Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NCR
Loner skrev:
CarMan skrev:finns ett par gummimellan lägg att montera i framfjädrarna som reduserar vägljudet en del, fast är det helt värdelösa däck då hjälper dom säkert inte.
Aha, nå nnackdel med att ha dom monterade? ArtNr?

/L
Jag kan kolla hemma på min spec då jag fick detta kittet installerat av Bilia för nån månad sen. Toppen blev det i alla fall, dämpgummin, skruvfjädrar och nåt till bytte dom & installerade då.
Användarvisningsbild
av frilins
Vad kostade det dig NCR att få gjort detta?
av NCR
frilins skrev:Vad kostade det dig NCR att få gjort detta?
Inte ett dugg. Fick det gjort på Happy Deal-garantin. Vad det kostar egentligen vet jag tyvärr inte men verkstaden borde ju ha koll. Jag skall kolla hemma på artnummer på jobbet och delarna så kan du beväpna dig med dem när du ringer.

Annars läs den här tråden om vad som är gjort på min bil sedan jag köpte den för snart tre månader sen:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=3883
Användarvisningsbild
av frilins
NCR skrev:
Inte ett dugg. Fick det gjort på Happy Deal-garantin. Vad det kostar egentligen vet jag tyvärr inte men verkstaden borde ju ha koll. Jag skall kolla hemma på artnummer på jobbet och delarna så kan du beväpna dig med dem när du ringer.

Annars läs den här tråden om vad som är gjort på min bil sedan jag köpte den för snart tre månader sen:

Tror du att det räcker med gummimellanläggen för att få det tystare?
Jag tror också att dom däck jag har, som satt på när jag köpte den, inte är av någon högre kvalité.
Det konstiga är att när jag hämtade ut bilen var den väldigt tyst men endast någon dag efter kom plötsligt tjutandet igång och har låtit sedan dess!?? :???:
av NCR
frilins skrev:
NCR skrev:

Tror du att det räcker med gummimellanläggen för att få det tystare?
Jag tror också att dom däck jag har, som satt på när jag köpte den, inte är av någon högre kvalité.
Det konstiga är att när jag hämtade ut bilen var den väldigt tyst men endast någon dag efter kom plötsligt tjutandet igång och har låtit sedan dess!?? :???:
Precis detsamma upplevde jag det som. Jag hörde inte mitt tjut förrän efter nån vecka. För min del gjorde dämpkittet att det blev en väsentlig förbättring. Nu med nya dubbdäck låter det kanske 50% av hur det lät innan med sommardäck. Kanske förklarar hur mycket skillnad det gjorde för mig.
Användarvisningsbild
av CarMan
Loner skrev:
CarMan skrev:finns ett par gummimellan lägg att montera i framfjädrarna som reduserar vägljudet en del, fast är det helt värdelösa däck då hjälper dom säkert inte.
Aha, nå nnackdel med att ha dom monterade? ArtNr?

/L
finns ingen nackdel.
gummina kostar väll inte så mycke men man måste ju riva ner båda fjäderbenan & plocka bort fjädrarna, så det kostar kanske 3500:- eller nått?
av NCR
På Bilia har "kittet" följande artnummer:

Nummer:

36032: Symtombaserad felsökning mek 3 "Resonans oljud i framvagn, hörs mer på förarsidan enl kund"

72308 - Spiralfjäder fram 2 sidor byte

30666314 - Fjädersäte gummi

samt

3666315 - Fjädersäte gummi

Jag skrev bara av mitt kvitto. Vad själva jobbet kostar vet jag inte då jag fick det på "Happy Deal" som sagt.
Användarvisningsbild
av Loner
CarMan skrev: finns ingen nackdel.
gummina kostar väll inte så mycke men man måste ju riva ner båda fjäderbenan & plocka bort fjädrarna, så det kostar kanske 3500:- eller nått?
Okej, men det lät ju som en av de få grejor man törs ge sig på själv att skruva med.

/L
av Ronin
Jag fick också mina fjädersäten utbytta mot de gummi-isolerade, som togs fram som en servicelösning, på problemet med högt vägljud. Alla nya bilar jag sett har dessa gummi-isoleringar monterade original.

Det är mycket svårt att skilja på hjullagerljud och resonansljudet i fjäderbenet. Var hos Volvo vid två tillfällen och fick rekommendationen att byta lager. Hittade dock själv denna servicelösningen i VADIS och fick sedan firman där jag köpte bilen att byta fjädersätena gratis. Det avhjälpte mitt problem.

Det som är unikt för resonansljudet är att det hörs främst på förarplatsen och låter som det kommer från vänster framhjul. Om man kollar på "Felanmälan" hos http://www.vibilagare.se så finns det flera inlägg som passar denna beskrivning.

Vidare så är detta ett ljud som kommer och går och Ibland försvinner det helt. Allt detta kan ske när du kör på en rak väg. Ett slitet lager brukar först höras när man svänger/kränger med bilen. När det sedan blivit tillräckligt slitet så låter det istället konstant, hela tiden.

Slutligen vill jag nämna att jag jobbar på ett företag som gör motofästena till Volvo. För något halvår sedan gjordes en ändring på dessa då man höjde fästet genom att lägga till hela 5 mm material. Detta utfördes, enl. konstruktören på Volvo, p.g.a. att man konstaterade att motorn satt för lågt och därigenom orsakade ett resonansljud. Vet inte säkert om det direkt hör ihop med ovanstående problem, men jag har då inte haft någon annan bil som krävt gummiplatter i fjäderbenen för att gå tyst....
av NCR
Ronin skrev:Jag fick också mina fjädersäten utbytta mot de gummi-isolerade, som togs fram som en servicelösning, på problemet med högt vägljud. Alla nya bilar jag sett har dessa gummi-isoleringar monterade original.

Det är mycket svårt att skilja på hjullagerljud och resonansljudet i fjäderbenet. Var hos Volvo vid två tillfällen och fick rekommendationen att byta lager. Hittade dock själv denna servicelösningen i VADIS och fick sedan firman där jag köpte bilen att byta fjädersätena gratis. Det avhjälpte mitt problem.

Det som är unikt för resonansljudet är att det hörs främst på förarplatsen och låter som det kommer från vänster framhjul. Om man kollar på "Felanmälan" hos http://www.vibilagare.se så finns det flera inlägg som passar denna beskrivning.

Vidare så är detta ett ljud som kommer och går och Ibland försvinner det helt. Allt detta kan ske när du kör på en rak väg. Ett slitet lager brukar först höras när man svänger/kränger med bilen. När det sedan blivit tillräckligt slitet så låter det istället konstant, hela tiden.

Slutligen vill jag nämna att jag jobbar på ett företag som gör motofästena till Volvo. För något halvår sedan gjordes en ändring på dessa då man höjde fästet genom att lägga till hela 5 mm material. Detta utfördes, enl. konstruktören på Volvo, p.g.a. att man konstaterade att motorn satt för lågt och därigenom orsakade ett resonansljud. Vet inte säkert om det direkt hör ihop med ovanstående problem, men jag har då inte haft någon annan bil som krävt gummiplatter i fjäderbenen för att gå tyst....
Mycket intressant läsning!
Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad SAA[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]