Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Du har inte rätt däck om du har "H" som hastighetskod. Du skall alltid minst ha ett "V" däck på din V70. Eftersom detta är det som bilen är typgodkänd för och som uppges i ditt registreringsbevis.

/Henrik
Användarvisningsbild
av Loner
henka35 skrev:Hej

Du har inte rätt däck om du har "H" som hastighetskod. Du skall alltid minst ha ett "V" däck på din V70. Eftersom detta är det som bilen är typgodkänd för och som uppges i ditt registreringsbevis.

/Henrik
Jag ger mig i denna fråga :roll:
PÅ min bil står det 210 som högsta hastighet, men 205/55 R16 89V som däck. så jag skall ha V på min 2.4T iaf..
av åklagarn
Driver64 skrev:Jag bara testade en vild idé om att komma billigare undan med Q-klassade däck. Självklart är säkerheten viktigast och man ska följa vad som står i registreringsbeviset! Jag kör nu med Nokian NRHi 205/55 R16 och dessa däck är dessutom märkta med 94H. I mitt registreringsbevis står det "205/55 R16 89V" under "Axlar och hjul" och att högsta hastighet är 205 km/h. Hmm, rätt dimension men 89V mot 94H, har jag godkända däck på min bil???
nej h-däck är ej godkända om det står v eller ex w i reg beviset det är en hastighetskod och som tidigare nämnts kan bilen bli svajig pga dessa däck spec i bakvagnen. det är detta som mindre nogräknade handlare konkurrerar med när det gäller pris, men det är sällan de upplyser om det
Användarvisningsbild
av Driver64
Jag har nu letat lite på Vägverkets hemsida (http://www.vv.se/templates/page3____8434.aspx eller http://www.vv.se och sedan via menyval Fordon -> Fakta om bil & buss -> Däck -> Har du rätt hastighetsbeteckning på dina däck?) och där kan man läsa att EG-typgodkända bilar ska ha däck som är dimensionerade för bilens högsta konstruktiva hastighet. På samma sida står det:
Däckets hastighetsbeteckning i registreringsbeviset är inte samma sak som bilens högsta konstruktiva hastighet (maxhastighet). Det finns information om fordonets högsta hastighet i registreringsbeviset.
I mitt registreringsbevis står det 205 km/h som högsta hastighet och detta tolkar jag som högsta konstruktiva hastighet och därmed borde jag kunna rulla vidare med H-klassade däck!
Ny stereo i min s40 2004

Inte utan lite modifiering. När du har drag[…]

Köpråd volvo s60 t5

Bjud 35.000:- om det var så du hade vär[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Grattis "kom-hem-tiil-oss-dagen" 1 &arin[…]

Damasker såg hela ut. Testade att plocka ur[…]