Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Loner skrev:Vilken svets, enda värmevertyg jag har tillgång till är varmluftspistolen....

/L
Behövs inte svets. En enkel gasolbrännare men smal låga funkar bra, biltema,rusta,Maxi/Robinhhod,ClasOlsson finns överallt billigt.
Loner skrev:Vilken svets, enda värmevertyg jag har tillgång till är varmluftspistolen....

/L
Kanske dags att göra en investering? :wink:
av Fred
En bra produkt, som jag använt med framgång på diverse fastrostade grejer, är CRC Rost Flash (eller chock?). Det är en kylspray som enligt tillverkaren får ned materialet till -40 grader och som innehåller någon smörjvätska. Temperaturändringen får metalldelarna att röra på sig så att det uppstår mikroskopiska sprickor där smörjvätskan kryper in via kapillärkrafterna. Om man börjar med värme och sedan sprayar rikligt så blir det mycket rörelser och grejerna burkar lossa.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av XC70-D5
Kör på med värme från gasol el gassvets,ibland så smäller slangen men den sk ju bytas! värmsedan nippeln på oket så du inte drar av den !! :arrow:
Loner skrev:Förvisso, men iom attjag är förvisad tillen hur p-plats hos grannfastigheten, så är det inget som står högt upp på listan just nu...

/L
En sådan här rymms i din ficka så p-platsen lär räcka till . Funkar kanon då den lillan lågan inte värmer upp allt runtomkring.
Bild
av R_199
Gjorde denna operationen senast igår, fast patienten var en 850.. Satt som satan så nippeln blev ju rund i skallen, men jag klämmde åt ordentligt med en svetstång runt nippeln och lirkade fram och tillbaka, och tillslut så släppte det, så det är mitt tips..
R_199 skrev:Gjorde denna operationen senast igår, fast patienten var en 850.. Satt som satan så nippeln blev ju rund i skallen, men jag klämmde åt ordentligt med en svetstång runt nippeln och lirkade fram och tillbaka, och tillslut så släppte det, så det är mitt tips..
Värmer du lite slipper du dra den rund...
av Waqqey
Sitter ungefär med samma problem, dock handlar det i mitt fall om luftningsnipplar som inte vill släppa på min gamla Ford...

Ska man skruva på en gång när man värmt eller ska man låta det svalna? När är det störst risk att dra sönder skiten totalt?
Användarvisningsbild
av P1800
Det brukar fixa sig utan värme om man får på en bra ringnyckel och knackar försiktigt fram och tillbaka. Detta går som regel bra på lufningsnipplar men på rör och slangar måste man ju klippa av för att få på nyckeln. Lite rostlösning är ju inte fel, gärna några dagar innan själva operationen.

En sats med koningsverktyg och lite kopparrör på metervara bör man alltid ha till hands i garaget för att lösa de problem som i regel dyker upp när man skruvar på bromsrör.

Jag ska nog investera i en sån där lite gasolbrännare vid nästa lunchpromenad till Clas Ohlson, har inte tänkt på att de fanns. Kul med en ny pryl...
webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]