Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alfahanen
Nu så har jag en fungerande dieselvärmare. men det kostade ytterligare 3000:- för ny flamvakt och styrenhet sen försökte dom ta ytterligare 2500:- för rep. men där gick gränsen och jag blev något upprörd. för jag har ingen lust att betala mer i reparationer än vad jag köper en ny Ebersprächer för (9500:-) så nästa gång skiten packar ihop blir den en ny Eber.

f.ö så måste ju volvos värmare vara det sämsta som någon gång tillverkats då det sitter värmre i grävmaskinerna som kan vara upp till 10 år och dom servas med nytt bränslefilter varje år och luftfilter när dom inte startar i övrigt så funkar dom felfritt.
Användarvisningsbild
av Bothner
Jag köpte en beg värmare på skroten för 1500kr och bytte själv, tog 6 timmar och jag blev totalt ledbruten, men den funkade!!!
av MP
volvos värmare e nog det bästa som finns på marknaden å bilia e kassa gå till bra bil ist on det finns på din ort ; volvo e inte ansvariga för bilia eftersom dom inte ägs eller tillhör volvo ...
av CANBus
Det är Ardic som gör volvos brännare, Saab som gör kontaktstyckena och Webasto som gör fjärrstyrningen.

"Best of both worlds" innan man dömmer ut en sak som inte är brännarens fel utan handhavandet så bör man kolla upp lite info först.
jag tror även en S60 går sönder ganska fort om den inte servas eller byter slitdelar.
precis som med brännaren så behöver den servas, och kontrolleras, inget varar för evigt.
av Alfahanen
CANBus skrev:Det är Ardic som gör volvos brännare, Saab som gör kontaktstyckena och Webasto som gör fjärrstyrningen.

"Best of both worlds" innan man dömmer ut en sak som inte är brännarens fel utan handhavandet så bör man kolla upp lite info först.
jag tror även en S60 går sönder ganska fort om den inte servas eller byter slitdelar.
precis som med brännaren så behöver den servas, och kontrolleras, inget varar för evigt.

så du menar att Glödstift,flamvakt och styrenhet går sönder på grund av att man använder värmaren enligt dom instruktioner som finns. Det kan ju knappast kallas kvalité när den ena grejen efter den andra slutar fungera. I min gamla V70 Tdi hade nog i stort sett allt bytts ut utom ytterhöljet (av förra ägaren tack och lov) det sista som hände var att fläkten i värmaren havererade. I min värld låter det mer ekonomiskt att köpa en Eber för 9000:- och sen byta ut den var 3:e år då har man iaf helt nya grejor var 3:e år med en kostnad på 3000:- per år istället för att renovera en gammal värmare för samma pengar.

Made in Estonia står det f.ö på Styrenheten
av CANBus
Ja i ditt fall var det styrenheten som var paj, du fick betala för de andra komponenterna, synd för dej, men så är det ju tyvärr.
en flamvakt pajjar inte bara utan vidare, inte heller ett glödstift. allt var relaterat till din styrenhet.
Jag jobbar på ett företag inom just värmare och larm.
Det jag säger är att om du inte servar din bil går den sönder, och man ska då inte komma och säga att bilen är av dålig kvalitet.!!
man behöver serva en brännare minst 1 gång per år....hur många gör det?Jag kan oxå tillägga att även "Wed"basto går sönder, har 5 objekt redan på verkstaden..konstigt att alla brännarproblem kommer in på hösten!?!?! :-/
av aTommyC
Det er vel da man oppdager at de ikke fungerer som de gjorde på våren?

Hadde problemer selv, og det var vanskelig for meg å bedømme om verkstedet hadde gjort god nok jobb på senvinteren, ettersom det ble varmere i været. Jeg ble bedt om å vente til det ble kaldt igjen, og komme tilbake. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CANBus skrev: Jag jobbar på ett företag inom just värmare och larm.
Det jag säger är att om du inte servar din bil går den sönder, och man ska då inte komma och säga att bilen är av dålig kvalitet.!!
man behöver serva en brännare minst 1 gång per år....hur många gör det?Jag kan oxå tillägga att även "Wed"basto går sönder, har 5 objekt redan på verkstaden..konstigt att alla brännarproblem kommer in på hösten!?!?! :-/
Serva värmaren varje år låter intressant.
Vad görs då för serviceoperationer? Rengöring förbränningskammare? Smörjning av lager i fläkten?
Vad kostar det, det tar ju oändligt med tid bara att komma åt värmaren?

Konstigt vad kvaliteten verkar rasa. I våran bubbla gick ebrsprechervärmaren i 31 år!!!! Ingen service erfodrades utöver att jag själv satte i ett nytt glödstift vid 20 års ålder på värmaren! Eller beror det på att det var bensinvarinaten och inte diesel, är bensin så mycket hållbarare?

Nu är jag nyfiken.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Alfahanen
CANBus skrev:Ja i ditt fall var det styrenheten som var paj, du fick betala för de andra komponenterna, synd för dej, men så är det ju tyvärr.
en flamvakt pajjar inte bara utan vidare, inte heller ett glödstift. allt var relaterat till din styrenhet.
Jag jobbar på ett företag inom just värmare och larm.
Jag köpte bilen för 3 månader sen och då saknades tidur därav att bilen blev inlämnad för att åtgärda detta. Jag tillhör f.ö kategorin människor som använder dieselvärmaren året runt för att den inte ska få chansen att becka ihop.
Att felet relaterades till styrenheten och inte glödstift och flamvakt är ju en kostnad som Bilia ska få stå för då felkoderna var just för flamvakt och glödstift.

Serva värmaren 1 gång per år 1500:- demont och sen tillkommer väl 1000:- för själva servicen= 2500:- om året 10000:-/4 år = Ny värmare vart 4:e år.
av CANBus
B20 skrev:Vad kostar det, det tar ju oändligt med tid bara att komma åt värmaren?

Konstigt vad kvaliteten verkar rasa. I våran bubbla gick ebrsprechervärmaren i 31 år!!!!
vaddå oändlig tid?..för dig kanske ja, men en annan sysslar med det där dagligen och det tar ca en kvart att skruva ner den..

mmm, vilken version på styrenhet är det på den?!? 6V eller?
nää den har liksom ingen direkt styrenhet på den? den är heller inte kopplad till kylvattnet(bubblan är dessutom luftkyld :lol: ) om den är av årsmodell 30+
så vad skulle pajja i den? fläktmotorn?
En Ardic värmare är lite mer intelligent än en eber från efterkrigstiden.
Styrenheterna är känsliga och andra saker som du saknar på den, som diodflamvakter och kylvatten givare bl.a!
En P2 Dieselvärmare är oxå känsliga för sotning, och då krävs det en rengörningsplan..och den bör man följa 1 gång per år.
Alfahanen skrev:Serva värmaren 1 gång per år 1500:- demont och sen tillkommer väl 1000:- för själva servicen= 2500:- om året 10000:-/4 år = Ny värmare vart 4:e år
ja hörre du!,men det är ju ganska korkat att jämföra servicekostnader på det viset.
Sen kostar en service på en brännare ca 1200 kr, och det är ca 100 kr i månaden på ett år.
är inte det bättre då att serva den än att betala dessa summor för reparation som du gjort?, tycker jag då iaf.
när vi håller på att klaga på servicekostnader, så en service på volvo för en V70 kostar runt 4000 kr i bas service, på 20 år har den kostat bara i bas 80.000 kr.
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Brukar vara något lager när det är[…]

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!