Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fisketorp
Lars N skrev:Om man skall dra husvagn är min erfarenhet att 140 hk är att föredra.
I samband med ett långt verkstadsbesök i somras hade vi ett par olika hyrbilar som vi drog 1500 kg husvagn med. Dessa hade 140 hk resp. 170 hk.

Jag upplevde att 140 hk hade mycket mer ork. Den var visserligen inte snabb, men att ligga mellan 80-100km/h var inga problem på 5:an.
Med 170 hk var det ett väldigt växlande och högre bränsleförbrukning.
Är det inte samma växelåda i 140 som 170hk då?
då borde väl 30hk snarare göra tvärt om.?

fast kanske inte =P
av Lars N
Jag kan det där lite för dåligt men tydligen är det helt olika vridmoment på motorerna.
Den starkare motorn behöver upp mycket högre i varav innan den orkar något. Lycka till i ditt val av bil!
av perhall
Lars N skrev:Om man skall dra husvagn är min erfarenhet att 140 hk är att föredra.
I samband med ett långt verkstadsbesök i somras hade vi ett par olika hyrbilar som vi drog 1500 kg husvagn med. Dessa hade 140 hk resp. 170 hk.

Jag upplevde att 140 hk hade mycket mer ork. Den var visserligen inte snabb, men att ligga mellan 80-100km/h var inga problem på 5:an.
Det var nog skillnad mellan exemplar i så fall, 170 har visserligen lite sämre vrid på lägre varv men också lägre utväxling = högre varv vilket eg. aldrig gör den slöare

PH
Användarvisningsbild
av hollan
Fisketorp skrev:

Är det inte samma växelåda i 140 som 170hk då?
då borde väl 30hk snarare göra tvärt om.?

fast kanske inte =P
140hk har m56l 4,00:1 i slutväxel
170hk har m56h 4,25:1 i slutväxel
av Lars N
Hollan, kan du förklara det vär med utväxlingsförhållandet.
Förklarar det på något vis min upplevelse av att 170 hk var sämre att dra med eller har jag bara inbillat mig något eftersom vägarna var lite olika?
av Osten
På hemresan ifrån Ö-vik idag så drog bilen 0,81. Blandat väglag och hastighet (gick dock inte fortare än 75-80 km/h mellan Söderhamn och Gävle).

/Michael
av Fisketorp
Blev köp av bil idag, en V70 01a 170hk 14`000mil 1ägare bortsett från firman som sålde den då.

Första bil jag/vi köper från bilfirma, kan ju säga att jag är nöjd med affären men i efterhand så kommer jag på lite mer jag skulle bett om samt han var duktig på att prata bort en så att pruta ner priset blev det inte ens tal på =/

Fick de fel vi påpekade att dem ska åtgärdas samt vinterdäck med.
men detta är ju egentligen en självklarhet då man säljer bil på firma

Men ändå nöjd, iallfall om bilen håller 4år då är den betald =P

Nästa gång vi handlar bil ska vi sitta med checklista så vi inte glömmer något av det vi diskuterat medan vi provkört och funderat.

Tror ni man kan ringa nu i efterhand (ej fått bilen ännu) och påpeka att en motorvärmare skulle suttit fint inkluderat i priset =)

//Martin
Användarvisningsbild
av cobrajet
Fisketorp skrev:Blev köp av bil idag, en V70 01a 170hk 14`000mil 1ägare bortsett från firman som sålde den då.

Första bil jag/vi köper från bilfirma, kan ju säga att jag är nöjd med affären men i efterhand så kommer jag på lite mer jag skulle bett om samt han var duktig på att prata bort en så att pruta ner priset blev det inte ens tal på =/

Fick de fel vi påpekade att dem ska åtgärdas samt vinterdäck med.
men detta är ju egentligen en självklarhet då man säljer bil på firma

Men ändå nöjd, iallfall om bilen håller 4år då är den betald =P

Nästa gång vi handlar bil ska vi sitta med checklista så vi inte glömmer något av det vi diskuterat medan vi provkört och funderat.

Tror ni man kan ringa nu i efterhand (ej fått bilen ännu) och påpeka att en motorvärmare skulle suttit fint inkluderat i priset =)

//Martin
Grattis till en bra och snygg bil vol:-)
Prova och ring ang motorvärmare om inte annat så kanske du kan få ett riktigt bra pris på värmaren ink montering.
av III
Ja, rätta mig om jag har fel, men vill bestämt minnas att 140 och 170 har samma effekt och vridmomet upp till kanske 3500 varv möjligen lite till, därefter minskas gassjällets öppnande elekroniskt och därmed begränsar effekten i 140, i övrigt samma grundmotor, som nämts lite annorlunda utväxling i slutväxeln men även på dom lägsta växlarna.
av jbl
Det lägsta jag kommit ned i är 0.82l/milen men då var jag inte över 90km/h. Normal förbrukning landsväg ligger runt 0.9l/milen.

Bil XC70 2.5T 2003 manuellåda.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]