Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av m_swede
Varning för V50F lite tips.

Hade en sprillans ny V50F fann dessa sakerna

1. DRAR för mycket etanol helt sjukt vad den drar
2. Mittkonsol felaktighet i strömadapter vilket resulterar i vibbrationsljud efterso den ligger mot konsol och trycker man med våld mot konsol tystnar elvibbrationerna
3. RDS radio info långa meddelanden som rullar klarar inte programvaran dåligt
4. Oljud i höger framvagn samma knäppar i fjäderben som V70 och S80

Well kolla noga innan ni köper den
av bilgalen
Klart att du ska ha en S60 AWD nu när du flyttar ut på landet. Får ju tänka på att det säkert kommer en halvmeter snö när man minst vill ha den, alltså till påsk och midsommar.
av Billy
tnbd skrev:Har flyttat ut på landet och är i behov av ytterligare en bil.

Efter mycket velande har jag kommit fram till att S60 tilltalar mig mest (lagom stor, gillar formen osv).

Jag har dock inte en susning om vilken modell jag ska välja har därför några frågor vars svar kanske kan hjälpa mig att välja.

Årsmodellen kommer att bli en 05a eller 06a.
Modellerna jag väljer mellan är 2.5T, AWD, eller T5.

Komfort - Är det någon skillnad på ljudnivå och bekvämlighet i modellerna (konstig formulering, men jag tror ni förstår vad jag menar)?

Service - Kostnad och intervall, är det någon skillnad mellan bilarna?

Stereoalternativ. När jag köpte min V50 för något år sedan så fanns det tre versioner att välja på Performance, High Perfomance och Premium.
Till S60 verkar dessa begrepp vara uppblandade med en del andra stereobeteckningar, finns det någon som kan reda ut djungeln åt mig (eller peka mig till en sida där jag kan läsa om det)?

Synpunkter / erfarenheter - dela gärna med er!

Tack!
Klart du ska ha en T5. Hade det varit en äldre S60 innan MY05 hade jag sagt 2.5T men efter T5-motorns uppgradering från och med MY05 så är den klart trevligtast. Den lågvarvstunna känslan som fanns tidigare jämfört mot 2.5T är borta i och med turbo osv från R-bilarna, varibla ventiltider även på insugssidan och den nya lådan gör den trevligare. Den 6-växlade lådan är helt klart att föredra framför de småtröga 5-växlade varianterna. Funderar nämligen själv på en sådan :D . Du har ju redan den lådan i din nuvarande V50 så varför byta till en 5-växlad. S60 AWD bör du nog enbart välja om du vet med dig att du måste ha den framkomligheten. Annars tycker jag de vanliga framhjulsdrivna modellerna känns nättare i steget på vägen. Komforten är ganska lika i modellerna, T5-modellens standardmonterade sportfjädring är inte särskilt sportig. Skillnaden mellan sportchassi och standardchassi är mycket liten jämfört med skillnaden hos ex. S40N/V50. Det märks främst enbart genom lite mindre krängning men direkt stötigare kan jag inte påstå att det blir, det beror nog snarare på däcken i fallet S60.

Angående serviceintervallerna vet jag inte riktigt. Tror det är 2000 mil men känns ju inte omöjligt om det skulle vara ändrat. Att äga en 2.5T eller T5 kostar nog lika mycket men en AWD kan nog på sikt bli dyrare att underhålla. Vad gäller stereoalternativen så är det mycket bra ljud. Som greeeken tidigare sa så är Volvos originalljud oftast mycket bättre än andra märkens. Det är väl först från och med High Performance det blir riktigt bra och Premium Sound håller väl mer eller mindre världsklass. Observera dock att om bilen har HU-850-stereo innebär det inte nödvändigtvis att det är Premium Sound. PÅ MY05 i Business++ paketet ingick HU-850-stereo med den större förstärkaren men med High Performance högtalare. Så hittar du en bil med HU-850 från MY05 var noga att kolla om det är High Performance eller Premium Sound i bilen.

Hoppas du hittar ett fint exemplar!
Senast redigerad av 1 Billy, redigerad totalt 0 gånger.
av tnbd
Tack för alla svar!
Har beslutat att lägga AWD åt sidan och väljer nu mellan 2.5t och t5'an...

Tiden får utvisa vilken det blir :)
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]