Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
ER skrev:
Bränsleförbrukningen ökar mycket marginellt när man har korrekt tryck i däckena, dvs inte det onödigt låga värdet som står i tanklocket utan 3.0bar+ vilket är det korrekta för 45-profil.
ER.
Det är väl ändå så att bränsleförbrukningen sjunker, och inget annat, vid korrekt tryck som är minst 3,0 bar för 45 profil.
I övrigt har du rätt. :wink:
Användarvisningsbild
av ER
camaro69 skrev:
ER skrev:
Bränsleförbrukningen ökar mycket marginellt när man har korrekt tryck i däckena, dvs inte det onödigt låga värdet som står i tanklocket utan 3.0bar+ vilket är det korrekta för 45-profil.
ER.
Det är väl ändå så att bränsleförbrukningen sjunker, och inget annat, vid korrekt tryck som är minst 3,0 bar för 45 profil.
I övrigt har du rätt. :wink:
Du har rätt, det sjunker med korrekt tryck. Men det jag syftar på är att ökningen vid byte från 195/65-15 med "rekommenderade" undertrycket 2,1 bar som allt för många åker omkring med till 225/45-17 med 3.1 bar är mycket marginell om ens mätbart. Märkte själv ingen större skillnad när jag mätte hur långt jag kom på en tank och då gjorde jag mätningen över en hel sommar då bilen gick nån månad med tråkiga originalhjul och undertryck just för att få korrekt bild av jämförelsen så som dom flesta kör idag.
Användarvisningsbild
av Funk
Original är ET43, då 15" räknas som "standardhjulena" Att Volvo sen har dumma ET49 på vissa 17-18" beror enbart på att dom vill sälja utslagsbegränsare som tillbehör åt dom som köper originalfälgar. Mina 7,5x17" har ET43 och någon utslagsbegränsare har ej bytts så jag har minsta för 15" och det tar ej i vid fullt hjulutslag eller full nerfjädring.
Bilarna är inte helt exakta på den punkten, min bil hade 16" original, ändå tog mina 7,5*18 (ET43) med 215/40-18 i en smula vid fullt utslag..
För övrigt så är bara 15" standard på sugmotorbilarna, 16" med 205:or (och större) har andra utslagsbegränsare/styrstopp från fabrik.

Har man små problem med skrap och bilen har gått lite grann så kan det bero på att styrstoppen är slitna, att då byta hö. mot vä. kan då hjälpa. Detta och/eller ett par brickor bakom begränsarna så är det fixat... 10 minuters arbete och praktiskt taget gratis..

/Thomas
av Thomas Strömberg
225/45/17 Funkar ju alldeles utmärkt, då det är volvos rekommendation. Men jag vill fylla ut i hjulhusen utan
att sänka bilen. Så därför skulle det kännas bra med en 50 profil. För att hjulet då blir 2,5 cm högre.
Ingen som provat detta? Tänkt tanken?
Användarvisningsbild
av camaro69
Underliga äro Herrens vägar.

Jag är inte religös, men ..... :wink:

Genom att fylla ut hjulhuset med högre/större profil så tappar du i stabilitet.
Men om det primära är att fylla ut hjulhuset, så testa 70 profil.
Blir välfyllt och fett. :wink: :lol:

Tror att du har helt rätt, ingen som tänkt tanken.
av Thomas Strömberg
camaro69 skrev:Underliga äro Herrens vägar.

Jag är inte religös, men ..... :wink:

Genom att fylla ut hjulhuset med högre/större profil så tappar du i stabilitet.
Men om det primära är att fylla ut hjulhuset, så testa 70 profil.
Blir välfyllt och fett. :wink: :lol:

Tror att du har helt rätt, ingen som tänkt tanken.

Höjden på profilen blir ju lika, om man jämför 205/55 med 225/50!
av Moody
Thomas Strömberg skrev: Höjden på profilen blir ju lika, om man jämför 205/55 med 225/50!
Men eftersom du går upp i tumstorlek på fälgen måste du gå ner i profil på däcket för att omkretsen på hela hjulet ska bli ungefär samma. Får diffa på +/- 5%
av Moody
ER skrev: Original är ET43, då 15" räknas som "standardhjulena" Att Volvo sen har dumma ET49 på vissa 17-18" beror enbart på att dom vill sälja utslagsbegränsare som tillbehör åt dom som köper originalfälgar. Mina 7,5x17" har ET43 och någon utslagsbegränsare har ej bytts så jag har minsta för 15" och det tar ej i vid fullt hjulutslag eller full nerfjädring.
Kan bero på att ET43-fälgar inte passar (tar i bromsarna) på vissa modeller också. Min levererades tex med ET49 på 16". Så din konspirationsteori stämmer inte riktigt :)
Användarvisningsbild
av Funk
Kan bero på att ET43-fälgar inte passar (tar i bromsarna) på vissa modeller också. Min levererades tex med ET49 på 16". Så din konspirationsteori stämmer inte riktigt
Vilka bromsar (och bilmodell) handlar det om, är bara nyfiken då jag inte stött på problemet att ETskillnader ger det resultatet.

/Thomas
av Moody
Funk skrev:
Kan bero på att ET43-fälgar inte passar (tar i bromsarna) på vissa modeller också. Min levererades tex med ET49 på 16". Så din konspirationsteori stämmer inte riktigt
Vilka bromsar (och bilmodell) handlar det om, är bara nyfiken då jag inte stött på problemet att ETskillnader ger det resultatet.

/Thomas
T5 (större skivor och broms-ok). Levereras standard med ET49 16"
Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Skaplig tvätthög det skulle bli, jag sni[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]