Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
det du har ringat in på bilden med röda ringar är locket till kupefilter hållaren, kupefilter/pollenfilter sitter innanför där, dom filtrena renar luften som går in i kupen. och det sitter en tätningslist runt locket och den ena anslutningen används inte på några V70, så därifrån kommer inte nåt vatten. är jag hundra procent säker på.
av Rune
Hej!
Jag har haft samma problem på min v70 -01. För mig kom vattnet när man körde ett längre tag i regnväder. Det visade sig bero på två saker:

1) Locket till kupefiltret hade hängt sig lite i mitten vilket gjorde att gummitätningen inte tätade. Byt lock eller täta med lite blå silikon. Dock lite besvärligare när man ska byta kupefilter nästa gång om man bara tätar. Jag drog också en dränering från den icke anslutna dräneringen (efter att ha borrat upp hålet) till dräneringen från fläkthuset.

2) Fläktmotorhuset läckte i skarven mellan den övre och den undre delen. När det var fuktigt / blött ute och fläkten dessutom gick på relativt hög fart så rann vattnet aldrig ner till dräneringen i botten utan slängdes av fläkten mot fläkthuset och vidare ut genom den otäta skarven. Jag löste problemet genom att plocka ut fläktmotorn och täta skarven inifrån med blå silikon.
Kan tillägga att de ALDRIG hade hört talas om problemet på Volvo i Umeå eller Övik...
Lycka till! // Rune
av M.P
Hej

Tackar för alla svar. Som god medlem :) vill jag tala om hur det gick. Avslutar tråden med att jag efter några hundra mils körning med AC'n på konstaterat att problemet är helt borta. Har kört mycket i regn samt även tvättat bilen två ggr men inget vatten nånstans.

Min teori är att det frysit i den böjda/tillplattade dräneringsslangen som jag rättade till innan jag knäppte bilderna ovan. Det var vid första riktiga kylan jag upptäckte problemet men man vet ju aldrig med såna här skumma fel.

/Micke
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]