Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av YR
Har en v70 02a 140 automat ligger på 1,2 i snitt
Kör mest i stadstrafik endast korta sträckor på motorväg

Den dra tom mer än min förra S40 T4 8)
av Niclas_D
Vad jag kan utläsa av era svar så drar min V70 på tok för mycket.
Bilen i sig känns som om den går som den skall men jag undrar om någon av er kan komma med ett felsökningsförslag...bromsarna ligger inte på!

Kan det vara fel på lambdasonderna fast bilen går bra?

Planer framöver är att lämna in den för chippning på BSR och då PPC och förhoppningsvis kanske få ner den ett par ml. :wink:
av Volvo_S60
Min förra S60 -02:a drog 1.3 vid stadskörning. Tror inte det är något fel på din utan det är 140hk motorn som är törstig. :?:

Min nuvarande V70 2.5t drar 1.2 med tung gasfot. :D
Användarvisningsbild
av SE6M
Köpte min S80 MY-00 med 140hp-motor och Automat i somras.
Jag nollade trippdatorn vid köpetillfället och har sedan dess kört ganska precis 1000 mil.
När det var som varmast i somras, så låg förbrukningen enl. färddatorn i snitt på ca 0,76 under ett par månader.
Nu har den gått upp mot 0,8 sedan en vecka tillbaka. Det blev väl i samband med byte till vinterdäck och några minusgrader.
Startar den utan motorvärmare och kör ca 3 mil varje gång jag åker någonstans (till jobbet).
Bilen går ca 6 mil om dagen, lite stadstrafik men klart övervägande del är landsväg i ca 85-90 km/h och MJUK körning !

Verklig förbrukning vs. trippdatorn stämmer någorlunda bra. Antecknar även i körjournal liter/kilometer och det slår inte mer än ytterst lite mellan dessa.
Användarvisningsbild
av ah17
zoran skrev:Jag tycker det låter på tok mycket, men ändå kanske ganska rimligt.

Bilens bensinförbrukning blir som bäst när tyngden kontra motorstyrkan är i "balans". 140 hk låter på tok för lite för en nästan 2 ton tung bil.
Stämmer inte!
Visa gärna ett enda exempel på en bil där förbrukningen sjunker med ökad motorstorlek.
av Lövet
Min 530 drar ungefär 1,05 liter per mil blandad, enbart stockholmskörning. Körde till Sälen, förbrukning 0.82.

Små motorer får jobba hårt, framförallt med en automatlåda. Så visst kan en större motor vara snålare.
Användarvisningsbild
av Janne3
Vet inte vad ja ska säga tycker min är rätt snål en normal tank för mig ligger på ca 0,82-0,85 max 1,2 mil långkörning kanske ska kalla de blandad körning, långkörning kan man komma ned 0,1 till , med 140 hp med PPC ca 188hp lite mer men det är nog för man får lite större horn då och tyngre fot :-O)
Användarvisningsbild
av halmstaden
vår V70 140 drar på motorväg 110-130 som minst 0.79 räknat på trippmätaren//antal liter tankade, exakt med andra ord, mer blandat 0.9 uppåt litern ibland
av Billy
Körde en 50-mils sträcka med en manuell V70 140hk nyligen, nollställde allt innan jag stack och enligt färddatorn pendlade medelförbrukningen på cirka 0,68-0,70. Verklig förbrukningen alltså något högre. Uteslutande 90 och 110 vägar. 3 pers i bilen med ett par väskor var.
Användarvisningsbild
av ah17
andreas_lofgren skrev:Min 530 drar ungefär 1,05 liter per mil blandad, enbart stockholmskörning. Körde till Sälen, förbrukning 0.82.

Små motorer får jobba hårt, framförallt med en automatlåda. Så visst kan en större motor vara snålare.

Ja då påstår du något, som visserligen är en vanlig uppfattning, som i grunden är helt felaktigt.

Tumregeln är att en motor är som effektivast (dvs högst verkningsgrad eller lägst bränsleåtgång i förhållande till lämnad effekt) vid 30-50% av maxvarv och 80-90% av max effektuttag vid det varvtalet.

En lastbil och dess motor är byggd med detta faktum i åtanke. I en lastbil skall motorn flytta lasten och bilen mellan A och B till lägsta pris. Studera därför vikt/effektförhållandet mellan en lastbil och en V70.

Skulle du stoppa in en motor i V70:n som gav lika lågt vikt/effektförhållande som i lastbilen så skulle vi snacka låg bränsleförbrukning.
3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]

På min 2,4D -2008 hade låsringen som h[…]

Det är nog övre fjädersätet (a[…]