Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iaken
Spårigheten försvinner inte bara för att man monterar powerflex i bärarmarna. Det kan ju iofs ha en påverkan men det finns ju så olika konfigurationer och faktorer som spelar in. Jag har dessa bussningar tillsammans med 7.5*17" fälgar med Hankook 104 ventus sport 225/40. Spårar likförbannat. Tur att alla vägar inte är så usla :)

En sak jag också tror har påverkan är dåliga stötdämpare & slitna bussningar i dessa.
Användarvisningsbild
av greeeken
iaken skrev:Spårigheten försvinner inte bara för att man monterar powerflex i bärarmarna. Det kan ju iofs ha en påverkan men det finns ju så olika konfigurationer och faktorer som spelar in. Jag har dessa bussningar tillsammans med 7.5*17" fälgar med Hankook 104 ventus sport 225/40. Spårar likförbannat. Tur att alla vägar inte är så usla :)

En sak jag också tror har påverkan är dåliga stötdämpare & slitna bussningar i dessa.
De skumt , för min del har de hjälpt
Sen så har ja sänkt bilen oxå.
Men det är helt klart att bredare fälgar spårar mer.
av poan
Min S80-99, är levererad med 215*55-16, är konstruerad för 215*55-16.
Den spårar inte alls. Varken med nuvarande Michelin eller tidigare Hankook.
Spårning som sådan är kontentan av:
Däckdimension i förhållande till hjulinställning
Däcktyp (konstruktion mönster mm)
Ev slitage i leder, bussningar. såväl fram som bak
Kvalitet/slitage av stötdämpare, såväl fram som bak.
Lufttryck. såväl fram som bak
Mönsterdjup
P-O
Användarvisningsbild
av iaken
poan skrev:Min S80-99, är levererad med 215*55-16, är konstruerad för 215*55-16.
Den spårar inte alls. Varken med nuvarande Michelin eller tidigare Hankook.
Spårning som sådan är kontentan av:
Däckdimension i förhållande till hjulinställning
Däcktyp (konstruktion mönster mm)
Ev slitage i leder, bussningar. såväl fram som bak
Kvalitet/slitage av stötdämpare, såväl fram som bak.
Lufttryck. såväl fram som bak
Mönsterdjup
P-O
japp där har vi det, blått på vitt :) , att det är mycket som spelar in
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Kan ju bara tillägga som någon sorts referens om man nu kan kalla det för det!?
Provkörde en S80 2,5T -07 för inte så länge sedan. Tyckte själv att den var ganska spårkänslig. Han som ägde den höll med mig och sa att det alltid varit så sen den var ny. Tog ingen större notis till vad han hade för hjul, men jag gissar att det var 17" iaf.

Sen bytte jag till vinterdäck här för ett litet tag sedan och bilen fick en helt annan karaktär än tidigare. For och flängde som en idiot efter spårigheter tills jag fyllde på 2,6kg istället för 2,1kg som rekommenderas i däcken. Men då handlar det om en S40 med 15"
Användarvisningsbild
av ehedman
Hej,

Följde ditt tips lucifer och höjde lufttrycket till 2.6 framtill. Det blev klart bättre då. Jag vet inte om det är optimalt för däcken med tanke på slitage, men däcken går ändå på sin sista säsong.

Nästa sommar blir den ett snäpp smalare däck och helst även med komfort: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=15434
Användarvisningsbild
av ehedman
Återmonterade sommardäcken Michelin XSE 215/55 R16 i helgen. Spårigheten kom tillbaka, bullret högre än mina Nokian vintgerdäck plus allmänt otrevlig komfort.
Idag monterade jag sprillans Goodyear EXCELLENCE 215/55 R16 93V. Kör med 2.6/2.5 lufttryck fram/bak. Inte minsta tendens till spårighet, tysta och allmänt komfortabla. Fisglider med stort nöje i vårsolen ....
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]