Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
grammse skrev:vart bor ni stackare som får fälgar,extra ljus och annat lull-lull snodda hela tiden????
Hemma är det ingen risk att prylarna blir snodda.

Men man kan råka stanna i någon sunkig kriminell håla typ E-tuna, och då kan man bli av med grejorna om dom inte är fastlåsta. :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
camaro69 skrev:
grammse skrev:vart bor ni stackare som får fälgar,extra ljus och annat lull-lull snodda hela tiden????
Hemma är det ingen risk att prylarna blir snodda.

Men man kan råka stanna i någon sunkig kriminell håla typ E-tuna, och då kan man bli av med grejorna om dom inte är fastlåsta. :wink:
Nja :roll: har aldrig blivit av med något utom ventilhattar och det är ju små snorungar som samlar på. Men i" fjollträsk" :wink: där måste man visst svettsa fast sakerna :wink: :wink: :wink:
Men du har rätt det är mycket kriminellt folk här just p g a nära till sthlm :wink: :wink:
av LaRy
Hej! Jag har en bekant som hade just det aktuella problemet med dålig hjulbult som ej gick att lossa. Han provade allt, åkte till Volvo. De provade allt, men sa att det finns en däcksfirma som fixar detta. Han åkte till denna däcksfirma. De sätter på en fräsch korrekt bulthylsa och slår med en slägga allt vad de kan en enda gång på denna stackars hylsa. Min bekant trodde ju att halva hjulupphängningen skulle gå sönder. Knepet fungrade, de lossade bulten. De rekommenderade sedan att han skulle köpa riktiga kvalitetsbultar av dem, dessa originalbultar är bara skit. Någon sa i forumet att bultar skall dras förhållandevis löst, det är sant. Aluminiumfälgar skall alltid dras med momentnyckel, det gäller överhuvudtaget alltid bult i aluminium. Lämligt momentet är endast 140Nm, men kontrollera alltid för säkerhets skull vad det står i instruktionsboken för din bil. Jag tror knappast att det kan bli problem att lossa bultar dragna med 140Nm, det är inte mycket mer än pekfingret på hjulkrysset.
Användarvisningsbild
av Brainy
LaRy skrev:Hej! Jag har en bekant som hade just det aktuella problemet med dålig hjulbult som ej gick att lossa. Han provade allt, åkte till Volvo. De provade allt, men sa att det finns en däcksfirma som fixar detta. Han åkte till denna däcksfirma. De sätter på en fräsch korrekt bulthylsa och slår med en slägga allt vad de kan en enda gång på denna stackars hylsa.
Skulle knappast tro att det var någon vanlig hylsa som de använde, använder man sådana brukar de behöva svetsas fast på bulten.
Använde de däremot de som "tjyvarna" använder så är det en annan femma.

/Anders
av *pettson*
Funk skrev:Jag blev av med mina hjul för några år sedan, och har fått bärga 2 av företagets R-bilar som inte hade lås..
Nog hjälper dom en smula även om en van tjuv klarar av att ta hjulen även om du har fälglås..

Volvos lås är det inga problem med, men om man drar dem med maskin utan momentstav så tigger man om problem. Momentnyckel är det absolut bästa, momentet som krävs är förvånansvärt lågt.

/Thomas
men du om du använder momentstav för alufälgar så har du iallafall 100nm som moment (universalstav). För att köra volvo specifikt använder du 140nm
Det är ju momentet som krävs för alufälg på volvo. Sen kör du 10 mil och efterdrar dom med moment igen summa summarum sitter dom som F.. även om du använder momentstaven och gör allt på rätt sätt. Drar du lägre moment så riskerar du att fälgarna lossnar.

Volvos moment nedan
Steg 1: 20 Nm
Steg 2: 140 Nm
Användarvisningsbild
av Chrasher
Jag drog också sönder mina i våras...vägrar använda volvos egna mera och shoppade nya lås hos min däckmakare.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Jag har tidigare kört med "specialfälgars" låsbultar. Dom var inte speciellt dyra och funkar riktigt bra.
Dom ser rätt billiga ut med billigt crom, men ack så fel jag hade. Efter flera års användning så var dom fortfarande lika fina. Dom ser för övrigt nästan identiskt ut som Biltemas bultar.
av TomZaj
låsbulötarna behöver man inte dra åt så mycket, hjulet sitter fast med resten av bultarna :wink:
av gimmi
Pettson skrev ,

De stämmer alt, jag har gjort samma sak men de hjälper inte (exakt moment)
Man måste byta dom med nya bultar,
nya bultar har vis bricka och dom fungerar lite bättre
av Crax
Hade min bil i en inhängnad på en bilfirma några nätter och när jag kom tilbaka var det uppklippt precis bakom bilen och eftersom inget annat var skadat gissar jag på att det var mina fälgar dem ville ha (nya 19") men den gången räddades jag av låsbultarna :)
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]