Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eltoro2
yes! grabbar :lol: ... jag har också samma problem. vet ni hur mycket kan kosta att byta de fjädersäten på V 70- på en volvoverkstad? men är det inte lite förmycket av det här? tycker ni inte att man skulle skicka till någon kvalitetsansvarig på volvo den här linken så att de kan se vad som slits i förtid? :roll:
av chripopper
Jag har samma problem på min s60 -01... Hur vet man om det är fjäderbenslagrena? Jag har ett klonkande/klapprande ljud höger fram som låter hela tiden nu i princip, kör man över ett litet jävla sandkorn så klonkar det känns det som :cry: Jag har ryckt i kränningshämmarstaget men det känns inte glappt, när jag tar tag i dämparen och rycker så kan jag få fram ljudet. Även när jag gungar bilen, men bara när man gör det kraftigt typ.

Fast när jag hissar upp och drar i dämparen låter det inget, inte heller när man haft den upphissad och sänker ner den och rycker, då kommer det tillbaka först när man har kört några meter!!

Jag misstänker dock att det är fjäderbenslagret, hur kan jag veta med säkerhet? Kan jag byta det utan att behöva göra en framvagnsinställning?

Jag blir tokig, är väldigt tacksam för hjälp.

Edit: Tänkte byta gummisätet också, http://www.biltema.se/products/product. ... emId=93772 visst passar det där fast det bara sår 800 och gamla 70 modellerna? Gummina som skruvat och vparts säljer passar då till: 850, S60, S70, S80, V70, V70 II, XC70.
av chripopper
Ingen? Jag hade tänkt fixa det imorgon på morgonen.... Behöver man göra en hjulinställning och hur kan man kolla upp om det verkligen är lagret som spökar? Kan tillägga att den gått 23k mil..
av Tartryffel
Dämparen kan vara glapp första millimeterna men det låter inte som att det är felet på din.

Om det är lagringen så kan du känna/höra det om du gungar på bilen och lyssnar mot infästningen i motorrummet. Men byter du lagring så byt fjädersätet också, kostar ett par hundra och ska ändå loss vid bytet.
Det kan även vara en sten som kilat fast sig i fjädern, det ger ett j-a oljud men brukar släppa när man lyfter bilen.
Byta lagringar + säten klarar du om du är medelbegåvad i garaget, det är inte särskilt svårt.
av Tartryffel
teamturbo skrev: så ifall någon vill ha automatisk nivåreglering på sin V70N så har ja två dämpare me fjädrar liggandes som funkar bra

//Johan

Sitter inte nivåregleringen bak?
av chripopper
Jag kom på att jag får fram ljudet när jag tar tag i ovankant på däcket och rycker, tycker mig nästan känna ett glapp? Jag tog ett spärrskaft och satte på muttern i motorrummet till fjäderbenet och bände lite neråt med det, då lyckades jag inte få fram nåt ljud.

Då borde det väll vara lagret? Blev lite osäker när jag kände ett glapp, kankse bara inbillar mig eller så kanske nåt annat börjar vara slut.
av chripopper
Jaha fjäderbenslager och fjädersätet är bytt, klonket är kvar men lagret och sätet var ändå slut så det var lika bra att få det gjort.

När jag tar tag i däcket och rycker så känner jag ett litet glapp och klonkljudet hörs, hissar jag upp bilen känns inget glapp och inget ljud heller. Om jag kör och håller lite på bromsen så låter det inte heller nåt.

Vad kan vara fel? Hjullagret? Spindelled? Eller kan nån amatör ha satt ihop nåt fel? I övrigt så låter det inget förutom det där klonket....

Tacksam för all sorts hjälp.
av Tartryffel
Gissar lite nu:
Du borde ju känna hjullagret/spindelleden med bilen lyft.
Om dämparen är dålig så den glappar första biten så skulle det kunna vara så att den är för tung för att trycka ihop "manuellt" med bilen lyft. Men som sagt, jag tänker mest högt :)
av chripopper
Tartryffel skrev:Gissar lite nu:
Du borde ju känna hjullagret/spindelleden med bilen lyft.
Om dämparen är dålig så den glappar första biten så skulle det kunna vara så att den är för tung för att trycka ihop "manuellt" med bilen lyft. Men som sagt, jag tänker mest högt :)
Det låter ju rätt logiskt, måste ta och kolla upp dämparen! Tips på hur man bär sig åt för att göra det på enklast sätt? :roll:
Användarvisningsbild
av wissel
Mera "högtänk", du säger att bilen är tyst när du håller på bromsen lite lätt.??
Då kommer det i mitt huvud "bromsar o Ok som skvalpar ?? Felmonterad /tappad fjäder runt oket ?
Som sagt jag bara tänkte högt :D
freddie

Kanske funkar? https://www.youtube.com/wa[…]

240 startar inte

Nu har jag felsökt ännu mer på den[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p&[…]

Jag har endast problem med backväxel när[…]