Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Passar på att låna tråden om det är ok. Är nyfiken på förbrukningen för en 07:as V70N D5 AWD manuell?

Är väl 185 hästarn i den och en sexpetad manuell om jag inte har fel, har precis snackat med handlaren som ska räkna på vad det blir för pengar med min som inbyte, misstänker starkt att det blir alldeles för mycket emellan men man kan ju alltid hoppas. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
calle_g skrev:Hur mycket kan man räkna med att värmare tar under körning? Vet att det står 0,6l/h men inte går den väl hela tiden?

Nästa fråga, när man kör, kan man då se någonstans att värmaren går?

Och slutligen, VARFÖR kan man inte själv välja om den ska autostarta? Kan lätt acceptera kall bil om man bara ska köra den till garaget eller från fjället till stugan i full skidmundering exempelvis.
Volvo tycker inte att föraren/ägaren skulle kunna hantera ansvaret att själv kunna välja om man vill ha automatik pålsagen eller avslagen. det gäller ju tex bränslevärmare, halvljus, bälttesvarnare osv.....

Och visst märks bränslevärmaren mycket. Jag kör ofta sträckor under 1 mil och då går värmaren hela tiden och är lagom uppe i temp då man är framme. Då blir det 1-2 dl extra per mil
Användarvisningsbild
av calle_g
olson skrev:Den går inte hela tiden, bara tills motorn blivit varm.
Nja, så är det inte i mitt fall. Har många gånger stannat till för en kort paus och hört värmaren gå trots att bilen varit igång i timmar. Räcker med fem-tio minus grader för att det ska uppträda. Mitt antagande är att den ska gå om inte motortempen räcker till kupen men att den är termostatreglerad och slår av och på. Kan förstå att det inte blir mycket värme över om man ligger i 70-80km/h i nedlut mil efter mil (Orsa Finnmark) med förbrukning runt 1,5-2,5l/100km så då är jag glad att det funkar så.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
calle_g skrev:
olson skrev:Den går inte hela tiden, bara tills motorn blivit varm.
Nja, så är det inte i mitt fall. Har många gånger stannat till för en kort paus och hört värmaren gå trots att bilen varit igång i timmar. Räcker med fem-tio minus grader för att det ska uppträda. Mitt antagande är att den ska gå om inte motortempen räcker till kupen men att den är termostatreglerad och slår av och på. Kan förstå att det inte blir mycket värme över om man ligger i 70-80km/h i nedlut mil efter mil (Orsa Finnmark) med förbrukning runt 1,5-2,5l/100km så då är jag glad att det funkar så.
Visst är det så ... står man på tomgång en stund tex och det är kallt så drar den igång för att hålla tempen uppe ...
av perhall
~Kalle~ skrev:Gokväll!

Jag körde en V70 D5 -02 idag på landsväg - med en förbrukning på 0.43 l/mil! löjligt lite tycker jag. :-K

Jag vill gärna höra vad ni andra med en D5 manuell har för förbrukning!
/Kalle
Jag körde min T5-02 på 0,59 på landsväg - inte heller illa. Och stämmer rätt bra med att en diesel drar 30% mindre.

Men det är ju inte så jätteintressant, bara liksom kul att testa en gång. De flesta bensinbilar manuella går att köra runt 0,6 (ej med V8) och dieslar runt 0,4-0,45 i V70-storlek om man kör extramt försiktigt.

PH
av olson
VolvoB20 skrev: Visst är det så ... står man på tomgång en stund tex och det är kallt så drar den igång för att hålla tempen uppe ...
Japp, för då alstras ju i princip ingen värme från motorn...
av Askman
calle_g skrev:Vill aktuallisera den här tråden igen. Nu när det blivit kallare och den där sköna dieselvärmaren går, om inte jämt så väldigt ofta, har jag noterat en markant höjning av bränsleförbrukningen. Ett tydligt jämförbart exempel är två i det närmaste identiska resor till jämtland, den ena månadskiftet sept/okt (runt 5-10°C) och den andra i skiftet mellan nov/dec (under nollan och ner mot -10°C). Första resan gav en medelförbrukning på 0,51l/mil (0,49 enligt dator) och 104km/h i genomsnitt. Den andra resan gick på 0,58l/mil uppmätt (0,47 enligt dator) och endast 79km/h i genomsnitt (Isgata mellan Svenstavik och Orsa..).

Hur mycket kan man räkna med att värmare tar under körning? Vet att det står 0,6l/h men inte går den väl hela tiden?

Nästa fråga, när man kör, kan man då se någonstans att värmaren går?

Och slutligen, VARFÖR kan man inte själv välja om den ska autostarta? Kan lätt acceptera kall bil om man bara ska köra den till garaget eller från fjället till stugan i full skidmundering exempelvis.
Jag kan svara dig på frågan ang autostart av tillsatsvärmaren. Det finns en mjukvara som man kan ladda ner och som då tar bort autostarten av tillsatsvärmaren vilket jag har gjort. Man måste starta och stoppa med knapparna manuellt , dock fungerar tiduret som vanligt.
Detta är enligt min mening bättre funktion för dom som kör mer aktivt och dessutom så spar man drifttimmar på tillsatsvärmaren så den förhoppningsvis fungerar när den behövs. Man märker dessutom att vid lungn körning så räcker spillvärmen från motorn ner till ca -5 grader celcius och vid kallare temperaturer så måste man manuellt starta tillsatsvärmaren.
Byta topplocket, eller hela motorn?

Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera[…]

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]