Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
Brainded skrev:23 800 mcd = 23.8cd = 28.56Watt. (Beräknat utan reflektor)
Intressant. Är en Candela alltid lika med 1.2 Watt ? Fast 28.56W i ljuseffekt i diodlampan är trots allt mindre än Biltemaglödisens 35w. Dessutom kostar Biltemas glödis 10kr mot Elfas diodlampas 145 kr. Hur mycket kan en reflektor påverka ljusstyrkan ? Ursäkta mig, ElStoffo, om jag driver iväg lite här...
Användarvisningsbild
av Brainy
vafförärdetpådetteviset skrev:
Brainded skrev:23 800 mcd = 23.8cd = 28.56Watt. (Beräknat utan reflektor)
Intressant. Är en Candela alltid lika med 1.2 Watt ? Fast 28.56W i ljuseffekt i diodlampan är trots allt mindre än Biltemaglödisens 35w. Dessutom kostar Biltemas glödis 10kr mot Elfas diodlampas 145 kr. Hur mycket kan en reflektor påverka ljusstyrkan ? Ursäkta mig, ElStoffo, om jag driver iväg lite här...
Förlåt, jag räknade helt galet! 1watt = 1.2cd är det jag fått lära mig, jag räknade tvärt om. Detta är dock en väldig förenkling då frekvenser och riktningar räknas in i candela

Men efter lite googling så funderar jag på om jag inte har fel i det jag lärt mig?

mvh
Anders

Edit: http://www.susning.nu "En glödlampan på 100w ger ca 120 cd. Detta kan sedan jämföras med samma lampa med reflektor, ljusstyrkan blir nu ungefär 1000 cd. Detta beror naturligtvis på reflektorn. "

Edit2: tror vi får kalla in en fysiker. 1W = maximalt683.002lumen
lumen = cd*sr
sr = steradian = "steradia´n (av grek. stereo´s 'hård', 'solid' och radian), SI-enhet för rymdvinkel med beteckningen sr. Se mått (SI).
"
Jag låter någon annan svara på frågan :P

Edit3: BAH! http://www.onlineconversion.com/faq_10.htm
Senast redigerad av 2 Brainy, redigerad totalt 0 gång.
av Kena
Tål bara brytare/relä/kablage/lamphållare strömmen så lär väl Bt:s lampa var rätt alternativ, fast det vet man ju inte förrän efteråt som Emil sa
Användarvisningsbild
Brainded skrev:Förlåt, jag räknade helt galet! 1watt = 1.2cd är det jag fått lära mig, jag räknade tvärt om. Detta är dock en väldig förenkling då frekvenser och riktningar räknas in i candela

Men efter lite googling så funderar jag på om jag inte har fel i det jag lärt mig?
Det är lugnt, läste själv på Fysik en gång men har glömt allt nu. Så för mig var det nytt att jämföra Candela med Watt. Men jag misstänkte att något var fel för Diodhuset har några riktiga värstingdioder men de påstår att de dioderna ändå inte ger mer ljus än en 21W glödis. Kjell&Company sa ungefär samma sak. Ska bli kul att testa BTs alternativ. 35-21w=14W vilket betyder knappt 1.2A, det oroar mig inte map reläer, strömstyrka, etc. Glödtrådsvakten skulle möjligen kunna bli ledsen.
av v70 2,5T - 99
se om nån lägger upp bilder , eller har erfarenheter av 35W i backljusen..... har själv kölsvarta rutor bak , sålite starkare backljus hadde varit finnemang :D , dock blir man ju lite reserverad för värmealstringen av en så stark limpa iså smått "lamphus"

funderar starkt på biltemas 35W med 8) ( ändå )
Användarvisningsbild
av Loner
Hmm, får se om jag hinner/kommer ihåg i helgen..

Jag kör med 35W på vintern när det är kallt, och har aldrig backen i om jag inte skall backa.. (som kommentar till det där med extra värmeutveckling)

/L
av v70 2,5T - 99
var på biltema igår .... blev 2 paket med 35w , blir nog isatta nu nån dag........... blev även 2 slangtänger,så man slipper töma hela systemet när bensinvärmaren ska ner för rengörning .: )
Användarvisningsbild
Kul. Berätta gärna sen om hur det blev med de nya glödisarna ! Har ännu inte hunnit iväg till Biltema själv.
av v70 2,5T - 99
har satt i dem nu ... men lite svårt att d
se i dagsljus .... ser ju ut att lysa starkare när jag bytt endast på en sida för att jämföra ( men bytte självklars på andra sidan med sen... )

får se nån mörk kväll när man ska backa upp bilen vid huset , är oftast tanten som har bilen ....så kommentar kanske dröjer ett par dagar
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]