Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Skicket är viktigare än serviceboken.
Om du verkligen vill ha bilen ta reda på tidigare ägare lyft luren och ring dom
Ta reda å VART bilen servats o så ringer du dit o kollar
Forska lite så får du reda på om bilen servats som den ska.
Sen kan man skita i bilen.

Tex så kan man köpa en bil med full service doc men ägaren har tokkört bilen och varvat den till rött så fort han/hon startat den trotts att motorn är kall.

Skicket är det som avgör.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Jag måste hålla med Greeken, denna fanatiska tilltro till service bok & dess stämplar är överdriven & starkt påhejad av märkesverkstäderna som naturligtvis vill serva bilen för överpriser som vanligt. Iom att denna s60t5 gått knappt 9k mil så kan det i alla fall vara en bra affär om du får den till rätt pris & om du sparar alla kvitton på servicar du själv bekostar under tiden du har bilen så spelar det nog ingen större roll när du själv säljer den då den gått 15k mil. Helhetsskicket är det mest avgörande i min mening.
Senast redigerad av 1 V70BiFuel03, redigerad totalt 0 gånger.
av Qualia
så sant.. det e bilens skick som avgör köpet..
av rob.nilsson
greeeken skrev: Tex så kan man köpa en bil med full service doc men ägaren har tokkört bilen och varvat den till rött så fort han/hon startat den trotts att motorn är kall.

Jadu hur vet man detta då.........suck
av Infide
Rutin min vän, rutin. Du känner direkt hurvida en bil är körd.
Användarvisningsbild
av greeeken
rob.nilsson skrev:
greeeken skrev: Tex så kan man köpa en bil med full service doc men ägaren har tokkört bilen och varvat den till rött så fort han/hon startat den trotts att motorn är kall.

Suck
Rutin som sagt.
Eller så användre man ögonen .
Kollar nogrant överallt på bilen
Är inredningen sliten?
Smutsig motor
Slitna bromsskivor o klossar
Läckage
Slitna däck
Lyft o kolla på bilen
Ta reda på bilens historik, ring förra ägarna osv
Om du kollar bara på servicebok så har du verkligen haft tur med dina bilköp.

Har köpt tillräkligt många bilar under mitt liv så jag vet att skicket o helhetsintrycket på bilen är värd 1000 gånger mer än en bok med stämplar.
av ljungström
greeeken skrev:
rob.nilsson skrev:

Suck
Rutin som sagt.
Eller så användre man ögonen .
Kollar nogrant överallt på bilen
Är inredningen sliten?
Smutsig motor
Slitna bromsskivor o klossar
Läckage
Slitna däck
Lyft o kolla på bilen
Ta reda på bilens historik, ring förra ägarna osv
Om du kollar bara på servicebok så har du verkligen haft tur med dina bilköp.

Har köpt tillräkligt många bilar under mitt liv så jag vet att skicket o helhetsintrycket på bilen är värd 1000 gånger mer än en bok med stämplar.
Jag har varit bilförsäljare sedan jag var 17 år. I 19 fall av 20 är bilarna med korrekt ifylld servicebok överlag i bättre skick än de bilar som är "hemmamekade" och där serivce består i att man byter olja en gång om året och givetvis använder biltemadelar. När Svensson "servar" bilen själv görs sällan några vidare kontroller av bromsar, framvagn osv - man byter motorolja och i bästa fall och så tändstift och luftfilter. Bromsar osv byts först när SBP slår ner på komponenten i fråga.

En bil med dokumenterad servicehistorik har ett högre marknadsvärde. I det fall serviceboken är borta fyller servicefakturor o dylikt samma funktion.

Visst, det finns säkert hemmamekare som följer fabrikantens intervaller, utför alla kontroller och spar kvitton på delar och olja samt för egna anteckningar på mätarställning och genomförda arbeten - men de är mycket sällsynta. En tom servicebok brukar istället åtföljas av kommentaren "en polare brukar typ byta oljan åt mig, han är skitduktig på bilar för han hade mekano när han var liten"
av Christian_m
ljungström skrev:En tom servicebok brukar istället åtföljas av kommentaren "en polare brukar typ byta oljan åt mig, han är skitduktig på bilar för han hade mekano när han var liten"
:lol:
Användarvisningsbild
av greeeken
Det är är indviduellt tycker jag.
Jag vet att många andra inte håller med dig, bilförsäljare menar jag.

Jag hävdar och jag står för det, du har sålt bilar det respekterar jag , men jag har köpt bilar nästan lika länge som du sålt dom.

Och då är skicket på bilen som avgör.
Nuförtiden är det enklare att ta reda på service historik.
Man lyfter lurern ringer äganren o frågar vart bilen är servad, man ringer senda dit för att bekräfta.
Då ser du om dom följt intrevallenrna
Visst kan bilen vara fifflad utan sbok oxå.

På min nuvarende bi lhar jag gjort 12000 mils servicen för va 700 mil sen, men på mätaren så står det 14300.
Då händar ni at tjag inte följer serviceplanen, men jodu jag följer den, så fort service lampan lyser så servar jag.
Varför diffar det så mkt då? Sköter jag inte bilen?
O jo dne är i topptrim motor som lack som invändigt till minsta lilla skruv o bullt.

Jag skrev tidigare att visst kolla på servicebok ni bilen kan fortfarande vara kass med massa fel
av rob.nilsson
Bilen är säkert helt ok......jag utgår ifrån det.

Men vill man bespara sig besväret med en massa tjafs när man senare skall sälja bilen bör man köpa en bil med dokumenterad service historia.
Detta är det enda jag varnar för =P

Jag menar handen på hjärtat ni som läser detta.....det försvinner väldigt många köpare direkt om en servicebok saknas.....kom inte o påstå något annat.
Marknaden är ju nästintill mättad på volvo bilar, så svensson tvekar inte en sekund på att titta vidare.
Eller anse att man har ett bra prutläge.

Visst kan man hitta rätt köpare säkert någon som är lika duktig på bilar och deras skick som greeken, men svensson i allmänhet tittar bara på det som 90% av befolkningen tittar på......färgen och serviceboken
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]