Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MathiasS
Jag tror jag måste släpa mig till Bilia och provköra en AWD innan jag lägger för mycket tid på detta... perfekt väder för detta i 08-land just nu iaf.... :=)

Nu är det ju dock så att det är en praktiskt familjebil som vi ska uppgradera till i första hand så bus & lek möjligheterna får väl komma i andra hand.

Men är det verkligen så illa att det inte går att sladda med bileländet?
Användarvisningsbild
av camaro69
Köp en R.

Då kan du koppla ur DSTC. Samt att du har så lagom med pulver i maskinen (299 hk).

Sen finns det mesta, som många pröjsar extra för som standard.
Four-C chassiet är underbart.

Köp. Köp .....
:D
Användarvisningsbild
av MathiasS
camaro69 skrev:Köp en R.

Då kan du koppla ur DSTC. Samt att du har så lagom med pulver i maskinen (299 hk).

Köp. Köp .....
Det låter klokt.

Fast fel ändå. Meningen är ju att vi ska skaffa en lite förståndigare familjebil nu..... ;) R bilarna från 05/06 som INTE rullat 15kmil är också på tok för dyra.

Hur ser det föresten ut på chassi-sidan? Vissa AWDer ser ut som dom har nån gasfjädring från Citroen som fastnat i högläge monterat medans andra har lagom luft i hjulhuset (dvs ingen alls). Finns det flera olika fjädrar/dämpare som tillval eller är det eftermarkadsprylar som monterats?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MathiasS skrev:
camaro69 skrev:Köp en R.

Köp. Köp .....
Det låter klokt.

Fast fel ändå. Meningen är ju att vi ska skaffa en lite förståndigare familjebil nu..... ;) R bilarna från 05/06 som INTE rullat 15kmil är också på tok för dyra.

Hur ser det föresten ut på chassi-sidan? Vissa AWDer ser ut som dom har nån gasfjädring från Citroen som fastnat i högläge monterat medans andra har lagom luft i hjulhuset (dvs ingen alls). Finns det flera olika fjädrar/dämpare som tillval eller är det eftermarkadsprylar som monterats?
V70 AWD är lite högre än vanliga V70. Sen har många automatisk nivåreglering, jag har det och älskar det, men bilen blir ännu högre med den.

Det är ju för sjuttsingen en dieselkombisvenssonvolvo, så det är helrätt att den är lite hög så man kommer fram.

Ska jag åka lågt tar jag fram dubbelturbosprotbilen från garaget ...
av rickardrules
NÄ!!!

Var i ovanstående citat står då detta??
Nämen snälla, du menar när du kommer i en hal kurva, ställer dig på bromsen, att bilen DRIVER hjulen?? Skulle innebära en låång bromsträcka om våra bilar gasade när vi bromsade :wink:

Lätt att få övertro på bilen för att den driver fram å bak.
av bilgalen
rickardrules skrev:Nämen snälla, du menar när du kommer i en hal kurva, ställer dig på bromsen, att bilen DRIVER hjulen?? Skulle innebära en låång bromsträcka om våra bilar gasade när vi bromsade :wink:
Förstår inte vad du menar? Om du ställer dig på bromsen så driver inga hjul alls. Spelar ju ingen roll om bilen är fwd, rwd eller 4wd??
av rickardrules
nej precis, det jag menar, appropå att det är ett antisladd system som din säljare påstod :)
av bilgalen
rickardrules skrev:nej precis, det jag menar, appropå att det är ett antisladd system som din säljare påstod :)
Jo, men han kallade det för "avancerat antisladdsystem" bara för att Volvos awd inte riktigt fungerar som "riktiga" 4wd bilar.
Användarvisningsbild
av eiskall
rickardrules skrev:nej precis, det jag menar, appropå att det är ett antisladd system som din säljare påstod :)
Att bromsa och sladda är visserligen närbesläktat, men inte samma sak.
Användarvisningsbild
av MathiasS
Ok, den här diskussionen kanske är lite off topic i denna tråd men det var faktiskt du rickard som började prata om att bromsa (varför förstår jag fortfarande inte?) - volvosäljaren pratade ju om antisladdsystem och det är ju precis vad det är. Att sedan kalla hela systemet för fyrhjulsdrift för antisladdsystem är kanske att gå lite väl långt....

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]