Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Kollade med försäkringsbolaget nu. 5000:- i självrisk.

Tycker ni jag ska ta den smällen eller köra vidare utan att åtgärda det?
av Marbas
Vet inte vad ett kopplingsbyte kostar på Volvo (för det är det som löser problemet), men vet att det tar en hel dag att göra.

En "work around" är att när det inträffar försöka få bilen rullad en liten bit, då brukade i alla fall min växel gå i lättare. Alternativt att jag fick släppa upp frikopplingen några gånger och försöka med andra växlar. Du kan ju också alltid ta för vana att lägga i "rätt" växel innan du stannar bilen, dvs om du t.ex. ska backa ut från en parkeringsplats / uppfart, lägg växeln i backen innan du stannar. Då är ju växeln i rätt läge vid nästa start...

Hur mycket som blir förstört om man inte gör något åt det vet jag inte, men någon förklarade för mig att pressa den i växel när det går så trögt var i princip som att växla utan att trycka ner kopplingen...
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Märkte idag när jag var ute och körde att det kärvar lite, iof väldigt väldigt lite, på alla växlar även när man kör. Så jag har bestämt mig för att ta pengasmällen och fixa det. Får ju ny koppling på "köpet".

Tack för hjälpen med tips/råd mm. Marbas!
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Pratade precis med volvo. Nu är det inte säkert att det går på försäkringen. De måste plocka ner allt och sen ska en tekniker från försäkringsbolaget komma dit och bedömma det. Kan bli en dyr affär detta.
Användarvisningsbild
av greeeken
Detta verkar ju inte alls effektivt.
Vad man än gör så komemr det kosta.
TEx vi säger att dom plockar ner allt, försäkringen säger nej vi står inte för detta. , du väljer att inget göra, ja då kommer du få stå för att dom plockat bort allt samt tillbaka me allt.
låter inte kul.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Visst kommer det kännas surt om försäkringen inte täcker men gör den inte det får volvo fixa det ändå. Något är ju fel och risken är att det kan bli ändå dyrare längre fram om man sätter ihop det igen utan att åtgärda felet.
av Marbas
Borde inte behövas en försäkringskille. Detta felet är ett vanligt fel och volvo vet mycket väl vad det handlar om. Att bestämma om försäkringen ska betala eller ej borde kunna avgöras utan att man plockar ner kopplingen och tittar.

Stå på dig och hävda att det faktiskt är ett känt konstruktionsfel av volvo och att de borde ta kostnaden, alternativt att ni delar, men du ska inte behöva betala allt själv då det inte är en "förslitningsskada".
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Den ska in den 21:a. Tänkte vänta och se vad försäkringsbolaget säger. Säger de nej kommer jag "bråka" mer på volvo. Om inte annat, som du säger, att vi får dela på kostnaden.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Har hämat ut bilen nu. Slutade med att det gick på försäkringen så jag behövde "bara" betala självrisken.

Fick en 2,4T som lånebil. Kanske var ett "knep" från säljaren så att jag ska bli sugen på att byta upp mig. Min kändes lite slö nu när jag hämtade den :D
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]