Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anthrax
Igår var jag på Volvo och införskaffade mig 18 Liter Mobil ATF 3308 115:-/L.
Det värkar som om Volvo har köpt rättigheterna till denna olja så det var bara att punga upp 2000:- men vad är det i förhållande till ett haveri.
Spolningen ska jag göra i kväll.

Efter spolningen ska jag lämna in bilen för uppgradering av mjukvaran.

Ja den rusar på alla växlar. Vidare har jag samma problem som alla andra med Automat värkar ha att det är hårda växlingar 2-3 och 3-2 så det kanske är värt att byta B4 locket när man ändå har inne den på verkstaden..
Hej, är det inte bättre att byta/spola ut 7-8 liter dvs hela oljemängden först och se vad som händer. Om allt funkar då är ju allt frid och fröjd. Sedan kan man ju göra om proceduren när den nya oljan fått "tvätta" ur lådan efter säg 50 mil.

Har du nu rätt olja, har du den 5 stegade lådan ska det vara volvo 1161540 eller 1161640 och inget annat, det är väl en Mobil olja.
Användarvisningsbild
av hollan
erikeriksson skrev:Hej, är det inte bättre att byta/spola ut 7-8 liter dvs hela oljemängden först och se vad som händer. Om allt funkar då är ju allt frid och fröjd. Sedan kan man ju göra om proceduren när den nya oljan fått "tvätta" ur lådan efter säg 50 mil.

Har du nu rätt olja, har du den 5 stegade lådan ska det vara volvo 1161540 eller 1161640 och inget annat, det är väl en Mobil olja.
o jag håller med för nån mobil olja häller vi på bilia malmö inte på dom lådorna utan endast orginal volvo
mobil atf har vi till äldre v70 850 940 osv men inte dom adaptiva lådorna som kom 99-00 nån gång
av Anthrax
Jajust oljan jag köpte heter 1161540.
Har nu spolat lådan det gick åt ca 13 liter för att få oljan ok.
Den gamla oljan var kolsvart och luktade ganska starkt så det var nog skapligt välbehövligt.
MEN efter avslutad spolning och påfyllning går lådan om möjligt ännå sämre...
Ska försöka få en tid på Volvo så snabbt som möjligt..
Innan oljebytet var ju olje nivån för hög och nu efter ligger nivån där den ska, kan det vara det tidigare högre oljetrycket som gjorde så att den växlade mindre fel förut?
av Anthrax
Var inne på Volvo och bokade en tid på torsdag nästa vecka.
Uppgradering av lådan, Avläsning av felkoder nollning av adaptionen osv. men Volvomeken trodde nog att lådan har gjort sitt....

Man ska kanske inte måla :evil: på väggen men byta låda låter ju inte roligt...
av smärgel
Om oljan är riktigt svart så anser dom flesta att det är kört men jag vet inte av egen erfarenhet. Å andra sidan efter 40 000 mil som taxi så är det väl troligt att den gjort sitt. Angående oljenivån dock så undrar jag om du kollat den på rätt sätt? Med motorn igång, varmkörd låda och gått igenom alla växlar på plant underlag etc.?
av jbl
Precis, oljenivån ska kollas mellan 70-80 grader och det gör Volvo via Vida. Mycket svårt att få rätt nivå om inte tempen är rätt. Lådan är också känslig på fel nivå.

Be dom kolla nivån när du har den inne.
av Stefan62
Den här frågan om automatväxlade Volvo har varit uppe tidigare i forumet och jag är skyldig till några inlägg.
Jag kör en V70, 2003, som bara gått 5000 mil. Min växellåda beter sig som Din, dvs den rusar ibland vid växling alternativt rycker vid varje växel. Kan det vara så att det saknas olja eller att den inte är klarröd - efter så få mil? Har frågat på BraBil, men de kan inte ge något svar om de inte får titta och samtidigt ta 2500:- för besväret. En intressant fråga är ju hur maskinskadeförsäkringen gäller om detta är början på ett haveri!
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]