Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NCR
Psyko skrev:
greeeken skrev: Vadå tändstift ska bytas.
På nätet hittar du 5 st för under 100 lappen o dom är bra mkt bättre än volvos så kallade orginal.
Det om något är väl bullshit ...........
Jo, men på nåt sätt så är det ju därför man gillar Greeeken, han har så sanningsfyllda uttalanden....i tusental.
av Kena
Ska finnas någon sida på nätet där man knapprar in vilken bil man har så söker den reda på billigaste sörvicestället. Kan väl vara en bra början.
av air
Slå upp telefonboken, leta upp en verkstad i närheten. Ring och fråga vad det kostar. Det behöver inte vara en märkesverkstad för att garantierna ska gälla! Detta faktum verkar vara lite svårt att få in för svenska folket, som ändå knatar iväg till sin handlare varje gång de ska servas. Är det i ditt tycke för dyrt, säg det till din märkesverkstad och åk till den lokala verkstaden. Att arbetet hos den lilla verkstaden utförs av mekaniker och inte montörer* är ju bara en bonus.

* http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=11823
Användarvisningsbild
av P1800
Notera att service på en Ford Focus kostar ca 50% av kostnaden för en V50. Då bilarna är tekniskt lika så skiljer det i effektivitet eller vinstmarginal mellan verkstäderna! Någon som tror att det skulle var annorlunda upplägg för V70? Mycket talar för mera service per krona om man går till annan verkstad.
Användarvisningsbild
av greeeken
NCR skrev:
Psyko skrev:
På nätet hittar du 5 st för under 100 lappen o dom är bra mkt bättre än volvos så kallade orginal.
Jo, men på nåt sätt så är det ju därför man gillar Greeeken, han har så sanningsfyllda uttalanden....i tusental.
Jag köpte mina 5 stift från usa genom nätet
Kolla runt på trådar så hittar du säkert länkar som andra angett.
Fär kan du hitta stift.
Återkom då om det är bullshitt eller inte

Kolla denna länk
http://lsgbrisk.com/products/product.aspx?id=37
En ursäkt vore rätt nu va?
Användarvisningsbild
av greeeken
NCR skrev:
greeeken skrev:JAg håller med att det är ett rån
Det kostar att ha en fin bil?
Vilket bullshit.
Kolla på BMW tex som har billigare service.
Volvo tar mer än vad dom borde.
Dom tar överpriser på allt.
Vadå tändstift ska bytas.

Annars kan du kolla på Solna Bilteknik nästa ggg. Tror dom tar 3500 för 6000 mils servicen.
Kolla även på Upplands motor i Märsta.
Dom är oxå ganska billiga.
BMW kanske inte världens bästa exempel eftersom de har FRI service upp till 8000 mil eller 3 år har jag för mig, efter det kostar det minst sagt skjortan.
Har ägt en bmw 523 e39
Mkt billigare att serva än min nuvarande s60
Antar att du itne ägt en bmw då
Har en bror som äger en 328 e46.
Mkt billigare att serva även den om man jämför me en s60
Användarvisningsbild
av VolvoB20
NCR skrev:
Psyko skrev:
Varför kostar tänstift helt bizzara ultrahöga summor på volvo, när samma stift kostar 18 kr i USA ????????????????????????????????

Skulle köpa stift till min volvo motor i båten, kostade nästan 150 kr/styck här, fan nästan 10 ggr så dyra som i USA!!!!!!!!!!!!
av Psyko
VolvoB20 skrev:
NCR skrev:
Psyko skrev: Det om något är väl bullshit ...........
Varför kostar tänstift helt bizzara ultrahöga summor på volvo, när samma stift kostar 18 kr i USA ????????????????????????????????

Skulle köpa stift till min volvo motor i båten, kostade nästan 150 kr/styck här, fan nästan 10 ggr så dyra som i USA!!!!!!!!!!!!
Ehhh..... samma är det ju INTE....
Användarvisningsbild
av greeeken
Mkt i USA är billigare än i Sverige och ja Europa
av NCR
greeeken skrev:Har ägt en bmw 523 e39
Mkt billigare att serva än min nuvarande s60
Antar att du itne ägt en bmw då
Har en bror som äger en 328 e46.
Mkt billigare att serva även den om man jämför me en s60
Minsann, har ägt en e46 328 coupé som kostade närmare 7000:- för en 10.000 milaservice, en e39 523 -00:a (som jag köpte ny så nästa ägare fick den smällen) samt en compact 316 från -99. Av de två som jag betalade service för var det inget som var speciellt mycket billigare än Volvon.

När det gäller tändstift hittade jag också rätt snabbt stift via google.com som var billiga som grus, det var bara det att de inte funkar 100% för Volvos motorer enl de specar som Volvo har satt upp. Det är inte svårt att göra sin service själv hemma i garaget om man bara är lite händig (vilket jag inte är), men om man har en bil som fortfarande har garantier så finns det väl ingen anledning att hålla på och hatta med en så dyr pryl själv? Har man inte budget för att äga en stor och dyr bil så byt till en billigare och enklare bil så slipper man höga avgifter, svindyr skatt och om man köper en asiat, mindre problem med dålig passform och billiga forddelar som pressavdelningen på Volvo vill att vi kallar för premium.

Edit: här har du min lista på bilar jag har haft:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... hlight=bmw
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?