Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dinkytoys
Tartryffel skrev:
Hur många ekrar ratten har är inte så svårräknat. Det är ju samma som antalet hål i ratten :)
Haha :D
Jo det är sant men jag kommer banne mig inte ihåg nu när jag sitter inne framför datorn.

Men en googling ger detta...precis såhär ser min bil faktist ut också...alltså 3 ekrad.

Bild
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
dinkytoys skrev:Hur gick detta?

Jag hart en '04 XC90 med samma symptom. Ratten känns en aning glapp, inte i styrritningen mot-/medsols utan istället upp och ner eller sidledes på sin egen axel alltså. Det är inte rattjusteringen, den sitter fast och stadigt.

På rattens undersida kan jag skönja 2-3 torx skruvar som verkar håla undre halvan av plastkåpan, måste jag lossa dessa?

Tyvärr verkade monteringsanvisningarna som länkades i denna tråd vara borttagna nu, någon som har en nyare länk till rattmontering?
Jag tror min är 3-ekrad, det är en standard volvo ratt med valnötsinlägg.
Ta med dig en stor stjärnmejsel, Koppla bort minuspolen på batteriet, hoppa in i bilen, vrid ratten 90 grader åt vänster. På framsidan ratten (rattens högersida, som nu pekar
uppåt) finns det ett hål. Där stoppar du in mejseln och trycker tills du känner att airbagen lossnar. Sen vrider du ratten till höger så att vänstra hålet kommer fram och gör
samma sak där. Sen kan du dra ut airbagen och se hur ratten är monterad. Den sitter med en liten "centrum bult". På min bild är den dold bakom de orangea airbag-kablarna.
De tre andra Torx-skruvarna i ratten är för att hålla fast signalringen.

Jag gjorde en tråd om att byta ratt, med bilder. Men p.g.a. platsbrist så var jag tvungen att ta bort bilderna så jag tror att de inte fungerar längre.
Ska se om jag hittar ett bättre ställe att lägga de på, om jag hittar dem igen... :)

Bild
av dinkytoys
Tack för alla tips i denna tråd, fick äntligen tummen ur efter ca ett år och fixade detta. Det var enkelt, tilläggas ska kanske att det inte räcker med att sticka in stjärnmejseln och trycka utan man måste även bända mejseln för att forcera en hake inåt mot rattens axel så att säga. Men i övrigt gick etta som en dans!
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]