Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LaRy
Helt korrekt. Jag tror att det är Defa som tillverkar den blockvärmare som Volvo installerar som standard och Calix tillverkar den värmare som som kopplas in i stället för en bit slang och värmer vattnet.
Användarvisningsbild
av lexus
Har köpt motorvärmare idag nere på Volvo. Det är en Calix och är av den typ som man sätter utanpå motorblocket med värmeledningspasta och spännjärn.

Mitt egentliga bekymmer är hur jag ska montera själva uttaget. JAg köpte även till en bygel av plast som jag ska fästa uttaget i. Dock undrar jag hur jag gör för att fästa bygeln i stötfångaren. Det medföljer vanliga skruvar som man typ ska skruva rakt in i plasten med (efter att ha förborrat antar jag). Det känns inte så stabilt. Bättre är ju att ha någon form av mothåll på baksidan. Testade att koppla ihop anslutningskabeln med uttaget till motorvärmaren och det krävs ganska stor kraft för att dra isär dessa. Frågan är ju då om bygelinfästningen håller måttet? Någon som kan tipsa om var och hur jag monterar bygeln med uttaget?
av gonilvolvo
Hämtade min bil i måndags och Volvo hade monterat uttaget ovanpå stötfångaren framför vänster strålkastare.
Rakt ner borde bli smidigt att koppla in i varje fall. :-)
Användarvisningsbild
av lexus
gonilvolvo skrev:Hämtade min bil i måndags och Volvo hade monterat uttaget ovanpå stötfångaren framför vänster strålkastare.
Rakt ner borde bli smidigt att koppla in i varje fall. :-)
Du har inte lusta att lägga upp någon bild på hur det ser ut? :)
av gonilvolvo
Jo jag visste att frågan skulle komma. ;-)
Bilen är på lackskyddsbehandling och ska hämta den på fredag kväll men sedan får jag försöka komma ihåg att lägga upp en bild.
Fråga igen om den inte har kommit upp någon under lördagen.

/Göran
Användarvisningsbild
av lexus
Kollade med Volvo-verkstaden idag och de säger att de bara skruvar bygeln rakt in i stötfångaren utan att förborra (när de sätter den nere vid luftintaget framtill). Tycker dock fortfarande att med de klena skruvarna så borde uttaget inte sitta särskilt hårt. Med tanke på den kraft som behövs för att dra isär kontakten och uttaget så är jag skeptisk milt sagt. Man vill ju inte heller testa och se om det håller ifall det nu inte skulle göra det. Men säger verkstaden det så får man väl tro på dem. I värsta fall kanske man kan sätta ett mothåll på insidan.

Någon som vet hur tjock plasten är i stötfångare??
Användarvisningsbild
av Karlssson
lexus skrev:Kollade med Volvo-verkstaden idag och de säger att de bara skruvar bygeln rakt in i stötfångaren utan att förborra (när de sätter den nere vid luftintaget framtill). Tycker dock fortfarande att med de klena skruvarna så borde uttaget inte sitta särskilt hårt. Med tanke på den kraft som behövs för att dra isär kontakten och uttaget så är jag skeptisk milt sagt. Man vill ju inte heller testa och se om det håller ifall det nu inte skulle göra det. Men säger verkstaden det så får man väl tro på dem. I värsta fall kanske man kan sätta ett mothåll på insidan.

Någon som vet hur tjock plasten är i stötfångare??

Hej!

Tror nog att det skall hålla, jag och många andra som har extraljusramper (typ ex3000) monterade under nummerplåten har dem fastsatta med 5mm skruv rakt upp i stötfångarplasten. Och rampen den sitter ju som berget.
Vet inte hur byglen ser ut riktigt, bara den är så bred så inte kontakten kan vicka upp och ner när man drar ut sladden om du förstår. Annars så håller det nog en extraljusramp väger ju några kilo.

// Karlssson
av Mad
Tycker du det går trögt att sätta i och dra ur kontakten, prova då med lite fett på kontaktstiften
typ kopparpasta el . kontaktfett det brukar hjälpa.
Användarvisningsbild
av lexus
Tack för tipset om att smörja kontaktstiften med lite kopparpasta el dyl. Ska testa detta.

Bygeln ser ut så här:
Bild
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]