Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Barkbiten
Magren skrev:Kan man ha restvärmare utan att ha bensin/dieselvärmare? Krävs det AEM?
Av att döma av tidigare inlägg samt texten på Volvocars i länken ovan "Komplett sats, för bilar utan bränslevärmare" så skulle jag tolka det som att man kan skaffa restvärmare utan att ha bensin/dieselvärmare. Men om man i den kompletta satsen får både diesel- samt bensinvärmare var ju lite luddigt på sidan. En kvalificerad gissning är dock att med komplett sats aves hela paketet. Not2 hänvisar ju till att programvaran till restvärmaren laddas ner! Således borde komplett sats vara samma sak som diesel/bensinvärmare fast med restvärmemjukvaran inkluderad.
av bobokung
Borde man inte kunna ta en vanlig värmepump för 12 volt och koppla in en knapp som e av och på ? eller är det ngn som vad vet vad pumpen och mjukvaran kostar?
av Marbas
bobokung skrev:Borde man inte kunna ta en vanlig värmepump för 12 volt och koppla in en knapp som e av och på ? eller är det ngn som vad vet vad pumpen och mjukvaran kostar?
Det borde väl fungera. Dock tror jag att restvärmemjukvaran även ser till att dra igång klimatanläggningen, dvs slå på fläkten osv. Men eftersom man slår på sin pump manuellt kan man ju också slå på klimatanläggningen manuellt...
av bobokung
Marbas skrev:
bobokung skrev:Borde man inte kunna ta en vanlig värmepump för 12 volt och koppla in en knapp som e av och på ? eller är det ngn som vad vet vad pumpen och mjukvaran kostar?
Det borde väl fungera. Dock tror jag att restvärmemjukvaran även ser till att dra igång klimatanläggningen, dvs slå på fläkten osv. Men eftersom man slår på sin pump manuellt kan man ju också slå på klimatanläggningen manuellt...
Precis va jag tänkte :) . Kollade upp och det skulle kosta 5100:- komplett med montering med orginal pumps paketet. Så nu är jag på jakt efter bara en pump som cirkulerar vattnet och kopplar in den själv till en manuell knapp. Är det ngn som vet vart man kan köpa en sådan? Jag åker färja och sitter i färjkö varje dag och då hade pumpen varit guld.
av Marbas
bobokung skrev:
Marbas skrev:
Precis va jag tänkte :) . Kollade upp och det skulle kosta 5100:- komplett med montering med orginal pumps paketet. Så nu är jag på jakt efter bara en pump som cirkulerar vattnet och kopplar in den själv till en manuell knapp. Är det ngn som vet vart man kan köpa en sådan? Jag åker färja och sitter i färjkö varje dag och då hade pumpen varit guld.
Det borde väl fungera med en vanlig 12V cirkulationspump som sitter i t.ex. husvagnar för cirkulationen av uppvärmningssystemets vatten.
av Kena
Funkar det? termostaten stänger väl när den svalnar och stänger cirkulationen?
av olson
Finns väl ingen termostat in till kupén, bara till kylaren. :roll:
av Marbas
Eventuellt kanske klimatanläggningen "stryper" tillförseln av värme från motorn (kylvattnet) till det element som värmer luften som ska in i kupén när motorn är avstängd. Förhoppningsvis gör den inte det, men om den gör det så funkar nog inte din idé. Det är kanske där mjukvaran för tillsattsvärme gör en liten skillnad...
av bobokung
Det som mjukvaran gör är att du kan sätta på värmaren i 20 min med färddatorn och den sätter på fläkten. Det skall inte vara några problem att cirkulera vattnet i slangarna. Tror jag hittade en pump som man kan använda :)

http://www.watski.se/www/produkter_meny ... ionspumpar

och sedan bara säkra av pumpem och sätta en knapp i panelen vid växelspaken där resterande knappar sitter.
av Marbas
bobokung skrev:...sätta en knapp i panelen vid växelspaken där resterande knappar sitter.
Du kan nog inte sätta en knapp i panelen precis under klimatanläggningen eftersom de knapparna är programmerade. Utan du får nog köpa en "standard" knapp som du kan inhandla på biltema (t.ex.) och montera var du vill.

Den enklaste (och den fulaste) lösningen är att dra in strömkabeln från pumpen till kupén, sätta på en cig.kabel kontakt och stoppa i den i cig.uttaget under klimatanläggningen varje gång du vill köra runt vattnet...
nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]