Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvista skrev: jag undrar om man inte skulle höra ventilatickning även när motor är varmt om dom är felinställda ?

men som sakt: det later bara vid kallstart ?:-/

jag är också väldigt nyfiken på det svaret från någon kunnig,
har samma fel på min...
Ronkeroo skrev:
VolvoB20 skrev:
Ronkeroo skrev:Det är dina hydrauliska lyftare som låter.
Enligt tidigare inlägg har man skippat hydrauliska tryckare på V70N och kör med fasta mellanlägg istället som man byter vid justering.
Kan någon då vara så vänlig att visa mig på serviceschemat vid vilka intervaller jag ska in på ventiljustering?
Jag hittar det då inte, man jag har ju glasögon ?:-/

Klart som f-n att dom är hydrauliska, plocka bort kamaxlar i tid och otid för att justera......
Jag har ingen aning utan referar bara till andra här på forumet som säger att hydrauliska lyftare inte används längre. men du verkar ju vara expert och säger att de visst är så att de hydrauliska lyftarna är kvar.

Jag har dock sett på andra bilar i min ägo (ej volvo) som har schims istället för hydrauliska tryckar och där får man justera manuellt genom att byta schims vilket är dyrt, svårt och tar lång tid.

Där ligger det inte på något service schema för man justerar inte av slentrian utan då det behöv pga att det har börjat ticka.
Som ny på detta forum tackar jag för ett bra Volvo forum där jag liksom många andra har synpunkter på ventiltickande med Volvos hydrauliska lyftare i äldre långmilare.Men en äldre Volvo 850 GLT , 20 ventilaren med andra ord och den fjärde i ordningen som jag ägt får man många råd där det i regel brukar sluta med renovering eller skrotning pga bilens låga värde.Vad man däremot kan göra under tiden är att prova än det ena undermedlet efter det andra.I en del fall hjälper dom men i de flesta fall hjälper dom aldrig utan tvärtom bara skyndar på nergången av motorn.Det enda medlet som jag vet fungerar och även haft glädje av i många år är STP.Skramlar motorn så kör gärna på helsyntetisk mortorolja.Om det sedan står Valvoline , Mobil , Castrol eller Biltema på dunken har mindre betydelse så länge oljan byts efter körsätt och motorns kondition.Att köpa en dyr olja och köra länge utan byte i en gammal motor är minst lika dumt som att inbilla sig att extra högoktanig 102 bensin får en gammal Volvo 740 att förvandlas till en dragster.De enda som blir glada är bensinbolagen.Är som sagt motorn bra sliten med eller utan hydrauliska lyftare så försök att köra på en tjockare olja vid kallstart som t ex 15/40.Volvo saluför för övrigt dessa oljor själv till sina bilar som rullat långt och behöver en kraftigare smörjning vid exempelvis kallstart.

Vill du även ha en bättre smörjning med varm motor kan du även hälla i en 15/50 olja.I extrema fall även med högre värden när alla bilmotorer därute inte är i racing skick.Att detta sedan enligt somliga skulle vara skadligt för en redan många gånger sliten motor är ungefär som att påstå för en alkolist att vatten går lika bra.Gå inte på detta bladder.Antingen renoverar man en gammal sliten skuta från läkage och skrammel eller försöker mildra och skona motorn med mer smörja.Sedan kan förståsigpåarna rekomendera vilken 0/30 och 5/40 olja de vill så länge du slipper se och höra din motor vrida sig i plågor av dessa oljor som endast lämpar sig för relativt nya och friska motorer.Valet är ditt eget beroende på hur mycket du nu vill tro på tunna fina race oljor i gamla slitna motorer med eller utan hydrauliska lyftare där dessa tillsammans med slitna kamaxlar aldrig någonsin kommer att må bra av en tunn olja.Har räddat många gamla trötta motorer till att rulla några extra tusen mil med tjockare olja där jag samtidigt sett race puttarna köra i sönder alla långmilare bara för att den tunna märkesoljan i sin flotta dunk såg så mycket bättre ut.Som sagt valet är dit eget och tack för ett bra forum än en gång. :D
Min V70 ( 2,4 140 hk. 2005) knackar. Först misstänkte jag att det var generatorn som hade börjat sjunga på sista versen. En snabb besök hos den lokala "Volvo"verkstan klargjorde dock att så inte var fallet utan man misstänkte att det kan vara ventillyftarna. Vid senare kontakt ( då ny tid för djupare analys bokades) hade man kommit fram att det nog inte är där felet ligger. Problem med ventillyftare hade inte de eller några andra sakkunniga på Volvo erfarit på dessa bilar, utan felet måste ligga någon annanstans. I morse hade bilen stått ute i -24 graders kyla utan att motorvärmaren kommit igång pga elavbrott. Bilen startade utan några som helst problem. Däremot blev jag än mer varse om knacket under huven... Men trampade jag ner kopplingen upphörde knackningarna. Fel på koppling eller själva växellådan? We`ll see...
Sitter inte hydrauliska lyftare på dessa, det låter lite vid kallstart tills oljan kommit fram till tryckarna p.g.a Volvos i mitt tycke "stölliga idé" att ha så högt kallstartsvarv för att värma upp katalysatorn. Ger ju utan tvekan mer slitage vid kallstart. Skramlet/ rasslet vid tomgång brukar vara "synkringarna" i vxlådan som rasslar vid kallstart, Volvo har, (hade?) en kopplings sats med fjädrat centrum som minskar rasslet. I Volvos ögon är detta tickande och rasslande skönhetsfel och produkt egenskaper :-))
Tackar för informationen.
Tickandet, rasslet finns kvar även efter att motorn blivit varm men likaväl upphör oljudet (skönhetsfelet?) när man trampar ner kopplingen. Visst känns det trist att en välskött och superkomfortabel bil har sådana egenheter. När jag nämnde detta åt en bekant med en V70 med 170:s motorn sade han att hans svärfar har också liknande "fel" på sin V70. Men även hans egen bil hade börjat låta lite. Gemensamt för alla dessa bilar (inkl. min) är att de har runt 11000 mil på mätaren.
Näe, jag är supernöjd med bilen, men som sagt; - Trist egenhet som stör den underbara helheten.
SuperBee skrev:Som ny på detta forum tackar jag för ett bra Volvo forum där jag liksom många andra har synpunkter på ventiltickande med Volvos hydrauliska lyftare i äldre långmilare.Men en äldre Volvo 850 GLT , 20 ventilaren med andra ord och den fjärde i ordningen som jag ägt får man många råd där det i regel brukar sluta med renovering eller skrotning pga bilens låga värde.Vad man däremot kan göra under tiden är att prova än det ena undermedlet efter det andra.I en del fall hjälper dom men i de flesta fall hjälper dom aldrig utan tvärtom bara skyndar på nergången av motorn.Det enda medlet som jag vet fungerar och även haft glädje av i många år är STP.Skramlar motorn så kör gärna på helsyntetisk mortorolja.Om det sedan står Valvoline , Mobil , Castrol eller Biltema på dunken har mindre betydelse så länge oljan byts efter körsätt och motorns kondition.Att köpa en dyr olja och köra länge utan byte i en gammal motor är minst lika dumt som att inbilla sig att extra högoktanig 102 bensin får en gammal Volvo 740 att förvandlas till en dragster.De enda som blir glada är bensinbolagen.Är som sagt motorn bra sliten med eller utan hydrauliska lyftare så försök att köra på en tjockare olja vid kallstart som t ex 15/40.Volvo saluför för övrigt dessa oljor själv till sina bilar som rullat långt och behöver en kraftigare smörjning vid exempelvis kallstart.

Vill du även ha en bättre smörjning med varm motor kan du även hälla i en 15/50 olja.I extrema fall även med högre värden när alla bilmotorer därute inte är i racing skick.Att detta sedan enligt somliga skulle vara skadligt för en redan många gånger sliten motor är ungefär som att påstå för en alkolist att vatten går lika bra.Gå inte på detta bladder.Antingen renoverar man en gammal sliten skuta från läkage och skrammel eller försöker mildra och skona motorn med mer smörja.Sedan kan förståsigpåarna rekomendera vilken 0/30 och 5/40 olja de vill så länge du slipper se och höra din motor vrida sig i plågor av dessa oljor som endast lämpar sig för relativt nya och friska motorer.Valet är ditt eget beroende på hur mycket du nu vill tro på tunna fina race oljor i gamla slitna motorer med eller utan hydrauliska lyftare där dessa tillsammans med slitna kamaxlar aldrig någonsin kommer att må bra av en tunn olja.Har räddat många gamla trötta motorer till att rulla några extra tusen mil med tjockare olja där jag samtidigt sett race puttarna köra i sönder alla långmilare bara för att den tunna märkesoljan i sin flotta dunk såg så mycket bättre ut.Som sagt valet är dit eget och tack för ett bra forum än en gång. :D

har en 850 se 10ventilare 95a som andra bil, kör 5/40 olja, vad rekommenderas ist för olja?
Volvista skrev:Hej,
i grunden kännar jag ljudet redan länge men jag undrar ända varför motorn latas som om ventilerna är fel-inställda, men bara vid kallstar och det försvina efter runt 20 sekunder ...

är det nagot a oroar sig ?

eller har det nagot med " phastider" a göra ?

har 2.4 sug-femman och undrar om ni som har samma maskin kännar igen fenomenen ?

tack för svar

volvista
Kan vara bultarna som håller avgasgrenröret er lösa. Det är 10st som drags åt o tickandet försvinner. Hade detta tickande på min bil. Åtgärden kostar inget om man gör det själv men det är trångt att komma åt :x
MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Standard med volvos låskistor.

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]