Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Pompom skrev:Känns som om att 160000 kanske är lite för lite för en 05a tyvärr fast det verkar ju finnas för det priset med. Sen kan jag ju ärligt säga att visst faceliftade modellen är jävligt snygg, men sparar jag 30-40 papp på att handla en lågmilad 03 så är valet rätt lätt :D
Vi får se..fortsätt gärna med input i frågan

Köp hellre en 03 lågmilare som du säger
Slänmg på ett kjolpaket o du kommer fortfarnade undan mkt billigare.
av finnepower
Pompom skrev:Känns som om att 160000 kanske är lite för lite för en 05a tyvärr fast det verkar ju finnas för det priset med. Sen kan jag ju ärligt säga att visst faceliftade modellen är jävligt snygg, men sparar jag 30-40 papp på att handla en lågmilad 03 så är valet rätt lätt :D
Vi får se..fortsätt gärna med input i frågan

Jag har en s60 2,5t MY04 som är styrdonsoptimerad av ATM, detta ska ge ca: 250hk 415Nm. Bra drag genom hela registret :D Min bror har en T5:a MY01 som oxå varit hos ATM (300hk)

Har ju kört o testat båda biliarna och båda två tycker 2,5:an är mycket trevligare att köra, slippa växla ner för att få maximal effekt osv. Visst är T5:an oxå skön att köra men man måste ju varva bra mkt mer för att få fart på turbon.

Jag skulle satsa på en 2,5T om jag vore du.

Ska sälja min inom en snar framtid så de är bara att köpa :lol: Gått 6100mil
av cassidy
Pompom skrev:Jo..står i begrepp att handla beggad s60, har ett ganska stort prisspann. Hade tänkt någonstans mellan 90 och 160000 ev lite till om bilen är rätt och milen låga. Vad är då problemet? Kan ju inte bestämma mig för vilken variant, alla tre uppräknade alternativen känns ju rätt. Dieseln lockar med vridet, t5an med farten..kanske är lättryckaren vägen att gå? Kör ca 2000 mil om året kanske något mer..
Någon som kan berätta lite om serviceintervaller, kostnader osv för de olika modellerna?
Denna bil är tänkt att stanna en stund så man vill ju liksom få rätt..
Tacksam för lite råd!
Mvh
Nu har VV stängt sin tjänst för att kolla vägskatt på webben (men är man intresserad kan man ringa dit ist), dock så tycker jag du ska räkna på var brytpunkten för var det lönar sig med diesel ligger. Jag vet att jag blev överraskad över hur få mil som behövdes för att en D5 skulle löna sig mot en 2.5T (<1500mil/år har jag för mig).

Skillnaden i vägskatt delat med (skillnad i förbrukning*bensinpris).
Så en (halvvild) gissning är att en diesel utan partikelfilter kostar ca 4000.- mer per år i skatt och drar 25-30% mindre bränsle än en 2.5T.
4000/(0,25*13)=1230 mil

Nu är det lagom sent och jag är inte helt rask i skallen men baserat på det skulle jag säga att 2000 mil/år är helt klart tillräckligt mycket för att det ska löna sig med en D5a... och dieselpower är ju det enda rätta. 8)
av finnepower
Pompom skrev:En s60 2.5t Bussiness plus plus 5000 mil. 180000 hos handlare. Rätt okej pris eller?
Ev chippning senare går lös på?
Årsmodell? Styrdonsoptimering hos Autotech går på 6000:-
Användarvisningsbild
av VolvoB20
cassidy skrev:
Pompom skrev:Jo..står i begrepp att handla beggad s60, har ett ganska stort prisspann. Hade tänkt någonstans mellan 90 och 160000 ev lite till om bilen är rätt och milen låga. Vad är då problemet? Kan ju inte bestämma mig för vilken variant, alla tre uppräknade alternativen känns ju rätt. Dieseln lockar med vridet, t5an med farten..kanske är lättryckaren vägen att gå? Kör ca 2000 mil om året kanske något mer..
Någon som kan berätta lite om serviceintervaller, kostnader osv för de olika modellerna?
Tacksam för lite råd!
Mvh
Nu har VV stängt sin tjänst för att kolla vägskatt på webben (men är man intresserad kan man ringa dit ist), dock så tycker jag du ska räkna på var brytpunkten för var det lönar sig med diesel ligger. Jag vet att jag blev överraskad över hur få mil som behövdes för att en D5 skulle löna sig mot en 2.5T (<1500mil/år har jag för mig).

Så en (halvvild) gissning är att en diesel utan partikelfilter kostar ca 4000.- mer per år i skatt och drar 25-30% mindre bränsle än en 2.5T.
4000/(0,25*13)=1230 mil

Nu är det lagom sent och jag är inte helt rask i skallen men baserat på det skulle jag säga att 2000 mil/år är helt klart tillräckligt mycket för att det ska löna sig med en D5a... och dieselpower är ju det enda rätta. 8)
Nu kostar ju en diesel saftig mer i inköp än en bensinbil (om man vill ha samma motorstyrka), ny som beggad, dessutom så kostar diesel nästan 1 kr mer vid pumpen så helt plöstsligt har det dragit iväg hur många mil man måste rulla för att det ska vara någon ide med diesel. Över 2000 blir det väl i alla fall som numera.....
av Larzan
Även om dieseln koster 1kr mer per liter så är det ju inte så viktigt.
Räkna istället bränslekostnad/mil x antalet mil du kör.
Exempelvis om du kör 1500 mil.
Bensinpris 12,49 x blandad körning förbrukning i snitt 0,95 x 1500mil + vägskatt 2300 kostar nästan 20098kr.
Dielselpris 13,05 x blandad körning förbrukning i snitt 0,65 x 1500mil + vägskatt 6435 kostar nästan 19158kr.

Jag gjorde samma beräkning med min v70 2,4t och jämförde med polarens Passat 1,9Tdi.
12,49 x 1,11 L/mil Blandat x 2000mil+2300vägskatt= 30027, medans Passaten 13,05 x 0,58 x 2000mil + 6500vägskatt= 21537kr Så varje droppe ÄR dyrbar.
av cassidy
VolvoB20 skrev:
cassidy skrev:
Tacksam för lite råd!
Mvh

4000/(0,25*13)=1230 mil

Nu kostar ju en diesel saftig mer i inköp än en bensinbil (om man vill ha samma motorstyrka), ny som beggad, dessutom så kostar diesel nästan 1 kr mer vid pumpen så helt plöstsligt har det dragit iväg hur många mil man måste rulla för att det ska vara någon ide med diesel. Över 2000 blir det väl i alla fall som numera.....
Nu har Larzan varit vänlig nog att visa med siffror så jag duckar det, däremot så måste jag säga att jag inte håller med om det ovan. Det finns förvisso en hel del tolkningsutrymme i begreppet "samma motorstyrka" då en diesel lever mer på vridmoment än effekt, men en 2.5T (210hk/320nm) kostar som ny lika mycket som en 2.4D (163hk/340nm) och en D5 (185hk/400nm) kostar 9000.- mer. Inte direkt avgörande summor skulle jag säga och även om priset är högre vid inköp så brukar det hålla någotsånär tills det är dags att sälja.

Jag är inte alls ute efter något religionskrig mellan bensin/diesel, jag är bara lite trött på det allmänna missförståndet att man måste köra väldigt många mil per år för att det ska löna sig. Brytpunkten för när den lägre förbrukningen vinner över den högre vägskatten är lägre (i vissa fall väsentligt lägre) än vad den var för bara ett antal år sen. Om sen dieseln kostar lika mycket eller en-två kronor över/under bensinen så kommer det tyvärr inte att göra så mycket i den totala milkostnaden ändå ... ;-//

Bottom line - kolla siffrorna på den bil du är intresserad av och räkna på den totala milkostnaden istället för att gissa.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Larzan skrev:Jag gjorde samma beräkning med min v70 2,4t och jämförde med polarens Passat 1,9Tdi.
12,49 x 1,11 L/mil Blandat x 2000mil+2300vägskatt= 30027, medans Passaten 13,05 x 0,58 x 2000mil + 6500vägskatt= 21537kr Så varje droppe ÄR dyrbar.
I detta fallet räknar du ju att bensinare dra dubbelt mot dieslen....

Ta liknande bilar istället 2,4 170 hk 0.92 * 12.34 = 11.35 kr/mil
och en diesel 2.4D 163 hk 0.68 * 13.29 = 9.00 kr/mil

Så dieseln är 2.35 kr billigare / mil. så fordonsskattens skilland kör man ju in på en 1200 mil. Men dieselbilen är ju dyrare in inköp också.

Men det jag inte alls kan förstå är varför ska dielsebilen straffas med extraskatt bara för att den är så snål ?????
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]