Ragnus skrev:Jag fick lite dåliga erfarenheter av toning på framrutorna på min förra V70.
Hade också tripp trapp trull, vet dock ej några procenttal då de satt på när jag köpte den, gjort av BVS, mycket smakfullt tyckte jag och många andra.
Lyckades besiktiga två gånger utan anmärkningar men tredje gången vart det kört. Besiktningsmannen visste inte om det var filmat eller ej så han håll på att skrapa med något vasst vid kanten tills han lyckades ta sönder den, först då utbrister han: "Här är ju solfilm, det får man inte ha". snacka om att bli urlack, ombesiktning, 300 spänn och en schysst toning fattigare.
Ska också tona rutorna på min nya men är lite tveksam till framrutona även att det blir väldigt smakfullt med en lätt toning, jag menar, lätt bittert om man behöver riva bort dom.
/MRa
Ja, Bilprovningen är ibland lite kinkiga på detta när det gäller toning av sidorutor fram. Ibland ser de inte själva om det är tonat. I min kompis fall plockade de fram ett rakblad och drog rakt över rutan på vänster och höger sida.
Ingen mätte ljus-genomsläppet.
Intressant är också att nya V70 bilar är originaltonade med typ 75% ljusgenomsläpp. Pratade med en besiktningsingenjör och han menade på att det ofta blir problem. "Ibland går de igenom, ibland inte".
Mätverktyget finns inte på alla stationer, så ska de mäta ljusgenomsläpp måste ni be dem beställa hem apparatur för detta innan. Sjukt att man får underkänna något som knappt syns att det är tonat. Känns som det handlar mer om prestige än sunt förnuft och trafiksäkerhet.
Tur att det inte finns någon lag som säger att ditt fordon måste ha rutor för att klara besiktningen.