Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Infide
3000 betalar jag utan kvitto hos yrkesman för 5 rutor till min bil. Funderar på att ta den allra allra mörkaste limo-toningen då det antagligen kommer bli vrålsnyggt med den ljusblåmetallick min bil har en solig sommardag på nyvaxad bil =)
Användarvisningsbild
av wide
Betalade 2700:- självklart med kvitto och garanti i 5år. Fattar inte hur det kan kosta 4-5 tusen är några timmars jobb.
Skulle jag aldrig betala, verkar vara lite kartell pris på detta tyckte alla tog det...

Har själv 20% ljussläpp, ungefär som nästa mörkaste. Tycker det är perkfekt, mörkaste blir lite raggigt... :lol:
http://www.garaget.org/?car=69249&image=630410

Men den snyggaste är 35% släpp alltså ännu ljusare men på alla 7 rutor, men då får man problem men länsman och besiktningen.
Det orkar man inte bråka om på en sån här familjebil.... :D
Användarvisningsbild
av Kenta
Jag betalade 1500kr för toning av tre rutor, med kvitto och 5 års garanti.
Montören påstod att han klarade av 3 bilar / förmiddag.

Håller med wide , 4000-5000kr verkar mycket. Vet inte vad filmen kostar,
men är övertygad om att det finns dom som tjänar mycket pengar
på att montera solfilm :???:
Användarvisningsbild
av Ragnus
Jag fick lite dåliga erfarenheter av toning på framrutorna på min förra V70.
Hade också tripp trapp trull, vet dock ej några procenttal då de satt på när jag köpte den, gjort av BVS, mycket smakfullt tyckte jag och många andra.

Lyckades besiktiga två gånger utan anmärkningar men tredje gången vart det kört. Besiktningsmannen visste inte om det var filmat eller ej så han håll på att skrapa med något vasst vid kanten tills han lyckades ta sönder den, först då utbrister han: "Här är ju solfilm, det får man inte ha". snacka om att bli urlack, ombesiktning, 300 spänn och en schysst toning fattigare.

Ska också tona rutorna på min nya men är lite tveksam till framrutona även att det blir väldigt smakfullt med en lätt toning, jag menar, lätt bittert om man behöver riva bort dom.

/MRa
av aeron
köp den återanvändbara på biltema o gör det själv den kostar ca:200 kr den elätt att sätta dit ja har gjort det själv :D
Användarvisningsbild
av Degnell
Killen som erbjöd mej att solfilma min bil svart för 2700 påstod att enbart filmen till bakruta, bakdörrar och det lilla fönstret där emellan(5 rutor tot.) skulle gå lös på 1500 kronor då det var en dyr proffsfilm film som går att värma och forma. Tydligen svårare att solfilma en sedan än en kombi, och det kan man ju förstå om man funderar ett ögonblick på't. Jag har funderat fram och tillbaka på vilken toning jag skall ta. Näst mörkaste lutar det åt, tydligen den vanligaste oxå. Vill, som någon skrev tidigare i tråden, inte riskera att lägga dyra pengar på solfilm, för att sedan få riva bort vid första flygande besiktning även om det är det helt klart snyggaste :D
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Ragnus skrev:Jag fick lite dåliga erfarenheter av toning på framrutorna på min förra V70.
Hade också tripp trapp trull, vet dock ej några procenttal då de satt på när jag köpte den, gjort av BVS, mycket smakfullt tyckte jag och många andra.

Lyckades besiktiga två gånger utan anmärkningar men tredje gången vart det kört. Besiktningsmannen visste inte om det var filmat eller ej så han håll på att skrapa med något vasst vid kanten tills han lyckades ta sönder den, först då utbrister han: "Här är ju solfilm, det får man inte ha". snacka om att bli urlack, ombesiktning, 300 spänn och en schysst toning fattigare.

Ska också tona rutorna på min nya men är lite tveksam till framrutona även att det blir väldigt smakfullt med en lätt toning, jag menar, lätt bittert om man behöver riva bort dom.

/MRa

Ja, Bilprovningen är ibland lite kinkiga på detta när det gäller toning av sidorutor fram. Ibland ser de inte själva om det är tonat. I min kompis fall plockade de fram ett rakblad och drog rakt över rutan på vänster och höger sida.

Ingen mätte ljus-genomsläppet.

Intressant är också att nya V70 bilar är originaltonade med typ 75% ljusgenomsläpp. Pratade med en besiktningsingenjör och han menade på att det ofta blir problem. "Ibland går de igenom, ibland inte".

Mätverktyget finns inte på alla stationer, så ska de mäta ljusgenomsläpp måste ni be dem beställa hem apparatur för detta innan. Sjukt att man får underkänna något som knappt syns att det är tonat. Känns som det handlar mer om prestige än sunt förnuft och trafiksäkerhet.

Tur att det inte finns någon lag som säger att ditt fordon måste ha rutor för att klara besiktningen.
Användarvisningsbild
av Ragnus
Visst är det så.
En bitter gammal besiktningsman som inte gillar sitt jobb, försöker hitta så mycket som möjligt att klanka ner på.... :evil:
av zoran
Ragnus skrev:Visst är det så.
En bitter gammal besiktningsman som inte gillar sitt jobb, försöker hitta så mycket som möjligt att klanka ner på.... :evil:
Äsch, inte har du så löjligt resonemang när det kommer till DITT arbete va? Jag själv tycker ju att det är bra när jag gör ett bra jobb. Så gott som perfekt. Gärna över förväntningarna. Så om mitt jobb skulle vara att underkänna folk som har mer tonade rutor än tillåtet, så kan du ge dig FAN på att jag skulle göra ALLT jag kan för att hitta de nötter som envisas att trotsa bara för att de "vill". Tror du jag skulle bry mig det minsta att han blev ledsen i ögat?
Användarvisningsbild
av exup
Tycker att lagom är bäst,näst mörkaste blir finfint :DTycker min blev bra med dom fabrikstonade,alla rutor ser nästan lika mörka ut..

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]