Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag har läst på aftonbladets hemsida om en som var med om en liknande upplevelse med en Ford Mondeo var det. http://www.aftonbladet.se/bil/trafik/article487758.ab

Han körde med farthållaren på och bilen började skena i 160km/h och han försökte stoppa bilen med gasen och bromsen och kopplingen och knapparna som hade med farthållaren att göra men det gick inte.

På verkstaden hittade de inga fel på bilen.

Men det borde iallafall gå att stänga av bilen??

/Kalle
Användarvisningsbild
av Driftarn
Åtminstonde måste det gå att trampa ur så motorn bara rusar och inte hela bilen. Är kanske lite jobbigt att veja i 250km/H i rusningstrafik
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Driftarn skrev:Åtminstonde måste det gå att trampa ur så motorn bara rusar och inte hela bilen. Är kanske lite jobbigt att veja i 250km/H i rusningstrafik
Ja, man tycker ju att det borde gå!

/Kalle
av sm5ugh
~Kalle~ skrev:Jag har läst på aftonbladets hemsida om en som var med om en liknande upplevelse med en Ford Mondeo var det. http://www.aftonbladet.se/bil/trafik/article487758.ab

/Kalle
Tack, Kalle! Alla artiklar om liknande fel tas tacksamt emot! Kan ju vara bra att skriva ut och ta med till verkstaden, så det inte tror att man bara hittat på allt, i fall de inte hittar något fel.

Hittar ni fler artiklar så sätt in länken under detta ämne, tack! :)
Användarvisningsbild
av Ringhede
Ibland kan det hjälpa med omstart av systemen.
Alltså lossa batterikabeln, sjunga nationalsången, sätta tillbaka kabeln igen.

Fungerar förvånansvärt bra ibland och hittills har ett par lurig fel aldrig återuppstått.

Jag vet att vissa avråder från detta då vissa larm försvinner och man inte lagar felet. Men hade ett knepigt fel på min V70 för flera år sedan då låsen till bakdörrarna slutade att fungera och tankmätaren visade tomt.

Kabel av, tralla la, kabel på.
Aldrig återkommit.

Samma med frugans S60 som larmade för motorfel när man kom under halv tank och larmet försvann varje gång man tankade bilen igen.
Lossade kabeln, sjöng en snutt och på med kabeln igen och sedan har det varit bra.

Inte återkommit, en månad sedan och behövt tanka flera gånger.

Vet att felet på min V70 hade gått att lösa med uppdatering av mjukvara men felet kanske aldrig återkommer igen.

Obs, lämnar inga garantier och du får sjunga valfri låt.
mvh Roland
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
~Kalle~ skrev:Men det borde iallafall gå att stänga av bilen??

/Kalle
Hoppas du inte menar att slå av tändningen medan bilen rullar ? Det har hänt en och annan olycka med folk som gjort så och upptäckt att rattlåset engagerats... Vill bara lite beskäftigt påpeka detta så ingen råkar ut för en olycka.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
~Kalle~ skrev:Jag har läst på aftonbladets hemsida om en som var med om en liknande upplevelse med en Ford Mondeo var det. http://www.aftonbladet.se/bil/trafik/article487758.ab
/Kalle
Öhhhhh vad har han för bromsar, helkass eller ???????????? Om jag stampar på bromsen så har motorn inte en chans att accelerera bilen!!!!

Eller har han 1000 hk och 1000 Nm i sin fordmotor ????
av zoran

Han körde med farthållaren på och bilen började skena i 160km/h och han försökte stoppa bilen med gasen och bromsen och kopplingen och knapparna som hade med farthållaren att göra men det gick inte.

På verkstaden hittade de inga fel på bilen.

Men det borde iallafall gå att stänga av bilen??

/Kalle
Ah.. snillrikt det där. Tänk... få bilen att andas i 250 km/h på E4. Bli stoppad av snuten. Dra den där historian. Verkstan hittar "inga fel". Smutt...
av zoran
vafförärdetpådetteviset skrev:
~Kalle~ skrev:Men det borde iallafall gå att stänga av bilen??

/Kalle
Hoppas du inte menar att slå av tändningen medan bilen rullar ? Det har hänt en och annan olycka med folk som gjort så och upptäckt att rattlåset engagerats... Vill bara lite beskäftigt påpeka detta så ingen råkar ut för en olycka.
Om man slår av tändningen på min bil engageras inte rattlåset. Det gör det ifall jag vrider nyckeln tillbaka till läge "0". Fast då gäller det också att vara kall i huvudet att vrida nyckeln ett snäpp och inte hela vägen.
av zoran
VolvoB20 skrev:
/Kalle
Öhhhhh vad har han för bromsar, helkass eller ???????????? Om jag stampar på bromsen så har motorn inte en chans att accelerera bilen!!!!

Eller har han 1000 hk och 1000 Nm i sin fordmotor ????
Min tanke också.
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]