- mån 05 sep 2005, 18:36
#15586
I mitt inlägg ovan visade jag ju att det inte handlar om "dyra prylar", en stor verkstad använder garanterat Vadisen mer än 2 gånger/dag och då sjunker kostnaden avsevärt under de 142 kr/gång som jag visade i mitt exempel. (vid 4 gånger per dag... 71 kronor/gång)
Hade inne min bil på en auktoriserad volvoverkstad för att de skulle fixa bromsproblem. De bytte skivor runt om, tre stycken bromsok samt bromsbelägg. Kostnaden landade hos bilförsäljaren eftersom det gick på garanti. Det funkade väl i en dryg månad. Innan det var dags för ett nytt besök på samma verkstad. Nu smörjde dom upp lite saker och tyckte att det var ok.
Japp, funkade nog i en månad eller så....
In på en annan auktoriserad volvo-verkstad. Nya byten av bromsskivor och ok eftersom det fortfarande var fel på bromsarna. Kostnaden hamnade även denna gång hos den bilhandlare som jag köpte bilen av. Hämtade ut bilen och kom inte ens hem innan det sket sig igen. Tillbaka till bilverkstaden, den stod där i tre dagar utan att de löste problemet.
Vet inte hur många gånger som dessa tekniker har felsökt detta stackars fordon men det hjälpte inte kan jag säja. Så visst känns det tryggt att man inte bara får felkoden utan att man även får en felsökning så man vet vad som är fel och vad det kostar att laga....
Nästa steg i "felsökningen" skulle vara att byta en ABS-styrenhet och sedan en pumpenhet till ABSen. Bara materialkostnaden för detta skulle varit ca 21.000 kr. Hur mycket arbetstiden skulle kosta vet jag inte men säkerligen är det tal om en handfull timmar ytterligare?
Lösningen?
5-56 och ett buntband samt 20 minuter av min fritid.
Volvo-verkstädernas sätt att försöka lösa samma problem?
Vadis och tillhörande "felsökning", ett antal...
sex nya bromsskivor
fem nya bromsok
två nya bromsslangar fram
åtta nya bromsbelägg
+arbetstid
samt att de önskade ytterligare material för ca 21.000 kr
+ ytterligare arbetstid
Men håll med om att det känns tryggt att inte bara få en felkod utan även få en felsökning som talar om vad som är fel och vad det kommer att kosta...
:roll:
.
CarMan skrev:du förstår itne riktigt vad du skriver !Jo då, det är precis vad jag gör och det är väl därför det svider. Annat är det med kostymnissarna som bara drar kortet eller skriver på fakturaunderlaget.
CarMan skrev:alla betalar för dom grejor du skrkrev upp !!!Jo då, det ingår ju i sammanhanget för att kunna lösa den arbetsuppgift man har åtagit sig (gäller såväl ICA-handlaren, Vadis-teknikern målaren och simhallen). Men åter igen, en hantverkare fakturerar kanske 400-500 kronor per timme. En Vadis-tekniker fakturerar 1.150 kronor för mindre än 10 minuters jobb. Av vilken anledning är en Vadis-tekniker värd mer än 13 gånger så mycket som en snickare? :?:
I mitt inlägg ovan visade jag ju att det inte handlar om "dyra prylar", en stor verkstad använder garanterat Vadisen mer än 2 gånger/dag och då sjunker kostnaden avsevärt under de 142 kr/gång som jag visade i mitt exempel. (vid 4 gånger per dag... 71 kronor/gång)
CarMan skrev:om man skulle ta 100 :- för att läsa felkoder, så skule du för det första inte bli gladare då du får reda på att dun bil har felkod ecm-260A, vad du vill veta är vall vad som är trasigt & vad det kostar att laga den. man gör alltså en felsökning !!!Jo hej-svejs i lingonskogen...
Hade inne min bil på en auktoriserad volvoverkstad för att de skulle fixa bromsproblem. De bytte skivor runt om, tre stycken bromsok samt bromsbelägg. Kostnaden landade hos bilförsäljaren eftersom det gick på garanti. Det funkade väl i en dryg månad. Innan det var dags för ett nytt besök på samma verkstad. Nu smörjde dom upp lite saker och tyckte att det var ok.
Japp, funkade nog i en månad eller så....
In på en annan auktoriserad volvo-verkstad. Nya byten av bromsskivor och ok eftersom det fortfarande var fel på bromsarna. Kostnaden hamnade även denna gång hos den bilhandlare som jag köpte bilen av. Hämtade ut bilen och kom inte ens hem innan det sket sig igen. Tillbaka till bilverkstaden, den stod där i tre dagar utan att de löste problemet.
Vet inte hur många gånger som dessa tekniker har felsökt detta stackars fordon men det hjälpte inte kan jag säja. Så visst känns det tryggt att man inte bara får felkoden utan att man även får en felsökning så man vet vad som är fel och vad det kostar att laga....
Nästa steg i "felsökningen" skulle vara att byta en ABS-styrenhet och sedan en pumpenhet till ABSen. Bara materialkostnaden för detta skulle varit ca 21.000 kr. Hur mycket arbetstiden skulle kosta vet jag inte men säkerligen är det tal om en handfull timmar ytterligare?
CarMan skrev:om man inte tar betalt för det man gör så går man ju i konkurs ! tror du verkstan badaar i pengar bara för att det kostar mycke att laga bilarna?Det hoppas jag verkligen annars gör dom ett grundläggande fel...
CarMan skrev:Starta en egen akturiserad bilverksta så får du se vadTja med den historiken som min bil har haft med bromsarna så kan jag omöjligen säga att jag skulle förlora på ett sådant projekt... Totalt fem dagar på olika verkstäder, som har fått betalt för att byta saker som bevisligen inte ens var sönder... Sedan skulle det tillkomma 21.000 kronor + arbetstid. Det är en dj*vla tur att det inte har kostat mig några större pengar.
det kostar!
Lösningen?
5-56 och ett buntband samt 20 minuter av min fritid.
Volvo-verkstädernas sätt att försöka lösa samma problem?
Vadis och tillhörande "felsökning", ett antal...
sex nya bromsskivor
fem nya bromsok
två nya bromsslangar fram
åtta nya bromsbelägg
+arbetstid
samt att de önskade ytterligare material för ca 21.000 kr
+ ytterligare arbetstid
Men håll med om att det känns tryggt att inte bara få en felkod utan även få en felsökning som talar om vad som är fel och vad det kommer att kosta...
:roll:
.