Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mff3
Jag hade ett liknande problem på min S80 -01, där larmet ofta gick igång några minuter efter man aktiverat det.

Det visade sig vara ett trasigt dörrlås bak, vilket oxå framgick av felkoden på verkstaden.
Användarvisningsbild
av Gizz
mff3 skrev:Jag hade ett liknande problem på min S80 -01, där larmet ofta gick igång några minuter efter man aktiverat det.

Det visade sig vara ett trasigt dörrlås bak, vilket oxå framgick av felkoden på verkstaden.
Mitt problem är lite annorlunda då det tar lång tid mellan larmen (oftast iaf.) Bytte batteri häromdagen och sen dess har det varit tyst. Bytte batteri efter att bilen inte ville starta. Så jag hoppas att batteriet var felet.
Användarvisningsbild
av Gizz
Nu har mitt problem kommit tillbaka. Larmar efter några minuter denna gången. Tycker det är konstigt att felet försvinner i över en månad sen återkommer det när man minst anar det. Skumt som tusan.
Användarvisningsbild
av Gizz
Gizz skrev:
mff3 skrev:Jag hade ett liknande problem på min S80 -01, där larmet ofta gick igång några minuter efter man aktiverat det.

Mitt problem är lite annorlunda då det tar lång tid mellan larmen (oftast iaf.) Bytte batteri häromdagen och sen dess har det varit tyst. Bytte batteri efter att bilen inte ville starta. Så jag hoppas att batteriet var felet.
Vad kostade det att fixa detta då? Ska lämna bilen på service och samtidigt kolla vad felet kan vara. En liten uppfattning av vad det kan tänkas kosta hade inte varit fel.
Användarvisningsbild
av wissel
Tycke mig läsa att du bara kör bilen korta sträckor :?: Du är kanske i läge att ladda ditt nya batteri 1 gång i månaden eller så :shock:
Användarvisningsbild
av Gizz
wissel skrev:Tycke mig läsa att du bara kör bilen korta sträckor :?: Du är kanske i läge att ladda ditt nya batteri 1 gång i månaden eller så :shock:
Jo det kanske är idé med det. Men under helgerna blir det en del ändå. Blir kanske 14 mil under en helg 7x2 mil typ. Glömde dessutom att skriva att jag köpte ett sprillans nytt batteri idag och det larmade ändå efter typ 5 minuter.
av Hjördis från Finland
Jag hade exakt samma problem med min S60 T5 -01 som du beskriver. Larmade efter 1-12 timmar efter att man slutat köra. Problemet började på sensommaren då bilen larmade ett par gånger, sedan fungerade det perfekt i 3 månader. I december började bilen larma dagligen och for då till verkstaden och läsa ut problemet. Visade sig vara ett vanligt fel, nämligen sirenen som kortsluter. Nu har larmet fungerat perfekt i två månader.

Hoppas detta hjälper dej.
Användarvisningsbild
av Gizz
Hjördis från Finland skrev:Jag hade exakt samma problem med min S60 T5 -01 som du beskriver. Larmade efter 1-12 timmar efter att man slutat köra. Problemet började på sensommaren då bilen larmade ett par gånger, sedan fungerade det perfekt i 3 månader. I december började bilen larma dagligen och for då till verkstaden och läsa ut problemet. Visade sig vara ett vanligt fel, nämligen sirenen som kortsluter. Nu har larmet fungerat perfekt i två månader.

Hoppas detta hjälper dej.
Det låter ju bekant din beskrivning. Slutade den larma efter ett larm eller kom det tillbaka igen efter en slumpartad tid? Vad kostade reperationen?
av Hjördis från Finland
Larmade alltid bara en gång i taget. Larmade inte häller varje gång det körts med bilen, men de gånger den larmade hade det körts längre sträckor, alltså hade bilen blivit ordentligt varm. Trodde själv det var fel i något av låsen (dörrar, baklucka, motorhuv) så jag gick varje gång den larmade och öppnade dem och stängde pånytt.

Sirenen kostade 170 euro (ca 1500kr) här i tusen sjöarnas land och arbetet 70 euro (ca 600kr) + avläsning av larmorsak 20 euro. Verkstaden var Bilia.
Användarvisningsbild
av Gizz
Hjördis från Finland skrev:Larmade alltid bara en gång i taget. Larmade inte häller varje gång det körts med bilen, men de gånger den larmade hade det körts längre sträckor, alltså hade bilen blivit ordentligt varm. Trodde själv det var fel i något av låsen (dörrar, baklucka, motorhuv) så jag gick varje gång den larmade och öppnade dem och stängde pånytt.

Sirenen kostade 170 euro (ca 1500kr) här i tusen sjöarnas land och arbetet 70 euro (ca 600kr) + avläsning av larmorsak 20 euro. Verkstaden var Bilia.
Ok min bil kan sätta igång och larma direkt efter det förra larmet. Det skiljer nog inte allt för mycket i pris mellan Sverige och Finland så tack för prisuppgifterna.
Vi får väl se vad dom har att säga efter servicen på tisdag. Ska be dom kolla upp vad det är som utlöser larmet.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]