Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lillnisse
Men ju större fälgar och bredare däcken blir desto bullrigare blir det samt att risken för vattenplaning ökar. Å andra sidan kan 15" kännas alldelles för vekt vid inspirerande körning. Har för mig också att bromsverkan blir bättre med bredare däck då de nyper mera i backen. Själv föredrar jag 17-tummare men jag förstår dom som vill köra på 15-tummare på grund av komforten och så.
av Kena
Kör 15 original, tyckte det var fräckt med värsta fälgsen när jag var liten, tycker det är fränare med hela tänder nuförtiden.
av MP
har 16 " 205 55 på mina vinter däck sommar däcken "bara 16 195 65
fick dom vintersulorna på köpet :) större fäljar å däck = bättre väghållning
av olson
Kena skrev:Kör 15 original, tyckte det var fräckt med värsta fälgsen när jag var liten, tycker det är fränare med hela tänder nuförtiden.
Tuggar du på däcken :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag blev lite förvånad att det går att ha 15"....

Vanligtvis brukar bromsarna vara så stora att det inte går på mindre än 16".
av gonilvolvo
När det gäller priserna på Volvos fälgar till de nya Classic så var det ingen pristillägg för att få 16 tum istället för 15 tum. I varje fall inte på Bilia. Jag valde 16 tum men på vinterdäcken får det bli 15 tum.

/Göran
V70 -08 Classic
Användarvisningsbild
av henka35
Jag har haft 15" på sommar och vinterhjulen. Nu har jag 16" på båda uppsättningarna.
För mig har bilen bara blivit bättre på alla sätt med 16". Mycket bättre på vägen och komforten är lika bra. Med 15" känns V70n som en 245:a på vägen, speciellt med lite last där bak.

Jag förstår inte att volvo kan leverera V70n med 15". De borde ju veta hur "svampig" bilen är med dessa sulor.
av Kena
Kul att få hem äggen hela när man handlat åxå...
Användarvisningsbild
av Funk
Personligen upplever jag allt under 17" och 45-profil som riktigt svampigt på sommaren (om vi pratar Volvo i alla fall), 18" och sportchassie ligger mer i min smak.. Däremot är jag inte mycket för allför breda hjul.
Men var och en gör sina prioriteringar..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Bosa
Kena skrev:Kul att få hem äggen hela när man handlat åxå...
Man behöver ju inte leka Petter Solberg varje gång man är ute med bilen? :D

Har åkt lågprofil bra många år utan att vare sig förstöra tänder eller ägg, att det blir stötigare är väl inget att hymla. Dock så har nån fälg fått sätta livet till men det har varit i potthål och skaplig fart, har till och med spräckt två fälgar på en asfaltskant som asfaltsläggarna inte varnade om. Det smäller bra när man dunkar in i en asfaltskant som är 4-5 centimeter i 120. :shock:
Jag vred konidämparna till hårdaste läget på en 945:a jag hade med sänkfjädrar och lågprofil och det var fortfarande inte så stenhårt som man kan tro. Men visst blir det stötigare men inte så att äggen går sönder, om man inte lägger äggen lösa på instrumentbrädan då förstås. :)
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Brukar vara något lager när det är[…]

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!