- fre 09 nov 2007, 00:34
#147676
Det finns ofta flera nyanser på samma färkod. En god vän och mycket erfaren lackerare målade min silver -02:a V70 det fanns tre olika nyanser att välja på så det vill till att blanda rätt. Den som har känslan och anstränger sig får det snyggt! Det nämnas att det förekommer färgskiftningar på din bil mellan karossen och lösa detaljer. Kolla listerna på taket, runt bakre sidofönstren och stötfångarna!
Det går att göra upp med försäkringsbolaget om sk meryta, dvs att man lackerar även en yta som ligger utanför skadan för att där tona ut eventuell nyansskillnad mot den reparerade delen. Det innbär att man dimmar ut baslacken så att övergången blir diffus och sedan klarlackar hela utan.
Min 780 Bertone som är i fint originalskick hade blästerskador i fronten och på hjulhusbågarna bak när jag köpte den. Min polare lackerade om huv, front och ovansida av framskärmarna samt klarlackade hela frontpartiet. Det är omöjligt att se någon nyansväxling. Då är mina krav ändå betydlig högre när det gäller hobbybilarna på V70:n
Det är också oerhörd skillnad på hur olika lackerare maskerar. Om det görs rätt är det närmast osynliga övergångar i dörröppningarna. Riktigt trist att hitta slipgrund på takstolpar och gångjärn bara för att lackeraren latat sig...
Kolla mao vem som målar den bil om du vill vara säker på resultatet!
Det går att göra upp med försäkringsbolaget om sk meryta, dvs att man lackerar även en yta som ligger utanför skadan för att där tona ut eventuell nyansskillnad mot den reparerade delen. Det innbär att man dimmar ut baslacken så att övergången blir diffus och sedan klarlackar hela utan.
Min 780 Bertone som är i fint originalskick hade blästerskador i fronten och på hjulhusbågarna bak när jag köpte den. Min polare lackerade om huv, front och ovansida av framskärmarna samt klarlackade hela frontpartiet. Det är omöjligt att se någon nyansväxling. Då är mina krav ändå betydlig högre när det gäller hobbybilarna på V70:n
Det är också oerhörd skillnad på hur olika lackerare maskerar. Om det görs rätt är det närmast osynliga övergångar i dörröppningarna. Riktigt trist att hitta slipgrund på takstolpar och gångjärn bara för att lackeraren latat sig...
Kolla mao vem som målar den bil om du vill vara säker på resultatet!
P1800
Hobbybilar: 1800S -64, 1800ES -72, 144GL -74, 262c Bertone -79, 780 Bertone-87 http://www.garaget.org/p1800-64/cars
Bruksbilar: V70N 140hk -02, V70II 2,4d Polestar -10
Hobbybilar: 1800S -64, 1800ES -72, 144GL -74, 262c Bertone -79, 780 Bertone-87 http://www.garaget.org/p1800-64/cars
Bruksbilar: V70N 140hk -02, V70II 2,4d Polestar -10