- tor 14 jul 2016, 17:34
Går det att installera isofix-fästen mitten bak på v70 -04? Någon som byggt något själv?
Moderator: Moderatorer
Lopersson skrev:Hejsan. Någon som har ett isofix fäste till en Volvo v 70 II? Framsätet. Volvo har slutat tillverka dom tyvärr :( mvh Lars-olof PerssonJag bumpar den här tråden i och med att jag också är på jakt på dylikt fäste.
2ägaren skrev:Isofix huvud syfte är att barnstolen sitter fast i bilen, och inte medför mer rörelseenergi vid en krock. Sitter barn och barnstol i samma bälte enbart är det x antal kilo extra belastning i ryggen på barnet vid krock då båda åker framåt.Snarare är poängen med Isofix att göra det enkelt att montera och demontera stolen i bilen. Barn och barnstol hålls aldrig av samma bälte. Det vanliga säkerhetsbältet används för att fästa barnstolen (ofta tillsammans med ytterligare stöd- eller fästanordningar) när Isofix saknas eller är mindre lämpligt att använda. Barnet hålls sedan fast i stolen med ett annat bälte.
andersuw skrev:Exakt!2ägaren skrev:Isofix huvud syfte är att barnstolen sitter fast i bilen, och inte medför mer rörelseenergi vid en krock. Sitter barn och barnstol i samma bälte enbart är det x antal kilo extra belastning i ryggen på barnet vid krock då båda åker framåt.Snarare är poängen med Isofix att göra det enkelt att montera och demontera stolen i bilen. Barn och barnstol hålls aldrig av samma bälte. Det vanliga säkerhetsbältet används för att fästa barnstolen (ofta tillsammans med ytterligare stöd- eller fästanordningar) när Isofix saknas eller är mindre lämpligt att använda. Barnet hålls sedan fast i stolen med ett annat bälte.
MickeM skrev:Vi hade 2st Britax Twoway. Både framåt och bakåt. Båda monterade i baksätet givetvis.Har själv just nu en bakåtvänd Britax Twoway i baksätet för att kunna köra min knappt två år gamla sonson. Han är ovanligt stor för sin ålder (över 90 cm och 15 kg) så en liten stol funkar inget vidare längre och det verkar som det mest (enbart?) är de små stolarna som kan snäppas dit med Isofix. För min del vore annars Isofix en poäng eftersom fästen redan finns i baksätet och jag ibland behöver hela passagerarutrymmet bak. Och det är en hel del pyssel att få ur och i stolen, som fästs med säkerhetsbältet i främre änden av barnstolens sits (närmast bilbaksätets ryggstöd) plus två separata remmar vid barnstolens ryggstöd som skall genom fästöglor under bilens framstolar. Har inte tagit tid men gissar på att det hittills tagit mig en kvart eller så varje gång stolen skall monteras. Kanske går det lite fortare när man blir van men ett pyssel är det.
Babyskyddet hade en bas man fäste med bilens bälte, och skyddet/stolen klickades i och ur basen enkelt och togs med in.
Ingen ISO-fix.