Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
CarMan skrev:du förstår itne riktigt vad du skriver !
Jo då, det är precis vad jag gör och det är väl därför det svider. Annat är det med kostymnissarna som bara drar kortet eller skriver på fakturaunderlaget.
CarMan skrev:alla betalar för dom grejor du skrkrev upp !!!
Jo då, det ingår ju i sammanhanget för att kunna lösa den arbetsuppgift man har åtagit sig (gäller såväl ICA-handlaren, Vadis-teknikern målaren och simhallen). Men åter igen, en hantverkare fakturerar kanske 400-500 kronor per timme. En Vadis-tekniker fakturerar 1.150 kronor för mindre än 10 minuters jobb. Av vilken anledning är en Vadis-tekniker värd mer än 13 gånger så mycket som en snickare? :?:
I mitt inlägg ovan visade jag ju att det inte handlar om "dyra prylar", en stor verkstad använder garanterat Vadisen mer än 2 gånger/dag och då sjunker kostnaden avsevärt under de 142 kr/gång som jag visade i mitt exempel. (vid 4 gånger per dag... 71 kronor/gång)
CarMan skrev:om man skulle ta 100 :- för att läsa felkoder, så skule du för det första inte bli gladare då du får reda på att dun bil har felkod ecm-260A, vad du vill veta är vall vad som är trasigt & vad det kostar att laga den. man gör alltså en felsökning !!!
Jo hej-svejs i lingonskogen...
Hade inne min bil på en auktoriserad volvoverkstad för att de skulle fixa bromsproblem. De bytte skivor runt om, tre stycken bromsok samt bromsbelägg. Kostnaden landade hos bilförsäljaren eftersom det gick på garanti. Det funkade väl i en dryg månad. Innan det var dags för ett nytt besök på samma verkstad. Nu smörjde dom upp lite saker och tyckte att det var ok.

Japp, funkade nog i en månad eller så....

In på en annan auktoriserad volvo-verkstad. Nya byten av bromsskivor och ok eftersom det fortfarande var fel på bromsarna. Kostnaden hamnade även denna gång hos den bilhandlare som jag köpte bilen av. Hämtade ut bilen och kom inte ens hem innan det sket sig igen. Tillbaka till bilverkstaden, den stod där i tre dagar utan att de löste problemet.

Vet inte hur många gånger som dessa tekniker har felsökt detta stackars fordon men det hjälpte inte kan jag säja. Så visst känns det tryggt att man inte bara får felkoden utan att man även får en felsökning så man vet vad som är fel och vad det kostar att laga....

Nästa steg i "felsökningen" skulle vara att byta en ABS-styrenhet och sedan en pumpenhet till ABSen. Bara materialkostnaden för detta skulle varit ca 21.000 kr. Hur mycket arbetstiden skulle kosta vet jag inte men säkerligen är det tal om en handfull timmar ytterligare?
CarMan skrev:om man inte tar betalt för det man gör så går man ju i konkurs ! tror du verkstan badaar i pengar bara för att det kostar mycke att laga bilarna?
Det hoppas jag verkligen annars gör dom ett grundläggande fel...

CarMan skrev:Starta en egen akturiserad bilverksta så får du se vad
det kostar!
Tja med den historiken som min bil har haft med bromsarna så kan jag omöjligen säga att jag skulle förlora på ett sådant projekt... Totalt fem dagar på olika verkstäder, som har fått betalt för att byta saker som bevisligen inte ens var sönder... Sedan skulle det tillkomma 21.000 kronor + arbetstid. Det är en dj*vla tur att det inte har kostat mig några större pengar.

Lösningen?
5-56 och ett buntband samt 20 minuter av min fritid.

Volvo-verkstädernas sätt att försöka lösa samma problem?
Vadis och tillhörande "felsökning", ett antal...
sex nya bromsskivor
fem nya bromsok
två nya bromsslangar fram
åtta nya bromsbelägg
+arbetstid

samt att de önskade ytterligare material för ca 21.000 kr
+ ytterligare arbetstid

Men håll med om att det känns tryggt att inte bara få en felkod utan även få en felsökning som talar om vad som är fel och vad det kommer att kosta...

:roll:

.
Användarvisningsbild
av CarMan
man betalar / andvändare i alla program man ska in.
TIE
VIDA
TACTIS
VOLVOHANDLARNÄTET
sen batalar man för övriga program, man kör inte med piratkopior som du kanske gör hemma,
1200-1500:- / månad för varja dator betalas till datavdelningen, då ingår fri suport. + vad felsöknngsdatorerna kostar & man har mer än en på ett företag. sen så går det år en del underhåll på grejorna, fick nyligen köpa ny adapterdosa till Systemtesten, den som avdvänds på äldre volvobilar, den kosta 6 000:-

Det viktigaste jag poenterar på är att man oftast gör en felsökning, ytterst få kunder blir glada om man säger
- här är bilen, du har felkod ECM-261A, vi har ingen aning vad som orsakat felet eller vad det kostar, då vi bara läst felkoder.

Tycker du det är dyrt ska du inte stå här o snacka skit ! Det är inte svårare än att strunta i att lämna in bilen o laga den själv. det är ju ingen som tvingar dig att lämna in bilen.
av nevyn
Jag har då aldrig betalat 1150:- för en felkodsavläsning, eller har jag missuppfattat nåt?
av zenobia
CarMan skrev:man kör inte med piratkopior som du kanske gör hemma
öhh... kollar du mitt inlägg så ser du att jag tog upp 30.000 kr som en initialkostnad för VCT-2000 samt program. Det är det väl knappast en kopia då eller?
CarMan skrev:1200-1500:- / månad för varja dator betalas till datavdelningen, då ingår fri suport.
ok, då hade jag fel, jag uppskattade kostnaden till det dubbla mot vad du säger. Då har jag lite drygt 23% tillgodo i min kalkyl.
CarMan skrev:+ vad felsöknngsdatorerna kostar
Jag hade med en initialkostnad på 10.000 kr för just inköp av dator. Den skrivs sedan av på tre år, dvs 280 kr / månad
CarMan skrev: & man har mer än en på ett företag.
Antar då att du har en lite större verkstad där du noga har räknat på dina inköp och konstaterat att du verkligen behöver fler Vadisar... Använder du inte varje Vadis mer än två gånger per dag skulle du kanske inte ha köpt fler?

Men å andra sidan, är din verkstad så stor så har du ju ett underlag att ta betalt för fler felsökningar och då går ju kalkylen ihop, eller? Om du nu inte tar betalt för själva felsökningen så antar jag att vinsten är att du får igenom fler fordon på en dag och då betalar det ju sig ändå, eller?

Hur man än vänder och vrir på det hela så är Vadis & co en helig kassako som betalar mycket annat på verkstäder uti landet. Täckningsbidraget på just denna pryl är oförskämt mycket högre än på andra saker i din verkstad, därför är den "helig" och skall försvaras som kossorna i Indien..
CarMan skrev: sen så går det år en del underhåll på grejorna, fick nyligen köpa ny adapterdosa till Systemtesten, den som avdvänds på äldre volvobilar, den kosta 6 000:-

I min kalkyl missbedömde jag servicekostnaden till Volvo med 1.500 kr/månad. Det ger ett extra utrymme på 1.500x12 månader = 18.000 kr, det skall väl räcka en bit? Sedan antar jag att du drar sönder hylsor & fasta nycklar också, det är just sådant som täckningsbidraget är till för att ersätta.
CarMan skrev:Det viktigaste jag poenterar på är att man oftast gör en felsökning, ytterst få kunder blir glada om man säger
- här är bilen, du har felkod ECM-261A, vi har ingen aning vad som orsakat felet eller vad det kostar, då vi bara läst felkoder.
Läste du mitt exempel ovan?
6st bromsskivor, 5st bromsok, 2st bromsslangar, 8st belägg + ytterligare material för 21.000 kr... det kallar jag felsökning det.
CarMan skrev:Tycker du det är dyrt ska du inte stå här o snacka skit !
Snacka skit? Tycker mina inlägg har varit väl så underbyggda med kalkyler som visar vad jag säger. Visst, jag kan ha missat någon licensavgift eller annan kostnad men kalkylen är ändå så i överkant så att det går i hop ändå. (Bredbandet betalar & använder säkert fler, lokalhyra 1200/månad osv...)
CarMan skrev:Det är inte svårare än att strunta i att lämna in bilen o laga den själv. det är ju ingen som tvingar dig att lämna in bilen.
Nä, jag har börjat förstå att det är bekvämare med kostymnissar som inte ifrågasätter utan snällt betalar.. :D

.
av NCR
Zenobia,

Du får tänka på att Carman arbetar som volvotekniker och ser aldrig fakturorna eller tanken bakom dessa. Klart att Volvoverkstäderna tjänar på oss kunder, och antagligen skulle kunna sänka sitt pris väsentligt, men de flesta är ju aktiebolag och måste (bör) göra vinst för sina ägare, ergo, vi får betala över 1000:- för att plugga i en sladd. Carman arbetar med att byta komponeter enl sin utbildning och har med andra ord inte den kollen på prissättningen som du har utan reagerar bara på att du inte är nöjd med priserna ("ingen som tvingar dig att lämna in den"..osv) eftersom han verkar trivas på sitt arbete.

Dock är detta lite som att jämföra äpplen och päron. Priserna har inget att göra med trivsel på en arbetsplats eller hur bra bilmärket Volvo är! Det handlar om att Volvo har en väldigt stor och dyr organisation som äter upp vinsten. Carman nämnde supportorganisationen i Göteborg, bra exempel! Den kostar miljonbelopp per år att hålla igång då den är helt overhead-finansierad, dvs den tar sina omkostnader från dem som verkligen tjänar pengarna. Intern fakturering då man skickar "kalla anka-pengar" från ett kostnadsställe till ett annat inom Volvo får vi som kunder betala i slutändan. Trist men sant, men så är det nog för de allra flesta bilmärkens kunder.

Ford har ju redan reagerat på att organisationens omkostnader ligger för högt mot vad den drar in i bilförsäljning och tvingar ju Volvo att avskeda en hel del folk som "kostar pengar för kunderna".

Frågan är om detta gör att det blir billigare för oss i slutändan...jag tvivlar.
av zenobia
NCR,

Tackar för ett konstruktivt inlägg.

Visst är det så som du säger och jag vet att det finns gott om jobb som inte ger några pengar alls. Därför måste det finnas jobb som dessa med Vadisen för att jämna ut det hela.

Vad som dock retar mig är att man ständigt får höra att felsökningar (läs: plugga in datorn) kostar pengar för att det är sån dyr utrustning. Vad jag ville ha fram är att allt kostar, oavsett yrke. Du får sällan höra att det är dyrt att byta däck eftersom dom måste ha en lyft till bilen, kompressor till tryckluften samt ett tryckluftsverktyg (mutterknack).

Den utrustningen kostar minst lika mycket som en Vadis-station men ändå byter dom däck åt dig för en 300-400 kronor utan att tjafsa om dyr utrustning. Dessutom tar däckbytet längre tid än att plugga in datorn

Nä, bara för att det är en dator inblandad så drar vi till med "dyr utrustning" och det köper folk... Detta ville jag ha bevisat genom min lilla kalkyl ovan.
CarMan skrev:den lär inte vara billigare i sverige. sen så undrar kunderna varför man måste ta betalt för att bara läsa lite felkoder.... kan ju vara för att utrustningen kostar en slant!
.
Senast redigerad av 1 zenobia, redigerad totalt 0 gånger.
av nevyn
Jag fattar fortfarande inte om ni menar att ni betalar över 1000:- för en vanlig felkodsavläsning.... Isåfall är det ju jättedyrt. Har nog aldrig betalat mer än 200 för det.
av zenobia
nevyn skrev:Jag fattar fortfarande inte om ni menar att ni betalar över 1000:- för en vanlig felkodsavläsning.... Isåfall är det ju jättedyrt. Har nog aldrig betalat mer än 200 för det.
Du har väl helt enkelt tur och hittat en bra verkstad.

.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har skrivit det i varja inlägg trorjag, men skriver det igen. Det folk bara tror är läsa felkoder, är oftast även en felsökning !!!

om du lämnar inte bilen o säger, bilen går oljämt på tomgång & käns orkeslös. Skulle du vilja ha en faktura på 300:- & ett pater där det står ECM 261A på?

on nån ber attfå endast felkoder avlästa där jag jobbar så kostar det ca 300 :-

vad tror du mina utbildningar kostar ? dom är inte gratis
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har i dagarna felsökt på ett can fel, hart hllit på i ca 12 timmar.
om du inte vill betala några kronor extra vid en snabb felsökning så lär du få betala varenda krona vid en svårare felsökning...

nä det är bättre som det är nu! alla betalar en lagom summa

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte lå[…]