Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
Jag är ingen expert med jag tror inte att det är fullt så enkelt som du säger. Först och främst så är en Torsen eller Quaife ATB diff en LSD. De kommer med ett visst förladdat moment, dvs de ger 50:50 fördelning av kraften upp till ett visst moment och fördelar därefter upp till ett visst förhållande, ofta 20:80 %. Det som är Torsens svaghet är att om momentet försvinner helt på ena sidan längre än någon sekund så funkar inte fördelningen alls. Det är tex om en drivaxel går av eller om ett hjul är helt fritt i luften. Det senare hanteras dock av STC som då börjar bromsa hjulet.
En låsbar diff medför nackdelar på vanlig väg (om den är låst dvs) medans en torsendiff förbättrar köregenskaperna. I ren terrängkörning är en låsbardiff bättre, men det är inte det jag är ute efter, då hade jag köpt en annan bil. Sedan så har jag inte hittat någon låsbardiff till XC90 medans chansen finns att Quaifes diff passar. En till fördel med Torsen diffar är att de är helt mekaniska utan någon som helst styrmekanik eller logik. Det finns inga kopplingar, fjädrar eller annat som kan gå sönder. Det är bara en samling kugghjul.

Det finns flera filmer på YouTube och info hos olika tillverkare om hur diffarna fungerar.
Här är en tidning som testat att stoppa in Torsen diffar på både fram och bakaxel:
http://www.fourwheeler.com/projectbuild ... index.html

Här är lite marknadsmtrl från uppfinnarna:
http://www.torsen.com/files/Torsen%20Tr ... 0Sheet.pdf

Förmodligen passar Quaifes diff även XC70 om den passar XC90. Tyvärr verkar det som om man måste "chansa" och köpa en och sedan försöka installera den. Den kostar dock runt 10 papp så det känns lite motigt att köpa den på chans... Nån annan som vill vara först? ?:-/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ok ,såg att det fanns torssendiffar med fjädrar så man kan förspänna dem och få effekt även om man inte byggt moment ännu.

Tänka bara på att friktion/värmeutveckling ökar duktigt i diffen om den är förspänd, i torssendiffen finns ingen lamell heller utna hela friktionen/värmen utvecklas när "kuggarna" glider mot varandra.

På min bil sitter tex en rejäl olekylare till klumpen bak + temperaturövervakning då torssendiffen kan ge massor av värme.
Användarvisningsbild
av bjornw
Intressant det där med värmen. Vet du om den utvecklar värme även under "normal" körning med relativt liten belastning eller om det är vid hårdare belastning som det kan vara ett problem? Det är förmodligen sällan det är helt jämn fördelning av kraften, varje liten sväng gör ju att hjulen går olika långa sträckor. Ger det också värmeutveckling som är högre än i en vanlig öppen diff, eller är det när den jobbar aktivt med fördelningen som värmen alstras.

Rent generellt innebär ju värme alltid effektförluster vilket i sig inte är positivt.
Användarvisningsbild
av MathiasS
bjornw skrev:Intressant det där med värmen. Vet du om den utvecklar värme även under "normal" körning med relativt liten belastning eller om det är vid hårdare belastning som det kan vara ett problem? Det är förmodligen sällan det är helt jämn fördelning av kraften, varje liten sväng gör ju att hjulen går olika långa sträckor. Ger det också värmeutveckling som är högre än i en vanlig öppen diff, eller är det när den jobbar aktivt med fördelningen som värmen alstras.

Rent generellt innebär ju värme alltid effektförluster vilket i sig inte är positivt.
Jag skulle säga att det blir varmt även vid en liten belastning. Det är just därför som audis quattro bilar *måste* ha lika stora däck på alla axlar, inte bara samma dimension utan lika mycket slitna. Rekommendationen är att skifta plats på däcken under säsong tillochmed.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Värmeutvecklingen blir ju ungefär = moment * hastighetsskillnad.

Du kan inte jämföra med en vanlig diff överhuvudtaget, den är byggd för att helst ha noll i friktion och alltså noll i värmeutveckling, att det blir värme ändå beror ju på oönskade förluster. Torssendiffen är byggd för att ha massor med friktion och därmed ge massor med värme.

Torsendiffen låser ju ihop axlarna hårdare ju mer moment som går igenom diffen.

Det har ju en del lite tråkiga effekter också... det låser ju faktiskt ihop axlarna allra hårdast när det inte behövs överhuvutaget. Tex om man accelerar med bra grepp, eller om man ligger med fullgas på motorvägen. Om jag tex svänger ut på en torr asfaltväg och gasar på ordenligt på låg växel så blir det ju massor med moment som transporteras genom diffen, alltså låser den ihop duktigt vilket märks på att ett bakhjul nästan får kasa lite på asfalten .....

Så kör du fort, drar ett tungt släp etc osv med stora moment på torr asfalt mit i sommaren så utvecklas det mest värme, inte om du slirar lite på en isfläck mitt i vintern ....

Därför är ju en "elektronisk styrd" diff överlägsen, den kan gå in bara när det faktiskt behövs ....
Användarvisningsbild
av MathiasS
VolvoB20 skrev:

Det har ju en del lite tråkiga effekter också... det låser ju faktiskt ihop axlarna allra hårdast när det inte behövs överhuvutaget. Tex om man accelerar med bra grepp, eller om man ligger med fullgas på motorvägen. Om jag tex svänger ut på en torr asfaltväg och gasar på ordenligt på låg växel så blir det ju massor med moment som transporteras genom diffen, alltså låser den ihop duktigt vilket märks på att ett bakhjul nästan får kasa lite på asfalten .....

Så kör du fort, drar ett tungt släp etc osv med stora moment på torr asfalt mit i sommaren så utvecklas det mest värme, inte om du slirar lite på en isfläck mitt i vintern ....

Därför är ju en "elektronisk styrd" diff överlägsen, den kan gå in bara när det faktiskt behövs ....
Men du, detta känns inte riktigt rätt.... med reservation för att jag är lite fredagstrött......

Om man axelererar med bra grepp, inget däck slirar, då fungerar ju en torsen som en öppen diff, inte som du beskriver ovan?

förstår heller inte riktigt hur du menar med att bakhjulet kasar lite.... får skylla på fredagströttheten....?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MathiasS skrev:
VolvoB20 skrev:

Men du, detta känns inte riktigt rätt.... med reservation för att jag är lite fredagstrött......

Om man axelererar med bra grepp, inget däck slirar, då fungerar ju en torsen som en öppen diff, inte som du beskriver ovan?

förstår heller inte riktigt hur du menar med att bakhjulet kasar lite.... får skylla på fredagströttheten....?
Torsen Diff = Torque Sensing Diff. Ju mera moment (torq) desto mer arbetar den.

Om det inte går något moment genom diffen, d.v.s man rullar fritt, då är diffen "öppen". Men när man skickar moment genom diffen så låser de flacka kuggarna i mitten på diffen ihop drivaxlarna, ju mera moment man trycker på med, desto hårdare låses axlarna ihop.

Alltså om man accar max på torr asfalt så är det massor med moment som går genom diffen och den låses ihop maximalt, det märker jag tex om jag accar hårt på torr asfalt och svänger kraftigt samtidig, då låser drivhjulen ihop så hårt att innehjulet får kasa lite på asfalten ibland. Självklart blir det massor med värme då.

Hur hårt diffen låer ihop beroende på moment beror på kuggeomertin, i "spiralkugghjulen" som syns mitt i diffen.

Funkar kanon på bana och i race där man alltid har rätt bra grepp, .... men på en isfläck behövs tex att ABSen bromsar ett hjul så att man får upp lite moment som kan låsa upp diffen, eller att man har förspänt diffen så den går trögt hela tiden .

Dessutom är det ju onödigt att låsa ihop axlaran (som torsen gör så fort det kommer moment) så länge inget hjul spinner, en elektronisk diff väntar tills hjulspinn uppstår med att aktivera ett lamellpaket istället. Det är vad som sitt i de aktiva diffarna i rallybilarna och det är överlägset om man bara ska titta på prestanda, men kostar ju massor. Haldex är ju på väg ut med en aktiv diff nu, SAAb blir visst först med den i produktion.

Bild
Användarvisningsbild
av MathiasS
Du har säkert rätt - jag får läsa på lite så håller jag nog med dig om teorierna..... ;-//

Angående de praktiska problemen på halt väglag tänker jag dock inte hålla med dig. Hade tidigare en Audi V8 som hade torsen både i bakaxeln och mellandiffen och inte kunde jag märka något av de negativa sakerna du nämner där inte....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MathiasS skrev:Du har säkert rätt - jag får läsa på lite så håller jag nog med dig om teorierna..... ;-//

Angående de praktiska problemen på halt väglag tänker jag dock inte hålla med dig. Hade tidigare en Audi V8 som hade torsen både i bakaxeln och mellandiffen och inte kunde jag märka något av de negativa sakerna du nämner där inte....
Vi behöver nog inte vara oense där. Audin är en överdängare med sin 4-hjulsdrift.

För det första har ju bilen en mellandiff (vilket AWD) saknar, det gör att bilen är konstant 4-hjulsdriven, det gör ju att kraften fördelas på 4 hjul istället för som på 2 med AWD, AWDn känner ju hjulspinn och fördelar över kraft till bak. Audin gör ju det hela tiden så hjulspinn uppkommer ju oftast inte överhuvudtaget. I om med att kraften alltid är fördelad på alla 4 hjulen behöver man inte heller välja att alltför aggresiv momentkurva för torsen diffarna vilket gör att man inte märker några nackdelar.

Dessutom har audin en snabb ABS assistans som bromsar det hjul som ev skulle vara på en isfläck vid start så att torsendiffarna låser upp blixtsnabbt.

Men som sagt en "aktiv diff" kommer alltid att kunna vara ännu mera effektiv då den styrs av en dator och därmed aktiveras endast vid behov, Audi kommer med en sådan från 2008 på quattro. Samma teknik har suttit i rallybilarna , många år men ska väl eller har väl förbjudits för att det är alldeles för bra så det går att köra för fort ....

Bild
Användarvisningsbild
av leifer
bjornw, hur gick det sen?
Jag ska montera en torsen diff på min 940 nästa vecka. Den är ombyggd för att passa just 940n. Är nog samma med XC90, att den måste anpassas för just den modellen.
Jag kommer betala ca 9000 för diffen, och sen några tusen för montering.
Har man en fin XC90 så borde man väl kunna fixa torsen både fram och bak! Gissningsvis skulle det kosta ca 30,000 kr. Men sen har man en bil som tar sig fram överallt.

En bekant har en nästan ny XC70 som han körde med på några dec snö en längre sträcka. Rätt var det va så rasade automatlådan, det blev överhettad och totalförstördes. Jag antar att det kan ha att göra med att ESP-systemet hela tiden ligger på med broms på de hjul som tenderar att spinna.

Jag kollade lite prislistor från USA. En torsen-diff som t.ex truetrac kostar ca 400 dollar att köpa ny. Man undrar då varför premium-märken inte har sånt som standard i sina bilar? Kan kosta ett par tusen extra att stoppa in i en serietillverkad bil. Det tycks också vara så att det bara är det mest motorstarka bilarna som ibland haft det som tillbehör. Men det gör ju nytta för alla bilar! När det är halt, när det regnar, när man gasar på ordentligt, när man backar ur från en hal parkeringsplats etc.
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]