Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
STC reglerar bara så framhjulen inte spinner loss, och detta genom att strypa motorn.
Inte bara, utan även via ABS systemet...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Ringhede
Ja inte är det lätt.
Många bilar läggs ut på blocket och hos bilfirmor och har bara STC (antispinn) vilket då absolut inte är samma som antisladd.

Någon som har erfarenhet om hur bra antisladd funkar på en volvo?
(har redan en V70N med antispinn och det är ju bra när man ska komma igång då det är halt mm)

Fått för mig att det är himla bra och letar efter en sådan då frugan ska börja pendla långt till jobbet och då kunde saker som förhöjer säkerheten vara bra.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av camaro69
Förståndigt Ringhede.

Självklart ska "tanten" ha bra och säkert utrustad bil.

DSTC är suveränt. Hjälper föraren ur vissa svårare situationer.

Naturlagarna upphävs dock inte, som en del "pappenheimare" tycks tro.

Det viktigaste om man får sladd är att styra dit man ska, och inte gasa som en del fått lära sig beträffande framhjulsdrivning. Gas m m sköts av bilen. Ju mer hjulen vrids ju mer stryps motoreffekten.
Testa gärna på halkbana för det är lite nytt körsätt, så man inte blir överraskad när systemet griper in.

Jag kommer aldrig att köpa ett bruksfordon utan antisladdsystem för det är fullständigt fantastiskt.

:D
Senast redigerad av 1 camaro69, redigerad totalt 0 gånger.
av Pelle
DSTC är guld...

Fick delta på en Volvo Advanced Driving kurs ett några år sen och körde då XC70 med DSTC

Där lärde man sig använda ABS fullt ut bl.a . Den övningar jag minns bäst var nog ändå när man vid 70 (om jag minns rätt) tog olika kurvor (med syfte att få sladd)

Tro mig.. med DSTC avstängt var det inge kul.. Det blev ganska otrevliga kast när man försökte parera den uppkomna sladden..

Med DSTC aktiverat så "ormade sig" bilen fram kontrollerat medan DSTC och ABS jobbade. Nästa bil blir med DSTC...

Funktionen DSTC (som jag fick förklarat för mig då i all fall) bygger på bl.a ett gyro som känner av sidokrafter, en vinkelavkännare som känner av rattens läge samt givetvis abs systemets givare som känner av hjulsläpp. Dessa sensorer känner när bilen är "utom normal" kontroll och använder ABS systemet och reducering av motoreffekt. för att bromsa valda hjul för att få kontroll på bilen igen (dvs. motverka den uppkomna sladden )

Detta i motsats till STC som bara känner av hjulsläpp vid gaspådrag vid låg hastighet samt fullständigt skiter vilken riktning bilen har.
Användarvisningsbild
av Loner
Pelle skrev: Detta i motsats till STC som bara känner av hjulsläpp vid gaspådrag vid låg hastighet samt fullständigt skiter vilken riktning bilen har.
Bra beskrivning, men dock så jobbar STC även i högre farter, eller så har vi olika åsikter om vad som är lågt/högt. Men iaf i hastigheter som är lagliga i sverige så jobbar stc med.

/L
Användarvisningsbild
av Kliszow
Min bil en s80 2,4 har stc, den fungerar även i högre farter samt när jag vintertid får släpp i ex kurvor både genom motorbroms och att abs:en börjar tugga. (D)
Användarvisningsbild
av camaro69
Kliszow skrev:Min bil en s80 2,4 har stc, den fungerar även i högre farter samt när jag vintertid får släpp i ex kurvor både genom motorbroms och att abs:en börjar tugga. (D)
Om hjulet spinner 50 cm så känner STC:n av väggreppet även i 100 km/tim. Systemet tar ned hastigheten genom att stänga av bränsle.

Den stora skillnaden mellan DSTC och STC är att, på antisladdsystemet DSTC bromsas hjulen inviduellt. Sitter sensorer, sidoaccellerationsgivare, gyro, styrlägesgivare, pedallägesgivare o s v.

Enkelt förklarat så är DSTC, en vidareutveckling av STC.

Låt oss en gång för alla fastslå, STC är inget antisladdsystem.

DSTC = Dynamic Stability Traction Control är antisladdsystem
Användarvisningsbild
av VolvoB20
camaro69 skrev:
Kliszow skrev:Min bil en s80 2,4 har stc, den fungerar även i högre farter samt när jag vintertid får släpp i ex kurvor både genom motorbroms och att abs:en börjar tugga. (D)
Om hjulet spinner 50 cm så känner STC:n av väggreppet även i 100 km/tim. Systemet tar ned hastigheten genom att stänga av bränsle.

Den stora skillnaden mellan DSTC och STC är att, på antisladdsystemet DSTC bromsas hjulen inviduellt. Sitter sensorer, sidoaccellerationsgivare, gyro, styrlägesgivare, pedallägesgivare o s v.

Hårklyveri vad gäller ordval tycker jag , båda systemen är ju till för att förhinda sladd = Antisladd, även om DSTC har förfinats lite till än STC med ytterligare funktioner så den kan döda fler typer av sladdar tex sladdar som inte uppkommer av hjulspinn.

STC = Stability & Traction Control

DSTC = Dynaic Stability & Traction Control
Användarvisningsbild
av Loner
Håller inte med där, STC går ju bara in och stryper motorn, frirullar du och rattar så du får lite framvagnssladd så gör STC ingenting.
DSTC däremot går genast in om reder ut det hela.

STC är i min mening inte mycket att ha, möjligtvis kan det vara bra vid omkörning så man inte får framvagnsställ mitt under omkörningen.

/L
Användarvisningsbild
av camaro69
VolvoB20 skrev:
camaro69 skrev:

Hårklyveri vad gäller ordval tycker jag , båda systemen är ju till för att förhinda sladd = Antisladd, även om DSTC har förfinats lite till än STC med ytterligare funktioner så den kan döda fler typer av sladdar tex sladdar som inte uppkommer av hjulspinn.

STC = Stability & Traction Control

DSTC = Dynaic Stability & Traction Control
Sorry Volvo B20.

Vill inte vara oförskämd, men du tycks sakna kompetens i detta ämne DSTC och STC.

Läs på läxan och återkom.

Hårda ord, men sanna. :wink:

Med ditt resonemang om hårklyveri. Så blir en oljetanker och en eka samma sak, båda är båtar. :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740