Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kleppan
XC90_Executive skrev:Det är väl bara att den har gått in i "lock-up"?
jojo, men är det fler som upplever detta irriterande mena jag?? eller var det nåt som var på hanns bil bara?
Användarvisningsbild
av Morkvist
min v70 d5 my06 185hk med 6 stegs automat är likadan om jag ligger i ca 50 km/t efter att ha kört landsvägs körning innan, den "rycker" i lådan, den försöker gå från femma till sexan, detta slutar efter en stunds stads körning, jag har fått för mej att detta har med att lådan är addaptiv att göra.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kleppan skrev:
jojo, men är det fler som upplever detta irriterande mena jag?? eller var det nåt som var på hanns bil bara?
Kör XC90 D5 6GT. Den gör samma sak. Alltså när dan ha gått i lock-up så vibbrerar det lite om man gasar lite, lite. Gasar man mer så går den ur lock-up:en och växlar ner. Ser det inte som ett problem att den vibbrerar lite, den gör väl det för att spara bränsle antar jag.

Min adaption till lådan nollställdes på verkstan för ett tag sen. Så jag passade på att gasa ordentligt efter det. Nu svarar den direkt när man nuddar gasen. Den är betydligt piggare från stillastående och den växlar snabbare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev: Nu svarar den direkt när man nuddar gasen. Den är betydligt piggare från stillastående och den växlar snabbare.
Har hört samma sak av flera ägare, men det brukar kosta någon eller några deciliter extra per mil ...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Har hört samma sak av flera ägare, men det brukar kosta någon eller några deciliter extra per mil ...
Ligger på 1-1.1l/mil i stadstrafik och man måste ju fortsätta gasa så den inte vänjer sig vid nån fiskörning :wink: :D
Användarvisningsbild
av Morkvist
XC90_Executive skrev:
Kleppan skrev:
Kör XC90 D5 6GT. Den gör samma sak. Alltså när dan ha gått i lock-up så vibbrerar det lite om man gasar lite, lite. Gasar man mer så går den ur lock-up:en och växlar ner. Ser det inte som ett problem att den vibbrerar lite, den gör väl det för att spara bränsle antar jag.

Min adaption till lådan nollställdes på verkstan för ett tag sen. Så jag passade på att gasa ordentligt efter det. Nu svarar den direkt när man nuddar gasen. Den är betydligt piggare från stillastående och den växlar snabbare.
Nollställa adaption, går det göra själv? räcker det att koppla bort batteriet eller måste man fråga på verkstan?
av mrhedin
Jo, man kan ta bort batteriet i en kvart eller så har jag för mig jag läst tidigare i forumet nånstans för att nollställa adaption...
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]