Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av K.Björkman
Tack för tipset om köpguiden! Det blir ingen 03:a tror jag...Inte efter att ha läst det där...:)

Tusen tack för alla svar, ni får gärna tilläga något mer!

MVH Kristofer
Användarvisningsbild
av SUV-Driver
Håller med om att du ska försöka undvika -03:or. Fördelen med att välja en T6:a är att du får en hel del extra utrustning som sitter fabriksmonterad. 2,5T var ju instegsmodellen och således finns det ett antal på marknaden som saknar både skinn och automat t.ex. Detta är std i T6.

Gällande bränsleförbrukningen verkar det skilja beroende på vem du snackar med. Vissa säger att den dricker 2 liter milen och andra hävdar att den drar mindre än en diesel(?!). Skit i vad folk säger. Du har redan gjort klart att du inte kör tillräckligt många mil för att motivera en D5:a och varken 2,5T eller T6:an är bensinsnåla. Man köper inte en SUV för att få en låg förbrukning. :)

Min T6:a drar, med farthållare på E4:an över en sträcka på 9 mil, följande:
110 km/h= 1.1 l/mil
120 km/h= 1.2 l/mil
130 km/h= 1.3 l/mil

Förutom den oftast högre utrustningsnivån är det i en så pass stor/tung bil aldrig fel att ha de där 62 extra hästarna. (Ett extra turboaggregat är ju också ett plus i kanten. Högtryck dessutom). Dessa faktorer blev tungan på vågen i mitt fall.

Vad du än väljer för motor tror jag att du kommer bli nöjd med bilen!
av K.Björkman
Tack så hemskt mycket för all information..Står i valet och kvalet just nu..Inte helt bestämt mig för en XC90, men om det blir en så tror jag att det lutar åt en 04:ans 2,5t..
Det verkar vettigast för min situation..
Men hur nöjda är ni annars med era XC90:s? Har ni haft så mycket småfel som det sägs att dom dras med?

( hemskt mycket tack för uträkningen med besninförbrukning också..:)

MVH Kristofer
Användarvisningsbild
av SUV-Driver
Min -04:a har endast haft hjullagerbyte bak. Detta gjordes våren 2007 efter ca 7000 mil och Volvo bjöd då på hela kalaset trots att garantin hade gått ut. I övrigt inga fel...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
SUV-Driver skrev:Gällande bränsleförbrukningen verkar det skilja beroende på vem du snackar med. Vissa säger att den dricker 2 liter milen och andra hävdar att den drar mindre än en diesel(?!). Skit i vad folk säger. Du har redan gjort klart att du inte kör tillräckligt många mil för att motivera en D5:a och varken 2,5T eller T6:an är bensinsnåla. Man köper inte en SUV för att få en låg förbrukning. :)
D5an jag kör nu dricker ca 1l mindre per mil än förra XC90in(T6) i stadstrafik! Dessutom tycker jag att D5an går bättre. Känns piggare än T6an och den 6-stegade automaten är betydligt bättre.

Men jag var kalasnöjd med T6an också! Inget snack om saken.
av krippa
Hur menar du med att du inte kör tillräckligt många mil för en diesel? Är det kalkylen skatt/bränslekostnad du avser så tycker inte jag den är relevant. XC90 med D5 är en helt annan bil än 2.5t så jag anser att de inte kan jämföras enbart pga bränslekostnaden/skatten. D5:an är en mycket bättre motor för den bilen då den har bättre vridmoment och går lugnare/jämnare än 2.5t:an som växlar mycket oftare då den inte har samma vrid. Jag tycker du ska provköra båda varianterna och inte välja bort någon av motorerna grundat enbart på teoretiska kostnadskalkyler (om det var det du menade med att inte köra tillräckligt många mil). Är du ute efter att minimera bränslekostnaden så titta på Toyota Prius, jag har hört att de är bränslesnåla :wink:
av K.Björkman
Hahaha, nej det är givetvis inte lågförbrukning jag är ute efter, då hade jag inte kollat på modellen från början. Men givetvis så får den ju dra så lite som möjligt, det är ju inget minus om den dricker lite mindre...:) Men tack så jättemycket för alla svar, men jag tror inte att jag köper en XC90, och mycket beror på att jag läst mycket tester ( AMS tex ), och det känns som att jag nog står över ett köp..Iaf för stunden..
Men tack så hemskt mycket för alla svar och hoppas att jag inte ödslat allt för mycket av er tid...
MVH Kristofer
av Fred
Förlåt mig, men är jag helt ute och cyklar...? Är det inte så att bjohansson vill sälja precis en sån bil som du är intresserad av?! Just nu när jag kollar på forumindex så ligger era båda poster under varandra... :roll:

Eller har jag blivit tossig...? :roll:

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]