Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Linden
#184935
Svårt det här.. Jag hade tidigare 225x40 17" Hankook 3,0 bar rullade lätt och kändes som att köra ett strykjärn (läs som att ha bra grepp).
Bytte till sommardäck i slutet av februari nya Michelin Pilot Primacy har jag för mig de heter samma dimension & fälg.
MEN!

däckkrängaren påstår att just dessa michelin ska ha 2,5 bar för att det är en speciell tjocklek eller lager mitt på slitytan som annars skulle slitas för fort om man ökar trycket. Jag försökte skicka mail till Michelin på deras frågesida men får inget svar. Någon här som har kunskap om denna fråga?

Läser man på Däckias hemsida så rekar de ju som vanligt till bilens instruktionsbok.. Dvs 2,5 bar

Någon som har ett bra tips här?

Ha en god lördag!
av Niccron
#185231
Köpte en uppsättning al-fälgar med däck begagnat (205/55-R16). Där var trycket 2,7 så jag litar på att den förra ägaren visste vad han gjorde eftersom däckslitaget är bra. Så jag kör med 2,7 Bars tryck. Det verkar ju stämma bar med vad signaturens "ER" skriver i tidigare inlägg.

Det blir lite stumt jämfört med mina gamla 195/65R15 som kändes som att hoppa på en luftmadrass. Men det är ju en skön känsla med stumt väggrepp. :)
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
#185251
Fluffen skrev:1 Bar = 1 Kg :D
1 bar = 1 Kg/cm² :wink:
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
#188878
ER skrev:Jag brukar gå efter följande, men därifrån testat mig fram att 3,25Bar i 225/45-17 ger perfekt slitagebild med lägre bränsleförbrukning än vad "rekommenderat" någonsin ger på något däck på denna bil och av samma anledning kör jag 2.6Bar i vinterpuckarna av storlek 195/65-15.
Obs att det är profilen som bestämmer trycket, ej bredden.
Profil - Bar
40 - 3.0
45 - 2.9
50 - 2.8
55 - 2.7
60 - 2.6
65 - 2.5
70 - 2.4
75 - 2.3
80 - 2.2
85 - 2.1
Om jag inte missminner mig så står det i tankluckan samma luftryck oavsett fälgstorlek.
2,5 bar lätt last - 2,8bar full last.

Jag provade med 3,1 i mina 225/45-17 och tänkte direkt sälja dom och köpa 16 eller 15.
Släppte ner till 2,8 och fick en helt annan komfort, dock är den lika spårkänslig som tidigare.
Men med 3,1 studsade jag fram......
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#188909
ER skrev:Jag brukar gå efter följande, men därifrån testat mig fram att 3,25Bar i 225/45-17 ger perfekt slitagebild med lägre bränsleförbrukning än vad "rekommenderat" någonsin ger på något däck på denna bil och av samma anledning kör jag 2.6Bar i vinterpuckarna av storlek 195/65-15.
Obs att det är profilen som bestämmer trycket, ej bredden.
Profil - Bar
40 - 3.0
45 - 2.9
50 - 2.8
55 - 2.7
60 - 2.6
65 - 2.5
70 - 2.4
75 - 2.3
80 - 2.2
85 - 2.1
Ehhhhh... om man kör 25 och 30 profil vad landar man på då 4 bar eller ?????? Låter mycket.
Användarvisningsbild
av Fluffen
#188946
Nja, om man ska följa listan ska man ha 3,2bar i 30 profil och 3,3bar i 25 profil. Eller har jag fel. ??:-/

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]

Bromsvätskan kommer inte fram

Hej, jag försöker lufta bromsarna p&ari[…]