Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lilj
TommyGT skrev:
Lilja skrev:notera dock att volvos styrservo olja är grön, iallafall den man köper. Vet inte om det går att blanda med vanlig röd ATF olja så jag hade nog tagit reda på det först.
Sant! Det kan gå riktigt illa om man blandar ATF(röd) med CHF(grön)
Packningarna gillar inte det.. Läckage e inget kul o kan resultera i styrväxelras med mera.

Så mitt råd till Bad Guy är att avända CHF 11S

Nu blev jag lite orolig har ju själv blandat :( Dock ytterst lite

Men är det okej om man bara använder ATF oljan (Röd) ?
N0RBERG skrev:
chripopper skrev:Jo, jag vill inte chansa. Men jag vet inte om det ska vara ATF eller CHF olja i min bil, tänkte om förra ägaren har hällt i fel så kankse jag borde tömma systemet och hälla i rätt olja.

Och om det nu ska vara ATF-olja, funkar OKq8 ATF Typ F/G till det? Jag fyller väll på med samma nu när dom ändå har hällt i den, men är orolig för att den äter packningarna och pajjar servon om det är fel!
Köp volvos servo-olja (1L) Art.Nr: 1161529 . Den är grön till färgen. Det är rätta servo-oljan till din bil!
Okej gäller detta alla s60? Isåfall får jag väll tömma ut all olja som finns nu i systemet och fylla på med volvos gröna. Hur många liter går det åt för att fylla hela systemet på ett ungefär?
ska endast vra gröna oljan i dessa bilar

Bilar med grön packnin på locket ska ha grön olja. samtliga P2 bilar har grön
Gamla V70 har röd på de tidiga o grön på de sena
CarMan skrev:ska endast vra gröna oljan i dessa bilar

Bilar med grön packnin på locket ska ha grön olja. samtliga P2 bilar har grön
Gamla V70 har röd på de tidiga o grön på de sena
Precis! Farsan fick ett kraftigt läckage i nått rör till servon, och då fanns inte rätt olja på den lokala macken, så han köpte ATF-olja för att servon inte skulle gå torr när han skulle in med bilen till närmsta Volvo Verkstad (10mil bort). De sa att man absolut inte ska köra med ATF-olja under längre tid i dessa bilar (V70 -06). Så köp rätt, så slipper man framtida problem.
Hmm efter att läst denna tråd kanske jag behöver vara orolig eller?

Hade en låg nivå (under min) i servobehållaren. Var i ett annat ärende på Mekonomen och kom på "ja just ja, servoolja" och frågade butikssäljaren om dom hade servoolja till min bil. Slog på REG NR sa att dom hade det. Jag var noga med att fråga om det är rätt olja, att han var 100% säker. Ja svarade han.

På flaskan så fanns flera bilmärken listade bl.a Volvo. Fyllde på oljan i servobehållaren och har efter det kört ca 300+ mil och inget märkt med läckage, ryckig servo eller oljud. Iofs jag har inte heller medvetet sökt efter fel.

Frågan är, behöver jag ha anledning till oro över Mekonomens servoolja? Minns inte vad den heter men det ska tydligen vara en mer exklusive olja som jag förstog det på säljaren.

Mvh Danne
tror inte det!
historiskt har ATF funkat utmärkt i 50 år?
MEN bilfabrikanterna har en förmåga att få kunderna att ALLTID vända sig till märkesrepresentanten! kommer med nya gröna på fyllningslock (ligger iunder miljöns agenda) på servo bromsar, MM? de har ej kunnat ge en bra förklaring VARFÖR det inte duger med de etablerade oljorna? de skyllar på gummitätningar mm som inte klarar de gamla ATF-A-D-F, alt- DOT-3-5? VOLVO vägrar säkert att svara på frågan + andra fabrikanter?
men blanda inte!
renoverar jag någon servo i framtiden kommer jag fylla hederlig ATF för att se om det funkar. ger mig f-n på de ändrat gummikvalitet för att dj-as?
vill att ni andra kommer med era erfarenheter i frågan inte bara de som har VOLVO märket under pannbenet?
GOD JUL
ISAK
isak skrev: historiskt har ATF funkat utmärkt i 50 år?
Visst funkar det säkert. Jag vet inte. Men jag anser att det är dumt att chansa. Ska man fylla på så är det ju lika att köpa rekommenderad servo-olja, så slipper man eventuella problem pga fel olja. Sen vet jag inte hur det är med garanti osv om man fyllt på fel typ av olja, och man får problem med servon ?!

Jag förstår om det handlar om en 15-20år gammal bil med billiga reservdelar i överflöd. Men på såpass nya bilar vill man ju inte chansa.
isak skrev:tror inte det!
historiskt har ATF funkat utmärkt i 50 år?
MEN bilfabrikanterna har en förmåga att få kunderna att ALLTID vända sig till märkesrepresentanten! kommer med nya gröna på fyllningslock (ligger iunder miljöns agenda) på servo bromsar, MM? de har ej kunnat ge en bra förklaring VARFÖR det inte duger med de etablerade oljorna? de skyllar på gummitätningar mm som inte klarar de gamla ATF-A-D-F, alt- DOT-3-5? VOLVO vägrar säkert att svara på frågan + andra fabrikanter?
men blanda inte!
renoverar jag någon servo i framtiden kommer jag fylla hederlig ATF för att se om det funkar. ger mig f-n på de ändrat gummikvalitet för att dj-as?
vill att ni andra kommer med era erfarenheter i frågan inte bara de som har VOLVO märket under pannbenet?
GOD JUL
ISAK

Hoppas ingen lyssnat på dig och blandat oljor. ATF fungerar alldeles utmärkt, OM och ENDAST OM du fyller på ett tomt rengjort system.
Problemet uppstår när du blandar ATF och den syntetiska styrservo-oljan. Anledning till att man använder Pentosin 11-S är för att den är bättre vid riktigt kall väderlek.

Titta på tex BMW, alla svensksålda bilar har servosystem fyllda med Pentosin 11-s. Så är det inte i Tyskland, där häller man i ATF från fabrik.
Kan också ses på deras servopåfyllningslock i vilket ATF är ingjutet, men täckt med en Grön 11-S skylt i Sverige.

Det är alltså ingen skillnad på packningar i de olika system, de ska bara INTE blandas. Då uppstår problem.
Du kan alltså renovera ditt system och därefter använda ATF om du är på det humöret.
DOT klassningarna på bromsvätska är bakåtkompatibla så länge du inte använder någon konstig silikonbaserad bromsvätska.
Vilket DOT 5 är men inte DOT 5.1

Capisce?
tack för en bra analys lasse81.
misstänkte själv något i den riktningen. vid renoveringar blir det ATF i fortsättningen. finns överallt till en bråkdel av kostnaden!
isak
Hej

Så många "kunniga" det finns LER.
Visst har vissa av er delvis rätt.

Volvos Röda ATF typ G och den gröna Volvo Pentosinen (OBS Pentosin är ett varunamn)
Går alldeles utmärkt att blanda i P2x bilar (S60, S80, V70, XC70 och XC90)
MEN ni som kör med enbart ATF kan eller kommer att få problem vid start i kyla, exakt vid vilken temp är svårt att säga men absolut inte vid -5°C.
Om det bara saknas lite olja anser jag att det är ok att fylla på med ATF.
Äldre Volvobilar skall ha ATF, pga Den gröna är aggresivare för packningar speciellt vid behållaren.
Styrväxeln tål båda varianterna såsom pumpen.

Servosystemet i P2x bilar innehåller nästan exact 1 liter förutom XC90 och vissa varianter såsom R-line, (dvs med kylare)

Vad det gäller andra fabrikat än Volvo så beror det på innehållet, ATF typ G brukar vara likvärdig med Pentosinen är som sagt är varunam och det står ej på vad det är för något för allmänheten.

I S40 och V40 finns det ATF från början och dessa kan man med fördel byta till den gröna.

/
Topers
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]