Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Lmm tar inte skada så lätt som folk tror. jag kör med inoljat filter , låter det torka in ordentligt varje gång jag gör rent det och oljar in.
Sen är poängen med rengörning,inoljning att du inte behöver byta filter en gång om året :wink:
Har kört med samma K&N filter på mazda,saab,toyota och nu volvo . ingen LMM har jag bytat p g a öppet filter :shock:
av Siqqe
grammse skrev:Lmm tar inte skada så lätt som folk tror. jag kör med inoljat filter , låter det torka in ordentligt varje gång jag gör rent det och oljar in.
Sen är poängen med rengörning,inoljning att du inte behöver byta filter en gång om året :wink:
Har kört med samma K&N filter på mazda,saab,toyota och nu volvo . ingen LMM har jag bytat p g a öppet filter :shock:
Vissa oljor är starkare än andra och det i kombination med en generös rengörare är inte bra. :lol:
av Slayaah
grammse skrev:Lmm tar inte skada så lätt som folk tror
Det stämmer ju, till viss del. Så länge man inte har för mycket olja och låter det torka som du gör så funkar det klockrent! Men har aldrig själv vågat mig på att testa för att jag är för rädd att jag ska ha på för mycket, och det kan bli en dyrt.. Fast med handen på hjärtat blir det nog dyrare att köpa nya filter till varje byte i slutändan.

Ps. Skulle någon släppa "Rengöra luftfiltret 4 dummies" så skulle jag lätt köpa den och prova, utgår att det finns utförliga bilder på hur många droppar/spray tryck och hur långt i mellan det ska va :oops: Ds.
av RISTO
Så länge man inte dränker filtret i olja så går det bra.Det bästa är att Spaya filtret o låt det ligga kanske över natten.Sedan torkar man bort allt överflödigt.Det funkade för mig jag hade aldrig problem med Lmm.Att jag däremot tröttnade på ljudet det är en annan sak.Kör nu med sportfilter i orginalfilterbox.Tycker ärligt talat att den går bättre så.(Ej bevisat)
/Risto
Användarvisningsbild
av Sparkz
Den lilla skvätten rengöringsmedel som är med är ett skämt. Det blev bad i en balja med avfettning i stället när jag tvättade filter på jobbet. Och sen spola med varmvatten.
Jag skulle nog köpa två st om jag använde tvättbara filter, så man kan låta först vatten och sen olja droppa ur ordentligt. Går väl att slänga i ett vanligt pappersfilter så länge annars...
Och köpa filterolja på spray, så mycket lättare att få ut det jämnt då.
Användarvisningsbild
av Nexus
Slayaah skrev:
grammse skrev:Lmm tar inte skada så lätt som folk tror
Det stämmer ju, till viss del. Så länge man inte har för mycket olja och låter det torka som du gör så funkar det klockrent! Men har aldrig själv vågat mig på att testa för att jag är för rädd att jag ska ha på för mycket, och det kan bli en dyrt.. Fast med handen på hjärtat blir det nog dyrare att köpa nya filter till varje byte i slutändan.

Ps. Skulle någon släppa "Rengöra luftfiltret 4 dummies" så skulle jag lätt köpa den och prova, utgår att det finns utförliga bilder på hur många droppar/spray tryck och hur långt i mellan det ska va :oops: Ds.
jag har ett K&N filter rengörnings kitt. ta bort filter från bilen, spraya på rengörningsmedlet,låt det stå dra in ett antal minuter. spola rent men varmt vatten,låt stå torka sen spraya på ett lager så det blir jämnt rött.låt stå torka in (jag brukar låta det stå minst 10 h) sen torkar man bort den överflödiga oljan, montera tillbaka det i bilen. Klart :D
Sprayar du på för mycket olja, torka av det överflödiga och låt det stå torka ytterligare ett dygn eller så :roll:

Synpunkter på detta..............
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]