det. Så 1300? det var billigt..
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]