Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marbas
Bosa skrev:Jaha då tog jag mig till verkstan iaf, var inga större problem, bilen gick bra trots lite felmmeddelanden. Bromsfel fanns inte när jag åkte hemifrån men dök upp när jag slog på radion. När jag spolade framrutan så hackade bilen till en sväng när torkarna gick tillbaks till utgångsläget, det är kul med el. :D
Gillar verkligen ditt fel. Ironiskt nog så är det den 1:e april idag med... Kanske bilen spelar dig ett extra spratt...

Skämt å sido. Du verkar ha ett rejält elfel. Kanske inte ens så lätt för verkstans dator att hitta det. Förhoppningsvis är det så enkelt som en trasig jordpunkt eller en felaktig komponent. Det gäller bara att hitta det... Väntar med spänning på verkstans resultat.
Användarvisningsbild
av Bosa
Hehe...Är illa om bilen spelar en ett 1:a April-skämt. :D

Har pratat med verkstaden nu som faktiskt hittat orsaken till felen, databoxen stog i vatten. Tydligen nån tätning nånstans i närheten av vindrutetorkarna som inte varit tät och när bilen stog parkerad när jag var i stugan så kom det snö flera gånger som smälte på dagarna. Sen har smältvatten runnit ner genom den otäta tätningen och följt diverse kablar till lådan för styrenheten och helt enkelt samlats där.

Meken var ut med bilen på förmiddagen och körde och inga fel dök upp och bromsljusen är släckta förutom när man trycker på bromsen. :)
Nu står bilen med en kupévärmare som pekar ner i rännan för styrenheten och det verkar som om jag får hämta den i eftermiddag. Han kommer givetvis att täta så det inte händer igen, var tydligen inte första gången som de stött på just detta fenomen. Min förhoppning är givetvis att det bara kommit in fukt i själva kontakten och inte i boxen, vill inte gärna råka ut för ärg på kretskort som ställer till det efter att maskinskadan via försäkringen gått ut vilket den gör om 1700 mil.

Kommer inte kosta något än iaf eftersom vi inte vet om styrenheten är helt frisk eller inte, får se vad han säger när jag hämtar bilen men vill nog få detta nedskrivet ifall att något sker framöver med styrenheten. Är ju något som inte var korrekt från fabrik, samtidigt är det ju trots allt en 05:a med utgången garanti.
Hur som helst så kan ju detta problem med otätheten vara orsaken även till de problem jag hade strax efter att jag köpte bilen med sporadiska antisladdfel och startspärrsfel eftersom bilen blev bra efter att de hade isär ett gäng kontakter under huven i jakt på fukt. Den resan hittas i denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=13031

Passar även på att låta honom montera två Philips Extreme Power i halvljusen eftersom ena lampan gick strax innan påsk. :)
Användarvisningsbild
av Bosa
Bilen hämtad och lampor samt felmeddelanden lyser med sin frånvaro. Det var förresten till CEM som det tagit sig vatten men det är tätat nu, hade börjat ärga på själva kontakten så det verkar ha funnits ett läckage där ett tag. Det var förresten runt 30 felkoder satta när han kopplade till datorn.

Ska på återbesök på Fredag så förhoppningsvis har det gått bra. :)
av Marbas
Låter som ni hittat felet. Känns skönt! Hoppas bara, som du säger, att själva boxen inte fått stryk utan det bara är kontakten.

Härlig historia... :wink:
Användarvisningsbild
av Bosa
Marbas skrev:Låter som ni hittat felet. Känns skönt! Hoppas bara, som du säger, att själva boxen inte fått stryk utan det bara är kontakten.

Härlig historia... :wink:
Pratade med skaderegleraren på mitt försäkringsbolag nyss om just det här med eventuella problem med CEM framöver. Blev mäkta förvånad när han började knappa på sin dator och skrev in att eventuella skador på CEM orsakade av vatten som kan dyka(no pun intended) upp efter 10000 mil ska täckas av maskinskadeförsäkringen. Givetvis inte livstids garanti men under en skälig tid, så lite rent konkret om det uppstår problem inom 1-2 år med t ex ärg i CEM så tas det på maskinskadeförsäkringen. Har det inte dykt upp tillräckligt med ärg under den tiden ska det ju inte vara något problem.
Känns skönt att veta. :)
Användarvisningsbild
av Bosa
Verkar som om ett följdfel har dykt upp, iofs så kan det vara en tillfällighet förstås men uppvärmningen för vänster backspegel har slutat fungera. Den fungerade utmärkt innan påsken men inte efter de små problemen jag hade efter påsk. Min misstanke är att uppvärmningen för speglarna helt enkelt aktiverades när bilen hade fått fnatt och helt enkelt brännt sönder "mattan" på spegeln. Var faktiskt mekens första tanke också och om jag inte minns helt fel så lös lampan på den knappen utan att jag aktiverat den.

Hur som helst så är ett nytt spegelglas beställt. Passade även på att beställa listen till förardörren som börjar bli dålig, blir första gången i mitt liv som jag får byta en dörrlist. Inte ens 745:an jag hade en gång i tiden med 34000 mil på mätaren hade en dörrlist i så dåligt skick som den på V70:n. :D
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]