Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CANBus
#158635
JK24T skrev:CanBus; då skulle det gälla samtliga icke Volvo eftermarknads tillbehör eller uppgraderingar, såsom stötdämpare, tändstift, luftfilter mm.
Sålänge han inte påstår att det är Volvo "branded" så lär det inte bli problem.
Producentansvarslagen gäller inte om det är klart och tydligt att ägaren gör det på egen risk..... som chiptrim t.ex. tror inte någon firma kan ställas till ansvar för om en olycka inträffar eller att miljökraven ej är uppfyllda.
nej dem har blivit prövde...kallas i folkmun för CE intyg...inget CE intyg inte godkänt att montera.
Var är CE intyget på det modifierade gasspjället?
Chipstrim är olagligt, och du kan inte få bilen omregistrerad därför avgaskraven inte kan garanteras av tillverkaren.
"Chips"tillverkarna skriver sig fria från ansvar indirekt genom att hänvisa till Svea rikes lag:
Svensk lagstiftning möjliggör därför inte i dagsläget att med en "certifierad" trimning skulle kunna få bilen omregistrerad.
Lagstiftning möjliggör även att en bil skall kunna omregistreras till ex. "entusiastfordon" om ägaren själv övertar ansvaret (ex. för avgasrening etc.)
Kontakta Bilprovningen för ytterligare information
av Kena
#158657
CANBus skrev:
JK24T skrev:CanBus; då skulle det gälla samtliga icke Volvo eftermarknads tillbehör eller uppgraderingar, såsom stötdämpare, tändstift, luftfilter mm.
Sålänge han inte påstår att det är Volvo "branded" så lär det inte bli problem.
Producentansvarslagen gäller inte om det är klart och tydligt att ägaren gör det på egen risk..... som chiptrim t.ex. tror inte någon firma kan ställas till ansvar för om en olycka inträffar eller att miljökraven ej är uppfyllda.
nej dem har blivit prövde...kallas i folkmun för CE intyg...inget CE intyg inte godkänt att montera.
Var är CE intyget på det modifierade gasspjället?
Chipstrim är olagligt, och du kan inte få bilen omregistrerad därför avgaskraven inte kan garanteras av tillverkaren.
"Chips"tillverkarna skriver sig fria från ansvar indirekt genom att hänvisa till Svea rikes lag:
Svensk lagstiftning möjliggör därför inte i dagsläget att med en "certifierad" trimning skulle kunna få bilen omregistrerad.
Lagstiftning möjliggör även att en bil skall kunna omregistreras till ex. "entusiastfordon" om ägaren själv övertar ansvaret (ex. för avgasrening etc.)
Kontakta Bilprovningen för ytterligare information
Att modifiera spjällen yrkesmässigt som företag borde inte vara olagligt, men att göra hela jobbet dvs. demontera-modifiera och montera är väl i gråzonen. Men man kan ju laga/modifiera inlämnade prylar eller sälja "reservdelar". Den som isåfall gör felet borde väl vara han som medvetet monterar ett modifierat spjäll.
av Michael Hansen
#158772
Det har aldrig været min tanke at sælge modificeret gasspjalld, men at lave et modificeringskit, med en god instruktion, så folk selv kan montere det. Jeg kan ikke se at det er farligere end at køre med bremser og styrekugler fra Biltema.

Jeg vil nu prøve at modificere min egen, og så må jeg undersøge om det er lovligt, at sælge et sådan kit.

Jeg syndes bare at det er en god ide, da det ikke ser ud til at Volvo vil gøre noget for at forbedre deres gasspjalld ( hvilket ville være meget nemt for dem), men de tjener jo også penge hvergang, og med bilens forventede levetid, skal der vel skiftes gasspjalld 3 gange, så det er jo en ganske god forretning.
av *pettson*
#158789
Michael Hansen skrev:Det har aldrig været min tanke at sælge modificeret gasspjalld, men at lave et modificeringskit, med en god instruktion, så folk selv kan montere det. Jeg kan ikke se at det er farligere end at køre med bremser og styrekugler fra Biltema.

Jeg vil nu prøve at modificere min egen, og så må jeg undersøge om det er lovligt, at sælge et sådan kit.

Jeg syndes bare at det er en god ide, da det ikke ser ud til at Volvo vil gøre noget for at forbedre deres gasspjalld ( hvilket ville være meget nemt for dem), men de tjener jo også penge hvergang, og med bilens forventede levetid, skal der vel skiftes gasspjalld 3 gange, så det er jo en ganske god forretning.
skapa kitet du. Det är inga motsättningar i detta. Det finns massor av produkter som används idag som biltillverkaren rentav hatar men ändå inte kan göra nåt åt. Biltillverkaren hatar naturligtvis ALLT som inte han/hon den/det gör egen vinst på.
Till exempel saker som specialklamrar för att montera ihop katalysator mot främre rör.. universalklammer osv.
Spjället som är idag är inte ett dugg mera säkert än ett som kan skapas. Av den anledningen att den ändå är av konstruktionen *drive by wire* föraren kan alltså slå av tändningen som enda åtgärd om gasen hakar sej..
Så kommer föraren likförbaskat att kunna göra om du gör en tillsats.
Ett patentintrång är det egentligen inte heller eftersom du skrotar deras elektronik och återanvänder mekaniken. Dessutom tar du ju bara äran för kitet... inte spjället..
inlägget nedan tar priset..
*Svensk lagstiftning möjliggör därför inte i dagsläget att med en "certifierad" trimning skulle kunna få bilen omregistrerad.
Lagstiftning möjliggör även att en bil skall kunna omregistreras till ex. "entusiastfordon" om ägaren själv övertar ansvaret (ex. för avgasrening etc.)
Kontakta Bilprovningen för ytterligare information*

Har inläggs skaparen en HALV aning om vad som krävs för att omregga till entusiastfordon?.. Eller även för den delen som ombyggt fordon?..

Den enda regeln som kränks av ombyggnaden är helbilsgodkännandet. Men å andra sidan kränks det varje dag när du har biltemablad på din torkare.., däckdimensioner som inte är med i regbeviset, då du faktiskt kör på shell 99 oktan i din bil... då bilen är ENLIGT HANDBOK avsedd för blyfri 95 (avsteg från provat och certifierat bränsle)... xenon i halvljuset på bil levererad utan, klarglas på bil levererad utan klarglas, ja vi kan hålla på så hela dagen med kränkningar och avsteg.
Sånt som inte en enda bryr sej om..
Att köra med ett aktivt gasspjäll är i sej en säkerhetsrisk precis faktiskt som man kom fram till i usa.. och det blev inte bättre av en skitkonstruktion. Saab verkar vara dom enda som ens fattat nånting om detta. Man kör aktivt med drive by wire... när du går in i nödläget så slår spjället om automatiskt och blir styrt via gaswire så du tar dej från platsen utan problem.. Bäst av allt är att det är nåt som tar 1 minut att återställa. (om nu inte spjället är problemet).
av CANBus
#158851
Det går inte att bygga om en så pass modern bil idag till entusiastfordon, då lagen säger att DU måste överta ansvaret för avgasrening som idag ansvaras av tillverkaren, och bilen är just helbilsgodkänd så intygen går inte att få ändrade, eller går inte är fel ord, men det fins nog ingen som sitter här och är villig att ta över det ansvaret.
Jo det är ett sorts intrång då det är Volvos mjukvara som styr spjället.
men nu har michael förklarat att han INTE ska göra eftermarknadsspjäll till försäljning, vilket var vad debatten började med.
Om man modifierar skiten själv så får man ju stå för sitt eget agerande och då är man oxå beredd att ta sitt ansvar själv.
Helbilsgodkänd bil betyder inte att man inte får byta torkarblad, det är bara fånigt att skriva så, Bränslet är en rekommendation om vad man bör använda,och inget som inkräktar på helbilsgodkännandet.
Ja, att man inte får eftermontera xenon borde idag vara ganska klart för er alla i synnerhet på ett forum som detta.

gör era egna gasspjäll, mig kvittar det...
av *pettson*
#158858
CANBus skrev:Det går inte att bygga om en så pass modern bil idag till entusiastfordon, då lagen säger att DU måste överta ansvaret för avgasrening som idag ansvaras av tillverkaren, och bilen är just helbilsgodkänd så intygen går inte att få ändrade, eller går inte är fel ord, men det fins nog ingen som sitter här och är villig att ta över det ansvaret.
Jo det är ett sorts intrång då det är Volvos mjukvara som styr spjället.
men nu har michael förklarat att han INTE ska göra eftermarknadsspjäll till försäljning, vilket var vad debatten började med.
Om man modifierar skiten själv så får man ju stå för sitt eget agerande och då är man oxå beredd att ta sitt ansvar själv.
Helbilsgodkänd bil betyder inte att man inte får byta torkarblad, det är bara fånigt att skriva så, Bränslet är en rekommendation om vad man bör använda,och inget som inkräktar på helbilsgodkännandet.
Ja, att man inte får eftermontera xenon borde idag vara ganska klart för er alla i synnerhet på ett forum som detta.

gör era egna gasspjäll, mig kvittar det...
*Jo det är ett sorts intrång då det är Volvos mjukvara som styr spjället.*
På vad sätt är det ett intrång då hans modifierade styrdon ska styras av en mjukvara som är intakt?

Menar då ska vi ju inte ens tänka på patentintrånget som sker när du ppc trimmar en bil... Om vi nu bortser från övriga aspekter om lagens råmärken. Där har man tagit original programvara och ändrat den till önskad spec och ÄNDÅ är man fria fortfarande och utan att nån biltillverkare står där med blåslampan..? Det borde ju förstås kosta miljonbelopp.. :roll:
Nej.. det enda dom blir sura över är dom tusenlappar som dom lär förlora på kiten.. Och jag är helt säker på att kiten lär få säljas bara dom inte annonseras som en volvo artikel. Det räcker egentligen att det står *för tävlingsbruk* och att det står *passar volvo*... Sen finns inga problems mera ur den synvinkeln.
av Kena
#158867
och att Sbp godkänner. För det lär de göra om utsläppen är ok.
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
#158913
Jag fattar ingenting ? Om han tar emot ett inbytesgasspjäll och säljer andra renoverade originalgasspjäll - på vilket sätt kan det vara ett intrång ? Man äger ju det gasspjäll man lämnar ifrån sig och han äger det man får istället ? Det är ju inte förbjudet att laga en Volvo-del, ej heller att vidaresälja/byta en Volvo-del som man redan köpt (jämför skrotarna). Hur skulle då den berömda hovleverantören av automatväxellådsrenoveringar kunna ta emot inbyteslådor i samband med byten ? Eller Biltema sälja en enda pryl överhuvudtaget ? Om jag byter mina utslitna Volvo torkarblad mot nya från Mekonomen men behåller original torkararmar, skulle det ju vara intrång då också med samma resonemang... Det där tror jag inte ett ögonblick på. Mjukvaruaspekten kan man strunta i eftersom han ska ha samma gränssnitt ut från gasspjället.

Tror de stora stötestenarna snarare är: Säkerhet (bilen får ju varken skena eller stanna), Garantier (tror inte tillverkaransvaret gäller längre), Avgasreningskrav (formellt är bilen modifierad map gasspjället, vet inte vad SBP säger - ny typbes kanske ?), Försäkringar (vad säger försbolaget om bilen är inblandad i en olycka).

Men det vore ju kul att ta fram en fungerande lösning, om så bara i ett enda exemplar. Det skulle sätta en oerhörd press på Volvo att inte fortsätta toksälja nya svindyra gasspjäll som enda alternativ förutom halveffektiva rengöringar/mjukvaruuppdateringar.
Användarvisningsbild
av greeeken
#158964
Vad heter gasspjället på engelska?

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]