Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ampy
Grabbar bytte på min s60 2,5t 04a främrebussningar beste
ällde från S.A.M 760 kr polly mycket bra kvalie och hållbara!! kännde att ratten var mer extakt villket behövs på sånna bilar! Jag tog ner länkarmen och värmde en vass mora kniv, skar genom dem gammla bussningar och drog ut dem med tång! sen tog jag en bågfil och och filade ner den där brickan som finns i navet vek den och ryckte ut det sen va det bara att ta en liten pres och pressa in dem nya. När dem va på plats så pressa jag in pinnen, sen kan du snurra på den med lite våld går kannon! sen va det bara montera och lämmna in bilen för 4-hjulsmätning så nu är den klockren!!!

LYCKA TILL!
av finnepower
Man behöver inte göra 4 hjulsinställning efter bussningsbyte. Du ändrar ju aldrig på några hjulvinklar 8)
av cme
De nya bussningarna kan resultera i att hjulen står i ett annat läge. Speciellt om bilen är justerad med de gamla. Jag skulle definitivt göra 4-hjulsmätning. Men, såklart det beror ju på hur noga man är...

cme
av cme
Ampy skrev:Grabbar bytte på min s60 2,5t 04a främrebussningar beste
ällde från S.A.M 760 kr polly mycket bra kvalie och hållbara!! kännde att ratten var mer extakt villket behövs på sånna bilar! Jag tog ner länkarmen och värmde en vass mora kniv, skar genom dem gammla bussningar och drog ut dem med tång! sen tog jag en bågfil och och filade ner den där brickan som finns i navet vek den och ryckte ut det sen va det bara att ta en liten pres och pressa in dem nya. När dem va på plats så pressa jag in pinnen, sen kan du snurra på den med lite våld går kannon! sen va det bara montera och lämmna in bilen för 4-hjulsmätning så nu är den klockren!!!

LYCKA TILL!
Var det powerflex? Tog du ut ytterhylsan? Enligt den beskrivning jag har ska man lämna hylsan i länkarmen (främre bussningen). För bakre bussningen använder man väl original. Tänkte montera mina under veckan.

cme
av Psyko
finnepower skrev:Man behöver inte göra 4 hjulsinställning efter bussningsbyte. Du ändrar ju aldrig på några hjulvinklar 8)
Eller hur :roll:
Användarvisningsbild
av Ampy
¤ hjuls mätining måste göras!!!! hljen har inte samma spårvid med dem nya hårda och fina bussningar det kan man se när man hissar upp bilen att hjulen viker sig innåt men med nya bussningar viker dem sig väldigt lite säkert 70 minndre!!!

Jo du måste ta bårt brickan som finns i navet på länken!! annars får du alltdir plats med den nya bussningen!! och risken att den skadas blir 99% dessutom står det på bussningsförpack.... att det nästa ska gå trycka in med handen för att det är pinnen som gör expanderingen på bussningen!

Fråga om nu unndrar vet ju hur det går till hjälper gärna!
av JK24T
Om du monterar powerflex så skall orginal yttre hylsa från orginal bussningen kraängas över powerflex bussningen. Därefter pressar du in "pinnen" ,fästet, i Powerflex bussningen och sist pressas hela in i länkarmen. Så gjorde jag.

Värsta jobbet är att bränna ut orginal hylsa och pinne från Volvobussningen, stå utomhus !
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
Går det inte att borra sönder gummit? att bränna sönder låter inte hälsosamt
Användarvisningsbild
av greeeken
NORDIC MAN skrev:Går det inte att borra sönder gummit? att bränna sönder låter inte hälsosamt

Klart det går
av JK24T
Vissa av bussningarna är oljefyllda (Varning, kan spruta het brinande olja när du eldar). Gummibussningen är vulkad fast i en innre perforerad hylsa samt mot "pinnen". Försök att borra om du kan, klart hälsosammare men jag tror det är verkningslöst.
Åk till en Volvoverkstad, be att få leta i skrotbingen efter gamla bussningar, du behöver 2st från S60,V70 eller S80. Bränn bort allt gummi och använd en stålborste för att rengöra. Yttre hylsa samt pinnen skall vara helt rena från gummirester och jag menar kliniskt rena.
Smörj in powerflexbussningen med kopparpasta, pressa yttre hylsa över Powerflex därefter pressar du in pinnen i powerflex.
Som press funkar ett stort skruvstäd bra.

Ska se ut så här när du är klar:

Bild
Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]

nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]