Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordan
Mats: Jo jag kör taxi med bilen. Volvo i Borås hävdar dock att det inte finns några särskilda bytesintervaller för taxi utan endast för ambulanser. Jag tycker det verkar rimligt att byta olja åtminstånde nån gång om året (kör ca 12.000 om året). När jag fått mitt fel fixat komer jag att börja byta olja emellanåt, vi får se om dom får ordning på denna lådan eller om det blir en ny.
av maf
Du får gärna meddela här hur det går. Jag har också dessa ryck, gäller när man ska gasa iväg från stillastående samt när man flyttar foten från broms till gas när man t.ex. ska ut ur en sådan där liten "stockholmsrondell" som man knappt kan köra 20km/h i. Det är mycket irriterande.

Bilia säger att dom inte känner felet när dom provkör och jag har uppgraderat automatlådan två gånger utan resultat.

/Magnus
av Nordan
Återkommer när jag har nåt svar.
Användarvisningsbild
av CarMan
det ni känner är neutralkontrollen som inte är tilräckligt snabb, enklast är att ladda en mjukvara som tar bort denna funktion.

funktionen aktiveras när bilen är varm & har en hastigher över 60km/h & sen stannar, då läger automat lådan i neutralen, detta för att få lägre avgasutsläpp.
sen när ni släpper bromsen så lägger den i Driven, detta kan ta liten stund & om ni gasar kraftigt hörs ett dunk.

testa att släppa bromsen, tils bilen driver (medans ni ortfarande står still vidd rött) & sen åka då ska inget ljud höras.
av Nordan
Din förklaring låter trolig. Då stämmer det alltså inte att neutralkontroll försvann 02 som tidigare skrivits i denna tråd?
Användarvisningsbild
av CarMan
Nordan skrev:Din förklaring låter trolig. Då stämmer det alltså inte att neutralkontroll försvann 02 som tidigare skrivits i denna tråd?
vet intenär den fins & inte finns. beror på motor m.m. men tror att den försvann vid nån årsmodell
av Nordan
Nu har jag fått ny olja i lådan och ny programvara. Har kört i två dagar nu och än så länge funkar det bra. Inga ryck hittills. Vi får se om det håller i sig.
Användarvisningsbild
av Bosa
Vad gäller oljebyte för automat så ska man göra det vid 8000 mil enligt Volvo i Uppsala, är något som Volvo gått ut med till sina verkstäder dessutom.
av Frigge
Nordan skrev:Mats: Jo jag kör taxi med bilen. Volvo i Borås hävdar dock att det inte finns några särskilda bytesintervaller för taxi utan endast för ambulanser. Jag tycker det verkar rimligt att byta olja åtminstånde nån gång om året (kör ca 12.000 om året). När jag fått mitt fel fixat komer jag att börja byta olja emellanåt, vi får se om dom får ordning på denna lådan eller om det blir en ny.
.

Det finns en speciell taxiservice som ska göras på din bil. Oljan i lådan SKA bytas vid ett visst intervall (tror det är 6 eller 8000 mil)
Oljan i en Taxi blir grisdålig om man kör för länge med den.

/Fredrik
av Teemu
Bosa skrev:Vad gäller oljebyte för automat så ska man göra det vid 8000 mil enligt Volvo i Uppsala, är något som Volvo gått ut med till sina verkstäder dessutom.
Enligt den lokala handlaren finns det ingen serviceintervall för oljebyte på automatlådan, men dom rekommenderade 20000mil. Tyckte och tycker fortfarande att det lät väldans konstigt...
Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, koppla[…]

Kan du bedöma om du då drar det hjulet […]

Nu så har min höger stora lykta givit u[…]

Jag hade inga nitar på ovansidan faktiskt, d[…]